Dupa ce au castigat reabilitarea unor strazi din Sibiu la cel mai mare pret din licitatie, 15 milioane de euro, constructorii de la Strabag asfalteaza chiar si pe ploaie. Acum doua zile, fotoreporterii ZIARULUI au surprins asfaltarile de pe Nicolae Teclu (foto), din apropierea sensului giratoriu, facute pe o ploaie patrunzatoare. Reglementarile in vigoare interzic acest lucru.

Asfaltarile de miliarde nu ar tine, in aceste conditii, mai mult de un an. Cei de la Strabag nu stau fericit nici la capitolul reabilitarilor din Piata Garii.

Acum doua zile, asfaltarile efectuate de cei de la Strabag pe strada Nicolae Teclu, inaintau in ritm sustinut, desi ploaia nu contenea. Muncitorii nu au bagat in seama reporterii ZIARULUI de Sibiu. Expertii din domeniu condamna radical metodele de asfaltare ale celor de la Strabag. „In nici un caz nu se asfalteaza pe ploaie.

Inspectoratul in Constructii ar trebui sa intervina si sa oblige contructorul sa decoperteze ceea ce a asfaltat si sa toarne din nou asfalt. Consultantul celor care efectueaza acolo lucrarile ar fi trebuit sa opreasca aceasta prostie catastrofala. Sa torni pe ploaie este interzis peste tot.

Se putea turna in conditii meteo grele daca zona de acoperit cu asfalt ar fi fost acoperita cu un cort, incalzit, cum se intampla in unele lucrari din strainatate. Numai ca aceasta solutie este extrem de scumpa. Acel asfalt nu o sa dureze mai mult de un an, hai un an si jumatate”, a declarat directorul unei firme de constructii din Sibiu.

La fel, un alt specialisat in domeniu, care a dorit sa ramana tot sub protectia anonimatului datorita intereselor aflate in joc, a condamnat acest mod de a face lucrarile. „Nu au nici un fel de garantie. Dar, din pacate, nu sunt primele lucrari facute in acest fel. Normal, tot ce este turnat trebuie asfaltat pe uscat. Dirigintele de santier nu trebuia sa dea voie unei astfel de lucrari”.

Un joint-venture de milioane

Executantul lucrarilor cu pricina este Strabag, societatea care, la inceputul acestui an a castigat licitatia de reabilitare a unui pachet de 12 strazi din Sibiu si a Pietei Garii.

Datorita pretului imens cu care castigasera licitatia, 15,7 milioane de euro fara TVA, administratia locala a negociat cu austriecii de la Strabag reducerea lucrarilor, astfel incat pretul acestora sa se incadreze in 12 milioane de euro. Volumul de lucrari a fost redus la opt strazi plus reabilitarea Pietei Garii.

Alaturi de Strabag, intr-un joint-venture, a fost declarata castigatoare a licitatiei si SC Search Corporation, din Bucuresti, cei care au asigurat consultanta si in intocmirea studiilor in vederea licitatiei.

Altfel spus, consulatantul acestor lucrari este Search Corporation. Consultantul raspunde de efectuarea lucrarilor conform celor stabilite la licitatie. In acest caz, consultantul este si castigator, intr-un joint-venture, a lucrarilor de executie.

Liniste la Strabag

Unul din responsabilii cu lucrarile celor de la Strabag la Sibiu este Octavian Maruntelu. Contactat telefonic, acesta s-a eschivat elegant. Mai intai, a raspuns afirmativ la intrebarea daca el este „domnul Maruntelu”. „Da, spuneti, despre ce este vorba”.

Intrebat daca stie despre faptul ca muncitorii de la Strabag toarna asfalt chiar si pe ploaie, cel interpelat a schimbat registrul discutiei. „Dar de unde aveti acest numar de telefon? Eu nu sunt cine credeti, este o greseala”, dupa care a inchis.

Inspectia in Constructii intervine

Potrivit celui care conduce Inspectoratul in Constructii Sibiu, Inocentiu Serbu, inspectorii din subordinea acestuia au intervenit inca de acum doua zile. „Nu este voie sa se asfalteze pe ploaie.

Am avut acest caz de la sensul giratoriu de pe Nicolae Teclu, unde inspectorii nostri au intocmit un proces verbal de constatare care obliga firma care a turnat asfaltul sa supravegheze lucrarea, iar daca nu va rezista sa o refaca, pe banii lor”, a declarat Serbu.

Piata Garii, sub semnul intrebarii

Piata Garii, o alta lucrare contractata de cei de la Strabag si Search Corporation este un alt punct delicat. Cei de la Strabag au castigat din primavara licitatia, termenul de finalizare al lucrarilor fiind decembrie 2006.

Semnele de intrebare in acest caz se ridica in ceea ce priveste piatra cubica folosita pentru pavarea Pietei, pentru care cei de la Strabag au mai primit din partea Consiliului Local 2,2 milioane de euro, pe motiv ca nu ar gasi o astfel de cantitate pe piata romaneasca si ar trebui importata tocmai din China.

Situatie in care, dupa cum au recunoscut si cei de la Search Corporation, transportul ar dura minim 45 de zile. Conform unor surse neoficiale, cei de la Strabag si Search Corporation nu au intocmit, deocamdata, nici macar graficul de furnizare a respectivei pietre de pavaj, pe care tot din China se pare ca doresc sa o importe.

In primavara acestui an, ZIARUL de Sibiu a demonstrat ca scumpirea cu 2,2 milioane de euro a fost facuta pe motive subrede, din moment ce in Romania exista firme suficient de puternice astfel incat sa livreze materia prima necesara pentru acoperirea Pietei Garii. Una dintre acestea este binecunoscuta autoritatilor locale, deoarece a furnizat piatra de pavaj pentru Piata Mare a Sibiului.