Intr-adevar Vama a fost salvata, Vama a ramas vamaiotilor, mai mult, Vama a ramas o veritabila enclava, un stat in stat, iar cei care o populeaza ar merita, poate, o recunoastere a lor ca natiune de sine statatoare.

Din punctul de vedere al, hai sa-i spunem compozitiei etnice, poporul vamaiot este compus dintr-o populatie majoritara - hippiotii si doua minoritati nationale, una mai importanta - rockerii si alta relativ infima - punkistii. Marele avantaj al tarii Vama Veche este ca acolo nu exista partide politice.

Neexistand partide politice, nu exista nici fermentul tensiunilor interetnice, motiv pentru care cele trei etnii convietuiesc in acelasi areal in perfecta armonie. In afara aspectului exterior (imbracaminte, frizura, accesorii), au aproape insesizabile lucruri care ii despart si o majoritate co-varsitoare a lucrurilor care ii unesc.

Ca populatie majoritara, hippies si-au impus (fara a impune, in fapt, cuiva, ceva - nu o permite filosofia hippie) modul de viata. Asa se face ca, in mod injust considerati inspaimantatori, rockerii imbracati in piele neagra si metal, mult metal, sau punkistii cu creste de cocos si piercing-uri in cele mai neobisnuite locuri traiesc laolalta sub semnul lui make love not war.

Vamaiotii, ca fratii

Se spune ca nu poti fi, cu adevarat, hippie, decat de unul singur, un grup de hippies e un non-sens. Dar acest lucru e valabil doar in cazul interpretarii ultraradicale a filosofiei hippie, care spune ca modul de viata hippie nu impune si nu accepta sa i se impuna nimic, asta este libertatea totala la care viseaza orice hippie.

Dar experienta ne-a invatat ca orice grup, fie el format si numai din vietuitoare, isi creeaza, aproape inconstient, un cat de minimal set de reguli pe care fiecare membru al grupului respectiv trebuie sa le respecte pentru a pastra grupul unit si armonios.

Iar orice regula inseamna, in fapt, o norma cu valoare de impunere (fie ea si liber consimtita) si spuneam ca un hippie 100% nu accepta nici o impunere, prin urmare, el nu poate trai intr-un grup.

Sigur, aceasta este varianta absoluta si, fireste, utopica, a filosofiei hippie, asa ca hippiotii din Vama, au imblanzit acest principiu, transformandu-l in: fa ce vrei, fii cum vrei si accepta si respecta si dreptul si libertatea celorlalti de a face ce vor si a fi cum vor, asa ca, indiferent de locul lor de obarsie (veti fi surprinsi cat de multi clujeni sunt in Vama), se au ca fratii, inclusiv cu rockerii si punkistii.

Poti sa vii in Vama fara un ban si vei gasi frati care nu te vor lasa fara bere, tigari, bere, mancare, bere, un joint, bere si chiar un acoperis de cort sau de terasa pentru somnul de... dimineata. Dar daca nu, nici o problema, pat mai confortabil ca nisipul plajei oricum nu exista.

Care e problema?

Pentru ca veni vorba de plaja, faptul ca Vama Veche e pe malul marii e un lucru absolut intamplator. Spre deosebire de ceilalti romani pentru care marea inseamna bronz, hotel de n stele, muschi sau nuri (dupa caz) etalati cat mai vizibil in fata sexului opus, namol pentru reuma etc., pentru poporul vamaiot marea este un simplu pretext pentru a sta impreuna.

Pune-i unui vamaiot la dispozitie un hotel de patru stele gratis, si el va prefera tot cortul, da-i o masina de fite ca baietasilor de bani gata, si el va merge in Vama, tot pe tren, cu nasul. Pe plaja stau imbracati, impreuna, doar pentru... a sta impreuna. Daca le e cald, se duc sa se balaceasca (da, asta e termenul, pentru ca sunt ca niste copii in apa) tot imbracati.

Unii se dezbraca pe plaja. De tot. Dar nu de dragul vreunui bronz cat mai uniform, ca muritorii obisnuiti, ci pentru ca asa se simt bine, asa se simt liberi. Care e problema? Daca vor, se plimba si prin sat in fundul gol, doar cu o minuscula caciulita haioasa peste organul reproducator.

Care e problema? Alexandru Andries s-a declarat mirat vazand, pentru prima oara, spunea el, un barbat in fusta mini stramta. Care e problema? Marturisesc, eu am mai vazut unul prin Cluj, acum niste ani. Ei si? Cum spuneam, in tara Vama Veche fiecare cetatean are dreptul sa fie cum vrea si cum se simte el mai bine. Si pentru asta, vamaiotii stiu sa-si respecte locul in care se simt bine. Plaja lor e mai curata decat orice alta plaja populata cu romani.

Alergie la prostie si manele

E drept, n-au avut privilegiul sa traiasca inaltarea artistica oferita intregului litoral romanesc de Megaspectacolul ?Magnificii?, sau de Mega turneul litoralului ?Liniste ca vine bosu"? (am citat de pe afise), show-uri care au ocolit Vama. Probabil pentru ca au aflat ca vamaiotii, dupa cum scria pe tricoul unuia, au alergie la prostie si manele. In schimb, de niste ani, vamaiotii au Stufstock.

Si nici ei nu-l plimba pe la altii. Pentru ca ceilalti prefera stifturile, muzica nu-i intereseaza, altfel ar veni la Stufstock, doar nu-i opreste nimeni. Dar nu vin. E drept, anul acesta chiar si vamaiotii au ajuns mai greu la Stufstock, pentru ca, de data asta, a fost pe bani. Vamaiotii n-au bani, n-au avut niciodata.

Dar nu s-au suparat, n-au protestat, au inteles ca artistii trebuie sa traiasca si ei. Da, uite inca un lucru care ii uneste pe vamaioti: muzica - rock, jazz si folk, restul? n-are cautare in Vama Veche. Intr-o vreme, din cand in cand, mai traiam si eu printre ei. Apoi m-am civilizat si am renuntat la plete si barba.

Acum ii invidiez, chiar daca in mine au mai ramas bucati de hippie - cred in continuare in make love not war, iubesc aceeasi muzica si am aceleasi alergii, dar n-am avut taria necesara pentru a-mi prezerva aceeasi libertate. De asta ii invidiez. Dar sunt linistit, Vama a ramas aceeasi. Intr-adevar, Vama a fost salvata si asta e tot ce conteaza. Fereste-o, Doamne, sa n-o invadeze cumva Romania!