Dezvoltarea pietei auto din Romania a condus, in ultimii ani, la o crestere a sectoarelor adiacente vanzarilor de autoturisme. In timp ce dealerii auto, societatile de leasing sau bancile obtin profituri consistente ca urmare a evolutiei acestei piete, companiile de asigurari se confrunta cu probleme serioase.

Crestere profitabila

Specialistii considera ca jucatorii de pe piata asigurarilor se afla in plin proces de schimbare a opticii de abordare a afacerilor. Daca pana acum, cea mai mare parte a asiguratorilor, indiferent daca aveau actionariat strain sau autohton, vanau o cota de piata cat mai consistenta, din acest an, cresterea portofoliului va fi trecuta in plan secund, managerii orientandu-se spre profit.

Noua abordare are loc pe o piata segmentata, in care companiile au cote bine definite, ce nu pot fi modificate spectaculos, in conditii normale. Avand in vedere ca cea mai mare pondere a cheltuielilor unei societati de asigurari este reprezentata de plata daunelor - chiar peste 75% din total - este evident ca va fi tintita chiar reducerea acestei ponderi.

Solutia nu va fi o crestere abrupta a pretului politelor, deoarece ar genera o migratie serioasa a clientilor spre alti asiguratori, care ofera produse mai ieftine. Oricum, companiile din domeniu se declara hotarate sa renunte la politica de atragere a clientilor prin preturi mici, care sa acopere cheltuieli mari. In caz contrar, vor fi pandite de faliment.

Cosmarul politelor auto

La nivel national, asigurarile auto - respectiv RCA, CASCO si Cartea Verde - se afla pe primul loc in structura industriei, in primele sapte luni din 2006.

O situatie usor diferita se remarca in judetul Cluj, care detine un „parc auto” consistent, de aproximativ 150.000 de autovehicule. Se estimeaza ca ponderea politelor auto incheiate la Cluj depaseste cu 5-10 procente ponderea inregistrata in tara - 65% din volumul asigurarilor.

Pe de alta parte, asigurarile de bunuri detin in continuare o pondere relativ mica, chiar daca au inregistrat o crestere semnificativa in ultimul an. Potrivit lui Valentin Coroiu, director adjunct Unita Cluj, fenomenele meteorologice din ultima perioada au condus la un volum important de daune platite si pe acest segment.

Insa, chiar daca valoarea despagubirilor in cazul asigurarilor locuintelor este ridicata, daunaliatea este scazuta fata de cea inregistrata in sectorul auto.

Avantajele integrarii

Aderarea Romaniei la UE a provocat, inca de anul trecut, dezbateri ample privind valoarea politei RCA, in contextul in care aceasta va ingloba si Cartea Verde. Previziunile privind cresterea valorii politei RCA au fost optimiste fata de preturile anuntate de asiguratori pentru 2007.

Daca anul trecut, se discuta despre o dublarea a valorii platite pentru polita RCA in 2007, preturile anuntate recent sunt cu 15-50% mai mari. Mai mult, preturile nu vor putea fi modificate decat in urma unui preaviz de trei luni, iar politele nu vor mai fi incheiate pe durata unui an calendaristic, ci pe 12 luni.

Astfel, o asigurare RCA incheiata, de exemplu, pe 1 septembrie 2006 va fi valabila pana pe 31 august 2007. In cazul in care Romania va adera la UE la inceputul anului viitor, RCA va ingloba si Cartea Verde pentru primele opt luni din 2007.

In aceasta perioada, daca posesorul unei asigurari RCA doreste sa paraseasca tara la volanul autoturismului, va trebui sa solicite asiguratorului eliberarea Cartii Verzi pentru UE, care va fi realizata fara cheltuieli suplimentare. Cei mai avantajati de acesta masura sunt, de departe, transportatorii.

In schimbul unei polite RCA de aproximativ 600 dolari pe an, ei vor beneficia si de Cartea Verde, care pana acum costa 2.800 de dolari.

Daune din ce in ce mai mari

Volumul total de despagubiri platite in 2005 s-a majorat, in mod real, cu 21,96% fata de anul precedent, ca urmare a sporirii numarului de accidente rutiere si a cresterii valorii pagubelor.

Aceasta majorare este considerata normala, in conditiile in care un numar mai mare de asigurari auto incheiate, indiferent daca e vorba despre polite RCA sau CASCO, inseamna sporirea parcului auto si, implicit, a numarului de accidente rutiere.

Atat in 2006, cat si in 2007, se estimeaza ca ritmul de crestere a valorii despagubirilor va fi mai mare decat in anii anteriori. In aceste conditii, linia de management adoptata de companiile de asigurare va fi decisiva.

CASCO, o sursa certa de pierderi

Cele mai paguboase polite sunt cele auto, iar dintre acestea, in mod paradoxal, CASCO ocupa primul loc. O pozitie ciudata, avand in vedere ca acest tip de asigurare este facultativ, fiind mai putin „popular” decat RCA. Politele CASCO nu sunt o „mare afacere” deoarece de ele beneficiaza, in principal, autovehiculele noi.

In plus, asiguratorii spun ca valoarea pieselor de schimb practicate de service-urile reprezentantelor este foarte mare. Astfel, in cazul asigurarilor auto, rata daunelor - care se calculeaza ca procent intre volumul de incasari si daunele platite si rezerva de prima - se apropie de 100%.

In aceste conditii, asiguratorul nu mai are profit, si devine ineficient, fapt ce apare de obicei doar in cazul politelor CASCO. In cazul RCA, Valentin Coroiu apreciaza ca cele mai paguboase polite sunt cele incheiate pentru autoturisme cu capacitate cilindrica mica, sub 1.200 centimetri cubi, apartinand persoanelor juridice.

Acest tip de autoturisme sunt conduse, in general, de agentii de vanzari, care le ruleaza zi de zi, si sunt implicate in cele mai multe accidente. La polul opus se afla posesorii de Dacii, persoane fizice, care incearca sa evite sa isi loveasca masina proprie, fie si numai prin prisma faptului ca vor fi privati de ea in perioada cat va sta in service pentru reparatii.