In urma cu aproximativ 6 luni, cu prilejul publicarii cheltuielilor de publicitate din 2005 ale Primariei clujene, Biroul de presa al institutiei arata ca „in curand, se va termina cu publicitatea prin rotatie”, intrucat institutia pregatea documentele necesare licitatiei pentru aceste servicii, potrivit legii.

“In acest moment suntem in faza redactarii caietului de sarcini pentru organizarea licitatiei, caiet de sarcini care a fost inaintat departamentului juridic pentru verificare”, declara Raimonda Boian, purtatorul de cuvant al municipalitatii, in aprilie 2006.

De atunci nu s-a mai intamplat nimic in ceea ce priveste licitatia, Primaria continuand sa publice machete si anunturi in presa dupa principiul rotatiei, nici acela intrutotul respectat, si cheltuind zeci de mii de euro fara licitatie.

Explicatia reprezentantilor Primariei in legatura cu amanarea intrarii in legalitate este naucitoare: vina ar apartine biroului juridic unde „lucrurile noi merg mai greu”, dupa cum a declarat Raimonda Boian.

Situatia pare sa le convina, in schimb, publicatiilor locale, care au reusit sa incaseze peste 82.000 de lei (820 de milioane de lei vechi) in primele 7 luni ale anului, amenintand astfel sa depaseasca pana la sfarsitul anului cei 130.000 de lei (1,3 miliarde de lei vechi) incasati anul trecut.

Primaria isi pastreaza favoritii

Pe primele doua pozitii ale topului publicatiilor preferate de Primaria Cluj-Napoca pentru publicarea anunturilor au ramas, la fel ca anul trecut, Ziua de Cluj si Monitorul de Cluj, urmate de Buna ziua, Ardeal si de Adevarul de Cluj.

Cele patru publicatii au consumat 70% din totalul cheltuielilor pentru publicitate ale municipalitatii, fiecare publicand anunturi de licitatie si felicitari de sarbatori de peste 100 de milioane de lei vechi in primele sapte luni ale anului. Ziua de Cluj se distanteaza considerabil fata de celelalte ziare, cu peste 200 de milioane de lei vechi incasate.

La mijlocul clasamentului se afla Ziarul Clujeanului si Kronika, cu peste 50 de milioane de lei vechi, celelalte publicatii incasand sub 30 de milioane de lei vechi. Pe ultimele locuri se situeaza Saptamana Clujeana si Clujeanul, fiecare dintre cele doua saptamanale avand cate un singur contract cu Primaria.

Machetele publicitare platite din bani publici au vizat in principal anunturi pentru licitatii si diferite informari pentru cetateni, dar si numeroase felicitari de sarbatori, prezentarea prioritatilor institutiei din acest an si altele asemenea. Necesitatea asigurarii transparentei activitatii Primariei precum si comunicarea cu cetatenii sunt incontestabile.

Insa, acestea se fac cu incalcarea prevederilor legale in vigoare si in dispretul bunului simt. In lipsa unor criterii concrete si verificabile, selectarea mijloacelor de informare in masa este, evident, dificila. Acesta ar fi motivul pentru care municipalitatea a ales sa imparta banii de publicitate fara a tine cont de nici un criteriu, si anume prin rotatie.

Ruleta s-a stricat

Lipsa de repere este insa blamabila in orice conditii, mai ales in ce priveste cheltuirea banilor publici, astfel incat sistemul Primariei a devenit unul preferential, dupa cum reiese din distribuirea acestor cheltuieli atat in aceste prime 7 luni din 2006, cat si anul trecut.

Astfel, Primaria clujeana nu numai ca nu organizeaza licitatie pentru cheltuieli de zeci de mii de euro, dar isi permite sa-si aleaga partenerii la un joc de ruleta stricata, care se opreste, de cateva ori pe saptamana, in dreptul acelorasi publicatii.

Din informatiile furnizate de Primarie reiese ca institutia comanda aproape zilnic cate o macheta publicitara, si uneori mai multe machete intr-o zi, cu o valoare medie de 3 milioane de lei vechi pentru o macheta, ceea ce face ca achizitiile de publicitate sa depaseasca lunar 100 de milioane de lei vechi.

Astfel, cheltuielile pentru serviciile de publicitate depasesc pragul de 2.000 de euro, stabilit de legea achizitiilor publice pentru obligativitatea organizarii de proceduri de achizitie transparente, in fiecare luna si nu anual, asa cum stipuleaza legea.

In aceste conditii, necesitatea organizarii de licitatii este mai mult decat evidenta, aceasta procedura de achizitii implicand totodata (sau in mod special) si o selectie pe criterii tehnice si de calitate bine definite.

In acest sens, Ordinul Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizare a Achiztiilor Publice (ANRMAP) emis la inceputul anului, impune institutiilor publice sa selecteze institutiile media cu care incheie contracte de publicitate in functie de tiraj, public tinta si profil, sa justifice cheltuielile de publicitate si sa asigure accesul public la datele achizitiei.

Primaria, pasibila de amenda

Potrivit noii legi a achizitiilor publice (OUG nr. 34/2006), in vigoare de la 30 iunie 2006, achizitia directa de produse, servicii sau lucrari este permisa in masura in care acestea nu depasesc echivalentul in lei a 5.000 de euro. Pentru achizitiile de publicitate insa au fost instituite reguli speciale.

Astfel, in cazul atribuirii contractelor de publicitate media, cu o valoare anuala cumulata, fara TVA, estimata mai mare decat echivalentul in lei a 2.000 de euro, autoritatea contractanta are obligatia de a publica un anunt de participare si un anunt de atribuire, in sistemul informatic publicitate.ro precum si pe pagina de internet proprie.

Desi publicarea anunturilor de participare si respectiv de atribuire nu este neaparat conditionata de organizarea unei licitatii, Primaria nu a organizat nici licitatii si nici nu a publicat nici un anunt privind achizitionarea de servicii de publicitate, cu sau fara licitatie.

Cheltuielile institutiei pentru aceste servicii se ridica insa la peste 20.000 de euro in primele 7 luni ale anului, conditiile organizarii de licitatie pentru achizitiile publice fiind nu doar indeplinite ci si obligatorii, intrucat inainte de intrarea in vigoare a OUG nr. 34, aceasta obligativitate era instituita de OUG nr. 40/2005. Potrivit OUG nr.34/2006, nerespectarea regulilor speciale pentru achizitiile de publicitate constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 5.000 si 10.000 de lei.