Castigatorul licitatiei pentru varianta ocolitoare nord-est a municipiului Cluj-Napoca urmeaza sa fie anuntat, in aceasta saptamana, de reprezentantii administratiei locale. Organizata initial la inceputul anului, licitatia fost reluata la sfarsitul lunii iulie.

Daca in iarna au fost patru oferte, apartinand firmelor Pa&Co, ARL, Nord Conforest si Ben&Ben, in vara s-au depus cinci oferte: Consortiul Gramec, Antrepriza de Reparatii si Lucrari (ARL), Tirena Scavi, Drum Art si Constructmod.

Acum, demersul Primariei intampina noi dificultati: pe de o parte, la licitatie s-au inscris doua firme cu un curriculum vitae nu foarte magulitor, iar pe de alta parte, unul dintre fostii ofertanti, Ben&Ben, contesta modul de organizare a celei de a doua licitatii.

Comisia de licitatii a fost convocata astazi pentru a decide castigatorul licitatiei organizate in iulie. Nu am reusit, pana in prezent, sa convoc comisia. Ne intalnim saptamana aceasta si vom decide care este societatea ce va face lucrarile, a declarat directorul tehnic al Primariei, Sorin Apostu.

In cele din urma, castigatorul licitatiei va fi desemnat in urma analizarii ofertelor financiare, insa vor atarna greu la punctajul final baza materiala de care dispun ofertantii, dotarea tehnica (in special locul unde isi are fiecare amplasata statia de mixturi asfaltice si cea de betoane pentru balast stabilizat).

Comisia se va lovi si de intentia firmei Ben&Ben de a contesta procedura din iulie. Noi am participat la prima organizare a licitatiei, care a fost apoi anulata, pe motiv ca firmele nu au respectat caietul de sarcini. Am dorit sa participam si la a doua procedura, dar totul a fost facut cu mare discretie si in graba.

Astfel, Legea achizitiilor publice prevede ca licitatia se poate organiza la cel putin 52 de zile de la aparitia anuntului de licitatie. Or, anuntul a fost publicat in 3 iulie, iar licitatia a fost organizata in 27 iulie, adica nu sunt decat 24 de zile. Era firesc, pentru ca noi am participat in iarna, sa ne anunte ca se reia licitatia.

Vom apela la instanta, pentru ca nu s-a respectat termenul legal, a precizat Traian Corpodean, director general Ben&Ben.

Licitatia pentru varianta ocolitoare a fost organizata prima data la inceputul anului, dar, din cauza ca unul dintre participanti, firma bacauana Pa&Co, a apelat la instanta, aceasta nu a putut fi reluata decat sase luni mai tarziu.

Cea mai mica oferta apartine unui client de casa

Varianta de ocolire nord-est presupune, de fapt, prelungirea Bulevardului Muncii pana in Apahida. Lungimea variantei este de circa 8 kilometri si va fi realizata in colaborare cu Consiliul Judetean Cluj. In iulie, la a doua editie a licitatiei, documentatia a fost cumparata de 11 firme.

S-au depus insa numai cinci oferte, care au apartinut urmatoarelor societati: Consortiul Gramec, Antrepriza de Reparatii si Lucrari (ARL), Tirena Scavi, Drum Art si Constructmod.

In afara de ARL, nici unul dintre vechii ofertanti, din luna ianuarie, nu s-a mai prezentat la licitatie: Ben&Ben sustine ca nu a stiut de repetarea licitatiei intrucat procedura a fost incalcata, Pa&Co a decis, discret, sa nu mai participe (la insistentele fostului presedinte al PD), iar Nord Conforest a renuntat intrucat, si la prima licitatie, avusese cea mai costisitoare oferta din punct de vedere financiar.

La cea de-a doua strigare, patru ofertanti au propus acelasi termen de executie a celor doua sectoare de drum, 16 luni, in timp ce unul dintre ofertanti a venit cu un termen mai mic, de 14 luni. Intre cea mai ieftina oferta si cea mai scumpa a existat o diferenta de circa 10 milioane de lei.

Astfel Consortiul Gramec, ce reprezinta o asociere intre austriecii de la Granit si societatea Mecdru (abonata la lucrari acordate de Primaria Cluj-Napoca inca de pe vremea fostei administratii si achizitionata de curand de un grup financiar maghiar, si care a avut cea mai scumpa oferta, a solicitat pentru intreaga lucrare peste 31 de milioane de lei.

Mai exact, 17,25 de milioane pentru tronsonul cuprins intre kilometrul 0 si kilometrul 4,6 si 14,7 milioane de lei pentru tronsonul doi, cuprins intre kilometrul 4,6 si kilometrul 8. Cea mai mica oferta a apartinut Drum Art, cu 21,37 de milioane de lei pentru intreaga lucrare. Mai exact, 11,4 milioane de lei pentru primul tronson si 9,8 milioane de lei pentru tronsonul doi.

Compania oradeana Constructmod, care are ca asociat societatea clujeana Via Terra Spedition, se situeaza pe locul doi ca pret, dupa Drum Art.

Astfel, Constructmod a solicitat 12,18 milioane de lei pentru tronsonul unu si 10,71 de milioane de lei pentru tronsonul doi. ARL a cerut, de aceasta data, 23,46 de milioane de lei, adica putin peste jumatate fata de oferta din luna februarie, cand a avansat suma de 41,3 milioane de lei (!?). Din acestea, 13,1 milioane sunt pentru tronsonul unu si 10,3 milioane pentru tronsonul doi.

In fine, ultima societate ofertanta, cea care participa si la programul de modernizare a celor 288 de strazi din oras, Tirena Scavi, a avut o oferta de 25,1 milioane de lei, din care 13,59 pentru tronsonul unu si 11,67 pentru tronsonul doi.

Avantajul italienilor de la Tirena Scavi poate fi, insa, termenul de executie, care este de numai sapte luni pentru fiecare tronson, si, mai ales, seriozitatea dovedita deja in programul celor 288 de strazi.

Primaria a obtinut, prin reorganizarea acestei licitatii, un pret mai bun decat cea mai mica oferta din iarna, care a apartinut firmei bacauane Pa&Co si care s-a ridicat la 22,93 milioane de lei.

Cine se aseamana, se aduna

Cititorii trebuie sa cunoasca faptul ca societatea Construct Mod din Bihor are legaturi stranse cu administratia PD a municipiului Oradea. Construct Mod a castigat licitatia privind lucrarile de reabilitare a liniilor de tramvai din oras si a colaborat cot la cot cu una din societatile unui consilier local al PD, sponsor dedicat al partidului.

Construct Mod a venit la licitatia pentru centura ocolitoare a Clujului impreuna cu societatea Via Terra, specializata in transportul feroviar si condusa de fosti angajati ai CFR.

In fine, ultimii doi competitori, Gramec (Granit - Mecdru) si Tirrena Scavi, au in spate holding-uri de constructii puternice din Austria si Italia.

Drum Art, un obisnuit al licitatiilor publice

Dintre toate participantele la licitatia pentru centura ocolitoare pe traseul Bulevardul Muncii - Apahida, Drum Art SRL Bucuresti este cea mai interesanta. In 2005, Drum Art a primit de la Primaria Cluj-Napoca lucrari in valoare de 1,09 milioane de lei. Acelasi lucru s-a intamplat si in acest an, insa sumele nu au fost facute publice.

Asa cum precizam anterior, Drum Art este controlata de SC CCCF Bucuresti, ce detine pachetul de 90% din actiuni. CCCF SA este firma de casa a Primariei capitalei de pe vremea fostului primar Traian Basescu, a Ministerului Transporturilor si Companiei Nationale de Drumuri.

In 2003, societatea se afla in executare silita, insa, dupa castigarea alegerilor de catre Alianta DA, a revenit in forta pe piata contractelor publice. A castigat in 2005 si 2006 lucrari de plombari si intretinere strazi.

In guvernarea CDR, compania a fost desemnata ca subcontractor la autostrada Bucuresti - Pitesti, inceputa de Basescu si terminata de Anca Boagiu, pe cand era ministru al Transporturilor.

In cadrul Drum Art se regasesc ca actionari Nicolae Constantinescu, directorul general al CCCF SA si fost director adjunct al Administratiei Strazilor din Primaria Bucuresti, precum si Dragos Burlan, directorul adjunct al aceleiasi firme.

CCCF SA a fost anchetata de Departamentul de Lupta Antifrauda (DLAF) pentru ca a folosit necorespunzator un avans dintr-un contract Phare in valoare totala de peste 10 milioane de euro. CCCF SA trebuia sa realizeze Centrul de testare feroviara de la Faurei, dar a folosit avansul de 1,1 milioane euro in alte scopuri.

In octombrie 2005, ANAF a comunicat ca CCCF SA Bucuresti avea datorii la buget de 574 de miliarde de lei. De atunci, CCCF SA a castigat licitatii publice, inclusiv lucrari de plombari la Cluj-Napoca, desi legea interzice accesul firmelor datornice la bugetul statului la procedurile de achizitii publice.