Locuitorii din comunele Aghires si Garbau, judetul Cluj, sunt nemultumiti de faptul ca traficul greu desfasurat pe drumurile judetene din zona le distruge casele.

Ca urmare a protestului celor cateva mii de locuitori, Consiliul Judetean a dat o hotarare care a intrat in vigoare la 1 august si care prevede ca sarcina maxima admisa la masinile care transporta marfa in zona sa fie de 20 de tone si nu de 40 cum era pana acum.

La aceasta masura luata de Consiliul Judetean au inceput protestele celor doua firme mari din zona, Bega si Lafarge, care sustin ca, de cand li s-a impus acest lucru, le-au scazut vanzarile cu 35 la suta.

Precizam ca la firma Bega sunt angajati 220 de locuitori din zona, iar la Lafarge 76. Numarul locuitorilor, ale caror case sunt in pericol sa se darame, se ridica la 7000. Pentru a media acest conflict, prefectul judetului Cluj, Alin Tise, s-a intalnit ieri cu membrii Grupului de Dialog Social, cu directorii celor doua societati, cu sindicatele si cu primarii din cele doua comune.

Rezultatul discutiei a fost acela ca primarii celor doua comune, directorii celor doua firme si presedintele Consiliului Judetean trebuie sa se intalneasca marti la ora 11 pentru a hotari ce vor face in situatia data si daca hotararea Cosiliului Judetean va fi anulata.

Gavril Campean, directorul firmei Bega, e dispus sa contribuie cu suma de 1 miliard de lei la reparatia drumului in zona, iar Sebastian Popescu, directorul firmei Lafarge, vrea sa investeasca 100 de mii de euro in acelasi scop. Pentru reabilitarea completa a drumului e nevoie de 550 de miliarde de lei, bani pe care Consiliul Judetean nu-i are.

Prefectul Alin Tise a declarat ca a solicitat ministerului Transporturilor bani pentru drumurile judetene din Cluj, dar inca nu a primit nici un raspuns.

Daniel Don, directorul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca, a afirmat ca nu trebuie indepartati investitorii din Cluj prin masuri drastice, pentru ca aceasta adversitate va alunga si alti potentiali oameni de afaceri, fapt care ar putea duce la un somaj ridicat in zona.

Liderul Cartelului Alfa Cluj, Grigore Pop, a subliniat faptul ca in cazul celor doua firme a scazut drastic distributia, asa incit de la 143 de tone de marfa pe luna cat se trasporta anul trecut s-a ajuns ca in ultima luna sa se transporte 89 de tone.

Primarul comunei Garbau, Kovacs Istvan a adus o lista cu 83 de semnaturi ale oamenilor care au casele aproape distruse din cauza traficului greu din zona. Cetatenii din Garbau sunt decisi sa blocheze de tot traficul in zona cu “carute si securi”, dupa cum s-a exprimat unul din reprezentantii satenilor, prezent ieri la Prefectura Cluj.

Autoritatile vor hotari marti ce parte a drumului vor reabilita mai intai& fie Aghires Fabrici-E60, fie Aghires Fabrici-Garbau. Stanca Maria Constantinescu, membru al GDS, a declarat ca ar trebui facut un alt drum in loc sa fie realibilitate drumurile vechi care trec prin comune.

Ramane de vazut ce va hotari Consiliul Judetean marti in urma discutiei cu reprezentantii celor doua firme implicate in conflict. Daca marti nu se va lua o decizie ferma privind anularea hotararii de Consiliu Judetean, sindicatele vor scoate miercuri in strada muncitorii de la cele doua fabrici.