Bechtel, colosul infricosator

de Mihai Petean     Gazeta de Cluj
Luni, 11 septembrie 2006, 0:00


Dupa cum bine se stie, compania americana Bechtel a primit de la Guvernul PSD Nastase al Romaniei, prin incredintare directa, in februarie 2004, contractul de construire a autostrazii Transilvania, Brasov - Bors, proiect in valoare de 2,5 miliarde USD. La fel de bine se stie ca Uniunea Europeana a criticat indelung acordarea fara licitatie a proiectului catre gigantul american.

De asemenea, se stie ca Executivul Tariceanu a renegociat contractul cu Bechtel. Primul tronson din Autostrada Transilvania, Campia Turzii - Cluj, va fi dat in folosinta in 2009.

Cum a fost insa posibil ca Executivul Nastase sa dea cu tifla UE facand cadou catre Bechtel si SUA - pentru ca 800 milioane USD sunt suportati de US Eximbank, banca guvernamentala americana - un contract de 2,5 miliarde USD?

Corp Watch este o organizatie americana neguvernamentala, care demasca neregulile din cadrul corporatiilor gigant americane, a politicii americane si, in general, a afacerilor de miliarde din economia americana. Raporturile publicate de Corp Watch au fost nu o data citate de publicatii prestigioase din SUA si chiar de posturi TV celebre precum CBS sau CNN.

Bechtel fiind o multinationala extrem de puternica, a intrat nu o data in atentia celor de la Corp Watch. GAZETA a gasit peste 200 de materiale care fac referire la compania americana. In cele ce urmeaza, pe parcursul a patru pagini, GAZETA va prezinta o serie de spicuiri din cele peste 200 de materiale gasite, adica aproape 1.000 de pagini de documentare.

Demersul celor prezentate mai jos este de a intelege mai bine care au fost mecanismele si parghiile ce au determinat Guvernul Nastase sa acorde fara licitatie contractul celor de la Bechtel, care au fost motivatiile pentru care Bechtel a negociat contractul cu Executivul Nastase de pe pozitii de forta si care au fost motivele pentru care Guvernul Tariceau nu a putut anula contractul cu Bechtel, ci doar renegocia.
Astfel, in cele ce urmeaza, veti afla ca Bechtel reconstruieste de mantuiala Irakul pe contracte de zeci de miliarde de euro, ca Bechtel a construit prima bomba atomica, ca Bechtel da apa lumii intregi, ca Bechtel a colaborat cu regimul Hussein, ca Bechtel a curatat molozul de la WTC, ca Bechtel reconstruieste zona devastata de Katrina, ca Bechtel are relatii serioase in politica americana, ca

Bechtel a dat cu tifla americanilor la ei acasa, ca Bechtel a avut un scandal cu autostrada in Croatia, ca Bechtel a construit majoritatea centralelor atomoelectrice din SUA si din lume sau ca Bechtel a primit de la guvenrul american prin incredintare directa contracte in valoare de sute de miliarde USD.
Demersul GAZETEI nu vrea sa arunce o pata pe imaginea Bechtel, dar Romania si clujenii trebuie sa afle ce este colosul Bechtel. Sa ne intelegem, GAZETA doreste mai mult decat orice finalizarea Autostrazii Transilvania.

Raul, ramul, Bechtel
Bechtel este una din cele mai mari companii din SUA, fiind o abonata a contractelor guvernamentale, fie ca e vorba de domeniul constructiilor sau cel atomic. De asemenea, cu sprijinul Bancii de casa a Casei Albe, EximBank, Bechtel a obtinut lucari peste tot pe pe mapamond. Firma are sediul in San Francisco si este cotata ca avand profituri anuale de aproape 20 miliarde USD.

Bechtel a construit celebrul baraj Hoover din SUA si podul Bay Bridge din San Francisco, a fost artizana bombei atomice din 1944, a curatat zonele de dezastru atomic de la Cernobil si Three Mile Island.

A avut contracte de miliarde de USD in Bahrein sau Egipt, Kuweit sau China, a fost cea care a strans molozul de la World Trade Center, a primit contracte in refacerea Irakului si a zonei devastate de uraganul Katrina. Muncitorii de la Bechtel au construit aproape 100.000 de kilometri de conducte si peste 25.000 km de autostrazi in 140 de tari.

Fondata in 1898 de Warren Bechtel, compania a ajuns rapid una de renume in SUA si apoi a pus umarul serios la construirea barajului Hoower, in 1931.

Apoi, presedintele SUA Eisenhower si Regele Faisal al Arabiei Saudite i-au asigurat suprematia mondiala, cand Bechtel a primit un megacontract de construire a portului industrial Jubail din Arabia Saudita, unul din cele peste 20 de orase construite de Bechtel.

In 2002, mai ales datorita contractelor guvernamentale de refacere a Irakului, Bechtel a avut venituri nete de 21 miliarde USD, un adevarat record. Bechtel nu este cotata la Bursa, asa ca nu este obligata sa isi publice profiturile / veniturile.

Bechtel de Casa Alba
Explicatia primirii proiectelor de miliarde de dolari pe care Bechtel le-a bifat pe banda rulanta, in ciuda opozitiei publice si in ciuda faptului ca multe din aceste contracte au fost finalizate intr-o maniera delasatoare de catre Bechtel, poate fi cea a conexiunilor companiei americane cu lumea politicului.

Bechtel a fost unul din cei mai mari contribuanti la campania electorala a lui George W. Bush. Mai departe, in 2000 si 2002, Bechtel a donat aproape un milion de USD in campaniile electorale ale diferitilor candidati federali. Riley Bechtel - CEO-ul (presedinte executiv) al Bechtel - este membru al Bohemian Club, un fel de Club Golden Ritz american.

Legaturile Bechtel cu lumea politicului au radacini adanci, inca din 1930, cand Bechtel a construit Barajul Hoover. Atunci, compania americana a stabilit o stransa legatura cu CIA si serviciile externe, J. Edgar Hoover, fiind primul director al CIA. Rezultatele s-au vazut imediat: Bechtel a primit contracte majore in Bahrein, Arabia Saudita, China, Coreea si peste tot pe mapamond.

Iata o serie de persoanje cheie ale Bechtel: William Casey - presedinte al Comisiei de Securitate si import 7 export sub administratia Nixon, director al EximBank - administratia Ford, sef de campanie si director al CIA - Reagan a fost consultant pentru Bechtel. Caspar Weinberger - secretar de stat la Aparare - Reagan a fost consilier nr.

1 al Bechtel si a fost apoi membru al Comitetului executiv (CE) al Bechtel. George Shultz - secretar al Trezoreriei - Nixon, secretar de stat - Reagan, consilier nr. 1 al Comisiei de aparare condusa de ministrul Donald Rumsfeld, a fost consilier Bechtel si membru al CE Bechtel. Shultz a fost si presedinte al Comitetului pentru eliberarea Irakului, un grup partizan al razboiului in Irak.

Riley Bechtel, fost presedinte executiv (CEO) al Bechtel, a fost numit in 2003 presedinte al Comitetului de Export al Casei Albe. Dupa numirea lui Riley, Terry Valenzano, CEO Bechtel, s-a intalnit la Kuweit cu Jay Garner, reprezentantul Pentagonului in zona pentru a pune la punct detaliile planului de reconstructie a zonei arabice post razboi.

Apoi, presedintele Bush a anuntat un masiv plan de reconstructie a Irakului si a zonei. General (Rez.) Jack Sheehan, senior vicepresedinte Bechtel, responsabilul Bechtel cu afacerile cu petrol, chimicale si nucleare, este membru al Comisiei de Aparare de pe langa Casa Alba. Daniel Chao, un alt senior vicepresedinte Bechtel, este membru al Comisiei de sfatuire a U.S.

Export-Import Bank, EximBank, banca oficiala de creditare a Casei Albe. Eximbank este si banca de casa a Bechtel, cea care acorda imprumuturile gigantului american si cea care le asigura. Ross J. Connelly, vicepresedinte executiv Bechtel, este ofiter sef de operatiuni la U.S.

Overseas Private Investment Corporation (OPIC), agentie federala care se ocupa cu asigurarea financiara a corporatiilor americane in strainatate si cu asigurarea riscului politic al acestora.
Fostul secretar de stat al apararii, Donald Rumsfeld, a facut lobby pentru Bechtel in 1983 si 1984, cand, sub administratia Reagan a fost in Irak, unde s-a intalnit cu Saddam Hussein si a discutat crearea unei conducte de petrol Irak - Iordania - Marea Rosie. Andrew Natsios, administratorul agentiei US AID, cea care se ocupa de reconstructia Irakului, a fost supervizor de megaproiecte la Bechtel.
Cu toti acestia gravitand in jurul Bechtel, nu ne mai mira faptul ca, potrivit CorpWatch, Bechtel a primit propunerea de reconstruire a Irakului, chiar inainte de inceperea marii invazii secrete.

Cu asemenea legaturi in “politic” nu e de mirare ca Bechtel a obtinut Autostrada Transilvania fara licitatie si ca Executivul Tariceanu nu a putut anula contractul cu americanii, ci doar renegocia.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















188 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



hosted by
powered by
developed by