In deschiderea celor patru pagini referitoare la Bechtel am precizat clar ca demersul GAZETEI nu este acela de a arunca o pata pe obrazul gigantului american. Dar ardelenii au dreptul sa stie cine le construieste autostrada, iar romanii trebuie sa stie in buzunarul cui intra o serie din taxele lor. Tocmai datorita acestor lucruri cele prezentate mai jos nu au fost incluse in material.

Sincer, cele aproape 1.000 de pagini referitoare la Bechtel m-au fascinat... Nopti la rand am stat cu ochii in monitor. Citeam si ma minunam. Apoi au inceput intrebarile. Cum de nimeni niciodata nu a vorbit despre toate acestea? In fond, saptamana trecuta nu am descoperit roata, ci doar am pus cap la cap o serie de articole de pe un site de internet.

Un site care poate fi accesat de absolut oricine. Si, totusi, de cand Bechtel a venit in Romania, aproape de doi ani, nici mass media, nici lumea politica nu a vorbit despre aceasta fata a Bechtel. Presa, prin definitie, a avut ocazia. “Democratii” aveau ocazia sa o faca cand PSD a semnat contractul. Nimic, nicaieri insa. Si nu cred intr-un complot galactic marca Bechtel.

Culmea insa, nici macar Uniunea Europeana nu a carait prea mult. A spus ea pe ici pe colo, ca nu e frumos ce a facut Romania, dar nu a taiat in carne vie. Mai pe sleau spus, a carait doar de forma. Si uite asa, negativismul meu in ceea ce priveste un complot galactic marca Bechtel incepe sa se spulbere. Bechtel este o forta cu o putere incredibila. De-a dreptul atomica.

Insa aceste randuri nu si-au gasit locul in cele patru pagini. La capitolul Bechtel, cum era de asteptat, atribuirea directa a contractului de 2,5 miliarde USD pentru Autostrada Transilvania si-a gasit oglindirea intr-o serie de articole. Nimic senzational insa. In articole. Spun asta intrucat fiecare articol avea si o serie de comentarii.

Iar acolo am gasit o posibila explicatie pentru tacerea suspecta amintita anterior. In februarie 2004, data semnarii contractului, PSD se pregatea de alegeri. Numai ca (iar realitatea zilei de astazi - blocarea conturilor PSD, lipsa banilor la PSD - sustine afirmatia) PSD era cu pusculita goala. Asa ca Bechtel a promis bani seriosi PSD pentru campania alectorala.

Si, mai mult, a promis si bani “curati”. Bechtel, fiind antreprenorul general al lucrarilor din Irak, a promis o mica felie unor companii romane, care apoi, bineinteles, urmau sa dea cota la partid. Mai departe, Bechtel si-a rezolvat problemele si cu UE, atat prin metoda subantreprizelor, cat si, atentie!, prin Airbus.

In ianuarie 2005, Airbus a lansat vedeta A380, care a venit ca o manusa dupa dezastrul Concorde, care este un parteneriat Airbus. Iar A380 seamana, potrivit specialistilor, cu o serie de prototipuri americane. Si sa nu uitam ca “americanii” Lockhead si McDonnell Douglas (contructori majori de avioane) au fost parteneri cu Bechtel intr-o serie de afaceri “atomice”.

A380 contra Autostrada Transilvania. Probabil ca Autostrada e doar unul din produsele din pachet, restul fiind pe alte meridiane...