In Romania activeaza aproximativ 40 de banci, insa doar 24 si-au stabilit o sucursala la Cluj. Dintre acestea, mai putin de jumatate au un cuvant de spus pe plan local, daca luam in calcul numarul unitatilor, ATM-uri si nivelul activitatii propriu-zise.

Cand se vorbeste despre segmentul bancar din Cluj, este inevitabil sa nu se vorbeasca despre Banca Transilvania, al carei sediu central se afla in oras. Aceasta situatie a facut ca banca sa se impuna mai rapid in zona, fiind institutia bancara cu cele mai multe puncte de lucru din resedinta judetului.

La inceputul acestui an, BT numara in Cluj-Napoca 13 unitati bancare (inclusiv sediul central), fiind urmata de BRD-GSG cu 8 unitati, BCR - 7, CEC - 6, Raiffeisen si ING Bank, fiecare cu cate 4, Banc Post si Banca Carpatica - 3.

Odata cu intrarea in ultimul semestru al acestui an, clasamentul s-a modificat prin cresterea semnificativa a numarului de unitati. Cel mai important aspect ar fi apropierea BRD de liderul BT, la doar doua unitati, fata de cinci, cat era diferenta la inceputul anului. BRD a recuperat terenul prin deschiderea a 12 agentii in Cluj-Napoca, acumuland un total de 19 unitati in oras.

Banca Transilvania si-a intarit pozitia de lider prin inaugurarea altor 7 agentii si a unui punct de lucru, detinand 21 de unitati in Cluj-Napoca. La nivel de resedinta de judet, scorul este asadar de 21 la 19 in favoarea BT, insa anul nu s-a incheiat pentru a putea trage linie.

Concurenta BRD - BT

La nivelul judetului, Banca Transilvania detine 10% din totalul entitatilor operationale, iar deschiderea a 8 sedii noi in acest an face parte din strategia de intarire a prezentei in zona. La nivel national, luna august a insemnat pentru BT deschiderea agentiei cu numarul 300, iar oficialii bancii arata ca extinderea va continua.

“Avand in vedere faptul ca Banca Transilvania are la Cluj peste 100.000 de clienti persoane fizice si juridice, dar si potentialul in crestere al mediului economic local, in 2006 vom continua extinderea teritoriala prin deschiderea a patru unitati bancare, acestea fiind localizate, in principal, in zone rezidentiale”, afirma Sergiu Mircea, sef serviciu marketing BT.

Si BRD va continua extinderea pe plan local in 2006. Petru Petrut, Director Delegat Grup BRD-GSG Cluj, spune ca “piata este in dezvoltare continua si studiem in permanenta oportunitatile de deschidere a unor noi unitati in Cluj-Napoca”.

El apreciaza ca cresterea numarului de unitati s-a incadrat in “politica retelei BRD de a deservi clientii prin unitati care sunt caracterizate prin proximitate fata de clientela potentiala, prin simplitatea si rapiditatea operatiunilor, pentru a spori confortul clientului”.

Reteaua BRD - Groupe Societe Generale s-a dezvoltat accentuat mai ales in ultimii doi ani, odata cu lansarea proiectului BRD Express, in octombrie 2004, moment in care au fost deschise simultan 33 de agentii. Daca la sfarsitul lui 2004, BRD numara 212 unitati, un an mai tarziu, banca avea 326 de agentii, iar dupa sase luni, numarul acestora a ajuns la 441. In august 2006 a fost inaugurata agentia BRD cu numarul 500.

Agentiile BRD Express sunt unitati mici, plasate atat stradal, cat si in interiorul unor institutii precum universitati sau ministere sau in centre comerciale. Proiectul a implementat alte doua concepte: agentia bancara automata “BRD 24h” si BRD Cafe.

Totusi, conceptul de cafenea bancara a fost introdus pe piata romaneasca de Banca Transilvania, in 2004, in prezent existand doua locatii de gen, in Bucuresti si Constanta. Oficialii BT pregatesc un proiect similar si la Cluj.

BRD s-a aratat interesata de zone in care bancile nu au patruns inca. Un exemplu in acest sens ar fi Agentia Union, situata pe strada Mogosoaia, la parterul unui bloc de locuinte. Banca si-a exprimat intentia de a se extinde si in mediul rural, sector ocolit pana acum de majoritatea institutiilor bancare.

Aici, batalia se da cu CEC, institutie care detine 20 de unitati dintre cele 32 pe care le are in judet.

BT si BRD sunt bine pozitionate si in privinta sediilor administrative.

BT detine doua cladiri ultracentrale - pe strada George Baritiu, unde functioneaza sediul Grupului BT, respectiv fostul sediu al RomTelecom, situat in aceeasi zona, in timp ce sucursala BRD functioneaza intr-una dintre cele mai bine cotate cladiri din oras, pe strada 21 Decembrie 1989.

Atat BT, cat si BRD si-a concentrat atentia si spre marile cladiri de birouri. Daca BT a inchiriat spatii generoase la parterul cladirilor Maestro Center si Sigma Center, BRD a inaugurat, la sfarsitul lunii iulie, Agentia Observator, situata la parterul Sigma Center, in vecinatatea agentiei concurente a BT

Preocupati de extindere

La capitolul extindere, prima parte a anului a apartinut BRD-GSG, care si-a largit reteaua in Cluj cu 12 unitati. BT a continuat extinderea cu 8 unitati, in timp ce BCR a deschis doar o agentie, situata in Piata 1 Mai. Cea mai plina luna a fost august, cand BT a inaugurat agentia cu numarul 300, pe Calea Motilor, vizavi de Agentia BRD, deschisa cu doar cateva zile inainte. Tot in august, BCR Cluj a inaugurat prima agentie in acest an.

Extinderea numarului de unitati va continua intr-un ritm alert si in aceasta toamna, cel putin in cazul BT si BRD.

Si Alpha Bank intentioneaza sa deschida, pana la sfarsitul anului, doua unitati in oras. Raiffeisen a demarat extinderea retelei la inceputul lui 2006 si doreste sa creasca numarul de agentii cu pana la 40, pana la sfarsitul anului.

Daca in acest an, Raiffeisen a deschis o singura unitate in Cluj-Napoca (Zorilor), in perioada septembrie-octombrie “vor mai fi lansate doua unitati, una intr-un supermarket si alta intr-un cartier”, arata Meda Oranschi, de la Raiffeisen Bank Cluj. OTP amana extinderea pentru anul viitor, cand intentioneaza deschiderea a doua noi unitati in Cluj.

In Cluj-Napoca, HVB Tiriac detine doua unitati (Unirii si Motilor), iar Unicredit - 1 (Piata Cipariu). Pentru ca cele doua entitati se afla in proces de fuziune, institutia bancara nou formata va urca in clasamentul retelelor bancare din municipiu.

Cu privire la extindere, oficialii sunt deocamdata rezervati: “Avand in vedere ca fuziunea dintre HVB Bank si Banca Tiriac a fost finalizata la 1 septembrie, acum urmeaza fuziunea cu UniCredit Romania, nefiind stabilita o strategie detaliata pe regiuni”, arata Ioana Paun.

Top 3 in judet

La nivelul judetului Cluj, BRD conduce din punct de vedere al numarului de sedii, banca activand in 33 de unitati. Banca Transilvania se pozitioneaza pe pozitia a treia, cu 30 de unitati, urmand CEC-ul, care detine 32 de puncte de lucru.

Pe locul patru se claseaza Raiffeisen Bank, cu 9 unitati, urmata de Banca Carpatica - 8), BancPost - 6, ING - 6 , Romexterra - 5 (dintre care 4 localizate in Cluj-Napoca) si OTP - 3 unitati (2 in Cluj-Napoca).

Presiunea creste pretul

Din dorinta de a controla cat mai bine piata ori, mai diplomatic spus, “de a fi cat mai aproape de clienti”, bancile au inceput extinderea agresiva a retelei teritoriale. Strategia creste presiunea pe segmentul spatiilor comerciale, unde bancile concureaza cu magazinele de retail, farmaciile, magazinele de electronice, telefonie si IT.

Orice miscare este facuta sub stigmatul confidentialitatii, agentiile imobiliare angajandu-se prin contract sa pastreze secretul pana la inaugurarea noului sediu.

Carmen Miron (Edil) afirma ca presiunea pe segmentul spatiilor comerciale este determinata de interesul institutiilor bancare de a deschide unitati in locatii-cheie. “Spatiile foarte bune sunt fie supraofertate, fie negociate la sange, in conditiile unor contracte ferme, pe termen lung”, arata Carmen Miron.

Doru Lupeanu (Grup de Lux) este de parere ca expansiunea BT si BRD si-a gasit un echilibru, iar presiunea exercitata asupra spatiilor comerciale vine din partea bancilor care nu si-au facut inca intrarea pe piata clujeana.

Acesta da exemplul unei banci, care doreste sa-si pastreze secreta identitatea pana la lansare, al carei sediu va fi situat chiar langa Primarie, intr-un spatiu de pe strada Memorandumului. “Extinderea sistemului bancar si dorinta de apropiere fata de clientii sai au impus cateva zone de interes pentru societatile bancare.

Astfel, se poate observa o dezvoltare preponderenta in urmatoarele zone: strada Izlazului si Calea Floresti (cartierul Manastur), zona sensului giratoriu din cartierul Marasti, strazile Brancusi si Nicolae Titulescu (cartierul Gheorgheni), strada Observatorului si strada Zorilor (cartierul Zorilor) si zona strazii Fantanele din cartierul Grigorescu”, completeaza Doru Lupeanu.

Daca in perioada iunie-august, preturile chiriilor pentru spatii comerciale s-au mentinut intre 15-30 euro/mp (in functie de pozitie si zona), fara cresteri semnificative, in ceea ce priveste vanzarea, oferta a ramas mult inferioara cererii.

Edil arata ca pretul de vanzare al spatiilor comerciale cu vitrina este cuprins intre 3.500-8.000 euro/mp, iar in constructiile noi este de 1.200-2.500 euro/mp. Cererea vizeaza, in principal, spatiile in sistem open-space, acestea oferind posibilitati sporite de implementare a politicii de imagine a fiecarei banci.

Agentiile imobiliare arata ca majoritatea bancilor se orienteaza catre inchirierea spatiilor deoarece activitatea proprie poate genera necesitatea largirii activitatii sau, din contra, restrangerii acesteia, iar inchirierea ofera o mai mare flexibilitate.

Pentru perioada urmatoare, chiriile nu vor inregistra dezechilibre majore, insa preturile de vanzare nu se vor supune nici unor reguli, avand in vedere cererea uriasa prezenta la nivel local.

Top 5 - unitati in Cluj-Napoca

Loc Banca nr.unitati

1. BT 21

2. BRD 19

3. BCR 8

4. CEC 6

5. Raiffeisen 5

Top 5 - unitati in judetul Cluj

Loc Banca nr.unitati

1. BRD 33

2. CEC 32

3. BT 30

4. BCR 14

5. Raiffeisen 9