Peste 35 de santiere sunt deschise la ora actuala pe strazile din municipiul Oradea. Dintre acestea patru sunt de mare anvergura. Edilii sustin ca in curand cosmarul soferilor si pietonilor din oras se va sfarsi si promit ca pana anul viitor sa nu mai deschida noi santiere.

"Nu se poate sa incepem anul 2007 cu alte santiere, atat timp cat acestea nu au fost finalizate", a declarat primarul Petru Filip. Banii investiti in aceste lucrari se ridica, potrivit viceprimarului Mihai Groza, la circa 600 de miliarde lei vechi.

Oradea este intr-o continua transformare de mai bine de doi ani. Municipalitatea a demarat o serie de lucrari de inlocuire a retelelor de apa si canalizare, a liniilor de tramvai si refacerea strazilor din municipiu. In fiecare an a existat cel putin un santier mare, care a dus soferii pana la exasperare, intrucat traficul a fost inchis multa vreme pe o parte din strazi.

De asemenea, tot de mai bine de doi ani tramvaiele au circulat doar pe un traseu, din cauza ca liniile au fost schimbate, iar programul si traseul autobuzelor care au fost introduse pentru a prelua calatorii i-a nemultumit pe cetateni. Ca dovada, de cateva luni, Regia Autonoma de Transport Local are vanzari cu doua miliarde lei mai mici decat in lunile in care tramvaiele circulau normal.

Santierele mari aproape inchise

Cele patru mari santiere care au fost deschise in acest an sunt pe cale sa fie inchise. Cel putin asa sustine viceprimarul Mihai Groza, care a spus ca ce a fost mai greu a trecut. "In perimetrul central aproape ca nu mai avem santiere mari. Ce a fost mai greu a trecut. Urmeaza sa fie finalizate in curand si lucrarile de pe Republicii pietonal, Centru Civic, Decebal si Primariei", a spus Groza.

Potrivit acestuia, santierul de pe strada Republicii se va inchide in septembrie, al Primariei la fel, iar cel din Centrul Civic si din Decebal cel mai probabil in luna octombrie.

Corso-ul, cel mai contestat

Aproape nici o lucrare facuta de Primaria, fie ca a fost deja finalizata, fie este in curs de executie, nu a scapat de critici. Cea mai contestata a fost, insa, refacerea pietonalei. Municipalitatea a alocat circa 40 de miliarde lei vechi pentru refacerea centrului orasului.

SC "Constructii" Bihor, apartinand proaspatului democrat si vicepresedinte al Consiliului Judetean, Gavrila Ghilea, si firma "Selina" Bihor inlocuiesc in prezent pavajul. Calitatea materialelor folosite in aceasta lucrare, cateva tone de dale aduse din China, a fost intens criticata.

Mai ales ca o parte din piesele deja montate, fara nici o logica si cu finisaje proaste, au fost scoase la scurt timp si totul a fost luat de capat.

Desi termenul-limita pentru pietonal este 20 septembrie, lucrarile nu par a fi gata de finalizare. Spoturile luminoase din pavaj nu au fost inca montate si cele doua fantani arteziene care urmeaza sa impodobeasca extremitatile pietonalului nu sunt inca gata.

Santierele "Keviep" - prelungite cu inca un an

Vinovati de depasirea termenelor de finalizare a lucarilor se fac de fiecare data reprezentantii firmei "Keviep", cea care se ocupa cu inlocuirea retelelor de apa si canalizare din oras. Contractul incheiat cu Ministerul Finantelor, pentru aceste lucrari, a fost si el contestat, mai ales ca a fost secret.

"Au cerut un an amanare, dar nu de la noi, ci de la Ministerul Finantelor, cel care a organizat licitatia si cu care au si incheiat contractul", a declarat directorul Companiei de Apa Oradea, Ioan Ciursas. Cei de la "Keviep" au peste 20 de strazi in lucru in oras.

"In doi ani de cand au venit au terminat 50 la suta din ce au contractat. Eu, personal, ma indoiesc ca un an le-ar ajunge sa se achite. Oricum, inca un an de santier este enorm. Pe noi ne incurca, pentru ca avem strazi pe care trebuiau sa le predea incluse in programul nostru de asfaltare. Stam dupa ei", a spus seful Directiei Tehnice din Primarie, Dumitru Fildan.

Intre amplasamentele semnificative predate "Keviep" figureaza Strada Clujului, Strada Mestesugarilor, Strada Piatra Craiului sau Splaiul Crisanei.

Astfel, daca oradenii au crezut ca in acest an vor scapa de cosmarul strazilor inchise si al sapaturilor din oras trebuie sa se inarmeze cu rabdare pentru cel putin inca un an.

Si asta, deoarece, desi edilii aveau posibilitatea sa puna piciorul in prag si sa sanctioneze fiecare intarziere, nu au facut-o, firmele constructoare primindu-si banii, conform contractului, indiferent ca au predat lucrarile la timp sau cu intarzieri de cateva luni.