In 2006, piata de leasing din Romania si-a continuat dezvoltarea inregistrata pe parcursul ultimilor ani. In primul semestru al anului, valoarea activelor finantate a depasit 1,5 miliarde euro, ceea ce reprezinta o crestere cu peste 45% fata de perioada similara a anului trecut.

Transformarea societatilor de leasing in Institutii Financiare Nebancare (IFN) si subordonarea lor Bancii Centrale vor conduce la o triere a acestora si, foarte probabil, la desfiintarea celor care nu au urmat normele BNR.

Spre o piata mai dinamica

Directorul de vanzari al BT Leasing Transilvania IFN, Adrian Zarnescu, apreciaza ca piata de leasing este mai dinamica decat anul trecut, fiind caracterizata prin cresterea valorii bunurilor finantate atat pe segmentul auto, cat si pe cel al echipamentelor. Aceasta tendinta este intalnita la nivelul intregii tari.

Totusi, acesta atrage atentia asupra faptului ca cele doua mari asociatii in care sunt grupate societatile de leasing - Asociatia de Leasing si Servicii Financiare Nebancare (ALB) si Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) - au sisteme de raportare diferite, ceea ce ar putea conduce, in urma compararii rezultatelor obtinute, la aparitia unor discrepante, mai mult sau mai putin

semnificative. Insa, incepand de anul viitor, potrivit normelor BNR, societatile de leasing vor fi obligate sa adopte un sistem de raportare standardizat, indiferent de asociatia din care fac parte. Acela va fi, in opinia lui Adrian Zarnescu, momentul in care se va contura o imagine mai clara a pietei romanesti de leasing.

Ia avant finantarea utilajelor

O alta caracteristica a leasingului din acest an este data de cresterea leasingului de echipamente industriale. Daca pana anul trecut, segmentul era slab reprezentat, acest gen de activitate s-a dezvoltat constant, sub presiunea companiilor care doresc sa investeasca in retehnologizare.

In conditiile iminentei aderari a Romaniei la UE, achizitionarea unor utilaje performante a devenit o prioritate pentru societatile care sunt constiente ca vor trebui sa se incadreze in norme de mediu foarte stricte, dar si ca vor avea de facut fata concurentei firmelor europene.

Majoritatea societatilor mari de leasing au raspuns pozitiv solicitarilor companiilor privind acest gen de echipamente, chiar daca, in cazul unei reposesii, riscul de valorificare a unui utilaj este mult mai mare decat in cazul leasingului auto, avand in vedere ca piata potentiala de clienti este redusa.

In cazul acestui tip de leasing, cea mai mare pondere o detine finantarea utilajelor din sectorul constructiilor. In schimb, ponderea leasingului imobiliar ramane in continuare scazuta, multe firme, printre care si BT Leasing, neavand un produs special dedicat finantarii imobiliare.

Principalul obstacol in calea leasingului imobiliar il constitue perioada de finantare redusa, de numai 5 ani, in conditiile in care leasingul imobiliar poate deveni competitiv incepand cu perioade mai mari de 10 ani. Acest tip de finantare este atractiv in special pentru construirea de imobile noi.

De altfel, in piata au aparut firme de leasing specializate strict pe finantarea acestui segment sau altele in cadrul carora s-a constituit un departament separat, axat strict pe leasingul imobiliar.

Auto noi vs second hand

La inceputul anului, specialistii pietei afirmau ca leasingul auto va continua sa detina suprematia si in acest an, in conditiile in care companiile de leasing vor intra puternic si pe sectorul auto second-hand. Referitor la viitorul finantarii auto second-hand, managerii clujeni ai companiilor de leasing au pareri diferite.

Unii afirma ca, desi este vehiculata foarte des, explozia importurilor de autovehicule vechi dupa 1 ianuarie 2007 nu este certa. In schimb, Adrian Zarnescu mizeaza pe mentinerea sau chiar accentuarea ritmului de crestere a acestui sector in primii ani dupa aderarei, chiar si in conditiile introducerii unor taxe de mediu scumpe.

De altfel, directorul de vanzari al BT Leasing afirma ca leasingul second hand reprezinta 40-45% din portofoliul auto al societatii, iar anul trecut, aceasta pondere a fost chiar mai mare. Procentajul mare de finantari pentru automobile second hand intalnit in cazul BT Leasing este, potrivit lui Zarnescu, o consecinta a faptului ca societatea a fost unul dintre pionierii acestui domeniu.

Doar 13 din 51

Potrivit Oficiului Registrului Comertului Cluj, in evidentele institutiei se afla un numar de 51 de firme, inmatriculate si in functiune, care au ca obiect principal de activitate activitati de creditare pe baza de contract (leasing finaciar).

Dintre acestea, doar 12 au inregistrat mentiuni in baza carora si-au schimbat denumirea, incluzand in aceasta si “IFN” (Institutie Financiara Nebancara), iar o societate comerciala s-a inregistrat in acest an la ORC Cluj, incluzand din start “IFN” in denumirea firmei.

Societatile de leasing, ca de altfel toate societatile inscrise in categoria IFN-urilor, au fost obligate ca, pana pe data de 3 august, sa depuna notificari la Banca Nationala a Romaniei (BNR) in vederea inscrierii in registrele bancii centrale a IFN-urilor. Doar societatile inscrise in acest registru vor putea sa-si continue activitatea in domeniul creditarii si leasingului.

Firmele care nu au depus astfel de notificari nu vor mai putea activa in domeniul creditarii. Aceeasi soarta o vor avea si firmele care au depus dosare, dar nu indeplinesc criteriile cerute de BNR sau nu au depus dosare complete. Insa, lista cu aceste firme, daca vor exista, va fi cunoscuta dupa 3 noiembrie.

Societatile care nu s-au conformat normelor BNR nu vor mai avea dreptul de a contracta noi imprumuturi, fiind obligate sa-si finalizeze contractele deja incheiate, dupa care vor trage obloanele.

Companiile subsidiare bancilor domina piata

Din valoarea totala a pietei leasingului pe primul semestru al acestui an, de peste 1,5 miliarde euro, valoarea contractelor semnate de membrii Asociatiei de Leasing si Servicii Financiare Nebancare (ALB) insumeaza 810,5 milioane euro, in timp ce membrii Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) au contribuit la aceasta suma cu 743,9 milioane euro.

Cea mai spectaculoasa crestere a valorii contractelor incheiate, comparativ cu perioada similara din 2005, a inregistrat-o ALB, de peste 100%, avand in vedere ca in anul precedent aceasta valoare nu depasea 400 de milioane de euro. Cresterea inregistrata de societatile membre ASLR a fost mai redusa, cu numai 19,6% mai mult decat nivelul realizat in aceeasi perioada a anului trecut.

In functie de genul de companie, cea mai mare cota de piata este inregistrata de sectorul companiilor subsidiare ale bancilor, cu 61,5% din total, urmat de sectorul companiilor captive - 24,8% si de sectorul companiilor independente, cu 13,7 %.

In privinta domeniilor de finantare, sectorul auto ocupa in continuare peste trei sferturi din piata, cu 75,9% din total, urmat de echipamentele industriale - cu 19,4% si sectorul imobiliar -cu 4,7%.