Acestea sunt intrebarile de pe buzele lungite de asteptare ale tuturor sighetenilor, si nu de azi, de ieri, ci de ani buni deja. Prefectul si presedintele CJ Maramures au incercat sa dea raspunsurile potrivite, descinzand miercuri in orasul fara gaz metan si cu un pod transfrontalier inchis circulatiei - adica, Sighetu Marmatiei.

La apelurile disperate ale administratiei locale sighetene, au raspuns colegii mai „mari” de la judet: prefectul Bondi Gyongyike, presedintele CJ, Marinel Kovacs, vicepresedintele CJ, Emil Marinescu si directorul tehnic al CJ, Vasile Span.

Acestia, impreuna cu primarul, viceprimarul, secretarul si consilierii locali din Sighet, au avut o sedinta comuna, fata in fata cu reprezentantii SC Berg Sistem Gaz SA Bucuresti, Ovidiu Grigorescu si Valer Faur. Firma respectiva este cea care trebuie sa realizeze aductiunea de gaz metan in urbea incalzita acum cu lemne de foc, si cea care va distribui apoi si gazul metan.

Scandalul a pornit de la faptul ca „Berg” se angajase sa aprinda flacara pe 15 decembrie 2005, ori a trecut deja aproape un an de atunci, si nu s-a intamplat nimic.

Primarul Eugenia Godja „a atacat frontal” conducerea Berg: „Nimeni nu ne-a spus insa de un act aditional, care permite realizarea lucrarilor pana in decembrie 2007! Spuneti ca sunteti in grafic, dar, din 70 de kilometri, lungimea retelei, ati realizat 20. Nu stiu daca avem garantia ca veti finaliza lucrarea in termen.

Dumneavoastra sunteti cei care nu au respectat termenul de executie. Nu aveti consumatori pentru ca lumea si-a pierdut increderea, si si-au cumparat lemne de foc. Lumea vorbeste ca nu aveti sustinere financiara.” Viceprimarul Stefan Beres a continuat: „Am stima fata de dumneavoastra ca persoane, dar nu fata de firma Berg.

De la Camera de Comert am primit date, conform carora aveti noua angajati, 500 de milioane pierderi pe 2005 si creante si datorii peste tot. Va va contacta firma Concordia de la Cluj, care ar dori sa va cumpere toata investitia. Asa au procedat si in Nasaud sau Cehu Silvaniei.

E clar ca aveti probleme cu banii.” Ovidiu Grigorescu, director al SC Berg Sistem Gaz SA, a expus punctul de vedere al firmei: „Noi avem contract cu ministerul, nu cu municipiul Sighetu Marmatiei. Nu putem sa dam o data exacta a fina-lizarii lucrarilor, dar suntem in grafic si vom finaliza totul, probabil in iulie-septembrie anul viitor.

Nu avem un partener tehnic la primarie, care ar fi necesar, pentru ca intampinam o multime de greutati (subtraversari de strazi, am traversat o cale fe-rata, un rau etc.). Cat despre datele de la Camera de Co-mert, nu sunt actualizate. Am ingropat 20 km de teava, aproape 50 de mi-liarde de lei, si nu am incasat inca nimic. Noi suntem primii interesati sa-i dam drumul odata.

Nu uitati ca traim in Romania, intarzieri sunt peste tot, iar obtinerea unei hartii poate lua luni intregi.” In concluzie, pana pe 30 octombrie, gazul metan va arde in Sighet, dupa cum au hotarat, de comun acord, autoritatile si firma Berg Gaz.

In caz contrar, cu ajutorul organelor competente se vor „purica” toate firmele implicate in afacere, si daca se va reusi, firma Berg va fi eliminata din peisaj, urmand ca gazul Sighetului sa fie introdus de altcineva.

In paralel, CJ Maramures va aloca suma de 600 de mi-lioane lei, pentru racordarea Spitalului municipal la reteaua de gaz metan, fapt care trebuia realizat inca in vara trecuta. Podul istoric de la Sighet se deschide! In aceeasi zi, pe partea ucraineana a Podului transfrontalier („istoric”) de la Sighetu Marmatiei, a avut loc o intalnire „intre cele doua parti”.

Din Romania au participat Eleonora Moldovan de la Consulatul Romaniei la Cernauti, Marinel Kovacs si Vasile Span - presedintele, respectiv, directorul tehnic al CJ Maramures, secretarul primariei Sighet - Sorin Rednic si Petru Tiplea - seful IJPF Maramures, iar de la ucraineni - viceguvernatorul regiunii Zakarpatia, reprezentanti ai raionului Teceu, primarul din Slatina - Gheorghe Uhali, ofiteri superiori de graniceri, lideri de la Cultura si vami etc. Capetele de pod

Dupa prima intrebare („Unde este Pane Berceanu?”), ucrainenii au punctat ferm si ordonat: „Insistam sa terminati lucrarile, inclusiv asfaltarea pana la capatul podului. Asteptam ca cei doi presedinti de stat sa fie aici, cu ocazia inaugurarii punctului de trecere a frontierei.

Partea romana va fi reprezentata la inaugurare - care va coincide cu Ziua Bunei Vecinatati, de catre o delegatie compusa din 200 de persoane. Se va organiza o serbare comuna, cu trupe folclorice etc.

La noi se va trece pe baza unei simple liste, avizata de catre autoritatile centrale, la fel cum se procedeaza la Zilele Vecinatii cu Slovacia si Ungaria.” Marinel Kovacs: „Lucrarile vor fi finalizate, inclusiv asfaltul pe pod, pana la 1 octombrie. Programul e foarte bun, dar nu stim inca data exacta pentru care sa optam, si daca presedintii celor doua state vor participa.

In caz contrar, inaugurarea punctului va fi facuta probabil in prezenta celor doi ministri de externe ai Romaniei si Ucrainei.

In final, dorim ca relatia dintre cele doua judete infratite, Maramures si regiunea Zakarpatia, sa fi revigorata, cu componentele sale politice, economice, culturale si sociale.” Iar acum, urmeaza declaratia trimisului special al GAZETEI in Ucraina (s-a aflat timp de o ora la trei metri dincolo de capatul podului): „Podul Istoric este deja ruginit si putred, desi are doar cinci ani vechime.

Se lucreaza la reabilitarea sa. Ucrainenii sunt mai avansati cu infrastructura ca romanii, iar vama de pe partea lor e de trei ori mai mare ca cea romaneasca, la fel ca si parcarile si restul. Ei vor avea in punctul de trecere si magazine si spatii comerciale. Vor sa ne impresioneze prin dimensiuni. Nu ne lasam. Stop.”