Lucrarile la Autostrada Transilvania se deruleaza in prezent pe un tronson de noua kilometri, iar de la mijlocul lunii octombrie se vor incepe lucrarile pentru inca sase kilometri de autostrada. Ritmul de productie se dubleaza de la o luna la alta, iar primii metri de asfalt ar putea fi turnati chiar mai repede de 2009.

Anul acesta, firma Bechtel a angajat 1200 de persoane, iar in perioada imediat urmatoare vor mai fi angajate in jur de 150 de persoane.

Firma Bechtel a organizat ieri pentru jurnalistii clujeni o prezentare a stadiului lucrarilor la Autostrada Transilvania, sectiunea Campia Turzii - Cluj - Napoca, in zona satului Petrestii de Jos. In prezent se lucreaza cu prioritate la aceasta sectiune.

Bogdan Sgarcitu, purtator de cuvant al Bechtel, afirma ca in momentul de fata lucrarile se axeaza pe structuri, poduri, viaducte si nu se poate vorbi despre probleme financiare in derularea proiectului.

Cea mai importanta problema care poate sa apara la lucrarile derulate in prezent ar fi doar vremea nefavorabila, care ar putea impiedica desfasurarea normala a activitatii pe santier, a adaugat Sgarcitu.

Capacitatea de productie se va dubla de la o luna la alta, iar anul viitor se va tripla, potrivit purtatorului de cuvant Bechtel. Acesta explica faptul ca lucrarile care se desfasoara in prezent se incadreaza in graficul programat pentru anul acesta, desi au inceput mult mai tarziu decat ar fi trebuit.

Situatia din acest moment releva faptul ca s-a progresat fata de acum doua luni, lucrarile desfasurandu-se intr-un ritm din ce in ce mai alert.

Sgarcitu a mai amintit faptul ca, in acest an, s-au facut foarte multe angajari pentru santierul la Autostrada Transilvania. Astfel, in urma organizarii bursei locurilor de munca, impreuna cu Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Cluj, au fost angajate de catre Bechtel 1200 de persoane.

De asemenea, in perioada imediat urmatoare vor mai fi angajati in jur de 120-150 de muncitori. Potrivit datelor AJOFM Cluj, pana in toamna anului viitor, Bechtel va avea un total de patru mii de angajati la Autostrada.

Primii metri de asfalt - mai devreme de 2009

Pentru anul 2009 se preconizeaza finalizarea sectiunilor Campia Turzii - Cluj si Suplacu de Barcau - Bors. Bogdan Sgarcitu este de parere ca “primii metri de asfalt, aceasta insemnand concret cativa kilometri, se pot turna si mai devreme de 2009, daca beneficiarul va dori acest lucru”, deoarece programul este flexibil.

Purtatorul de cuvant Bechtel a afirmat ca vor exista trei noduri rutiere la Turda, Campia Turzii si Gilau, care ar urma sa faca legatura intre tronsoanele finalizate si celelalte sosele.

Aceasta inseamna ca, de indata ce o sectiune de autostrada va fi finalizata, va fi data in folosinta, gratie acestor noduri rutiere, nemaifiind nevoie sa se astepte pana la terminarea intregului tronson Campia Turzii - Cluj.

Autostrada Transilvania va putea fi folosita si ca centura ocolitoare pentru orasele Turda si Campia Turzii, insa aceasta doar in faza initiala, a explicat purtatorul de cuvant al Bechtel.

In ceea ce priveste exproprierile de terenuri, reprezentantul Bechtel a precizat ca exista unele “probleme nesemnificative”, dar se incearca mentinerea in grafic, conform programului.

Autostrada Transilvania este in acest moment cel mai mare proiect de infrastructura din Europa si va fi formata din patru benzi, cu o lungime de 415 km. Autostrada porneste din centrul tarii, de la nord-vest de Brasov, si ajunge la Oradea, la granita cu Ungaria. Este alcatuita din trei sectiuni, fiecare sectiune fiind impartita la randul ei in mai multe tronsoane.

Prima sectiune, de 101 km este de la Brasov la Targu - Mures, a doua, in lungime de 30 de km, este de la Targu - Mures la Cluj, iar ultima sectiune are 164 de km, intinzandu-se de la Cluj la Bors.

Lucrarile la Autostrada Transilvania au inceput in iunie 2004 in satul Ciurila, comuna Savadisla, judetul Cluj. La demararea lucrarilor la Autostrada au fost angajate in jur de 800 de persoane, dintre care 80 la suta erau cetateni romani.

In perioada ianuarie - martie 2005, s-a realizat o analiza a clauzelor contractuale ca urmare a obiectiilor si observatiilor venite de la Uniunea Europeana, FMI, mass-media, dar si opinia publica din Romania. In perioada mai - decembrie 2005 lucrarile au fost sistate, ca urmare a discutarii si renegocierii unor aspecte economice si legale din contract.

In decembrie 2005 a fost finalizat un amendament la contract prin care au fost corectate obiectiile autoritatilor europene. Renegocierea contractului a intarziat finalizarea proiectului cu un an.