BZA a dezvaluit inca din luna februarie ca spaniolii de la SC Automobile Componente Electrice (ACE) SRL Cluj au intentia sa vanda actiunile companiei unui investitor japonez. Cu toate ca reprezentantii ACE au negat acest aspect, informatiile noastre s-au confirmat pe deplin.

In urma cu patru zile, ACE si Fujikura au semnat contractul prin care japonezii au achizitionat 60% din actiunile spaniolilor stabiliti la Cluj. In trei ani, din 2002 pana in 2005, ACE Cluj si-a triplat numarul de angajati, care a ajuns la 1550. Declinul afacerii s-a simtit insa dupa schimbarea conducerii fabricii.

Salariile angajatilor sunt mici, iar conditiile de munca greu de suportat, declara surse din interiorul fabricii.

SC Automobile Componente Electrice SRL Cluj este una din diviziunile companiei spaniole cunoscute sub numele ACE. Ibericii au dezvoltat in judetul Cluj o afacere in sistem lohn, iar pe langa fabrica din Cluj, au deschis un nou punct de lucru la Dej in acest an.

Sprijiniti in mandatul lui Gheorghe Funar, spaniolii au primit de la Primaria Cluj-Napoca prin hotarare de CL un teren cu suprafata de 20.000 mp contra sumei de 2 USD/mp si inca 3.707 mp la 2 euro mp in cartierul Intre Lacuri. Afacerea a fost parafata in anul 2001, urmand ca ACE sa plateasca terenul la cinci ani dupa finalizarea fabricii.

Asadar, terenul necesar construirii halei de productie a fost obtinut in urma unei asocieri cat se poate de profitabile cu primaria lui Funar. Astfel, pentru 23.000 mp in cartierul Intre Lacuri - zona neindustrializata, ACE a platit 47.414 euro. Un adevarat chilipir pentru spanioli, justificat de primarie prin faptul ca se creeaza peste 1000 de locuri de munca.

Initial, potrivit hotararii de CL 500 din 2001, ACE urma sa achite municipalitatii clujene suma de 7.414 EURO anual dupa 5 ani de la data punerii in functiune a fabricii, timp de 10 ani, perioda in care se epuiza toata suma aferenta acestei asocieri. Prin HCL nr. 466 din 18 decembrie 2003 se modifica art. 2 al Hotararii nr. 500/2001.

Potrivit modificarii, in termen de 30 de zile de la realizarea fabricii, terenul, apartinand domeniului privat al municipiului Cluj-Napoca, situat in cartierul Intre Lacuri, la vest de strada Streiului si la nord de strada Oltului, in suprafata de 23.707 mp., inscris in C.F. nr. 92935 Cluj-Napoca, nr. topo.

24452/2, 24453/2 24454/2 si 24452/1/2, 24453/1/2, si 24454/1/2, va fi vandut societatii comerciale Automobile Componente Electrice SRL, pretul de vanzare-cumparare fiind de 2 EURO/mp., adica 47.414 euro. Lucrarile pentru ridicarea halei au fost demarate, iar in ianuarie 2002, ACE Cluj pornea la drum cu 13 angajati.

In 2003, la ACE Cluj lucrau 400 de angajati, iar in decurs de un an numarul acestora s-a dublat. In 2005, cand la hala de productie a ACE lucrau 1550 de muncitori, presedintele ACE Spania, Jose Maria Bude, a decis ca impreuna cu alte cinci persoane din fostul staff executiv sa se lanseze pe piata imobiliara romaneasca.

Patronii companiei au numit la Cluj o conducere exclusiv spaniola, motivand decizia prin faptul ca in mod cert conationalii lor nu vor pleca, asa cum a facut fosta administratie. Antonio Soria Barranco a fost numit director general, iar toate departamentele au directori de origine spaniola. Politica fabricii a fost schimbata odata cu vechea conducere.

ACE a ramas in urma cu adaptarea salariilor la cerintele actuale, iar acest lucru a agravat starea de spirit a muncitorilor. Pentru Cluj-Napoca, unde rata somajului nu este foarte ridicata, un salariu de 3,8 milioane lei plus 18 bonuri de masa nu este catusi de putin un castig decent. Drept urmare, din 1550 de muncitori au ramas pana in prezent doar 1000.

Desi spaniolii au incasat profituri enorme de pe urma activitatii in Cluj, angajatii nu sunt tratati nicidecum ca in UE, nici macar ca in Romania, la o fabrica productiva. Potrivit bilantului contabil, SC ACE Cluj a avut in anul 2005 un profit net de 137 miliarde lei vechi.

In plus, majoritatea castigurilor (cele provenite din vanzarea de cabluri pentru industria de automobile) sunt externalizate. Asadar, firma-mama din Spania este cea care incaseaza grosul banilor, pentru ca societatea infiintata la Cluj-Napoca factureaza doar manopera. ACE Cluj are 9 centre de subantrepriza, mai exact 9 colaboratori pe care spaniolii ii platesc in functie de realizari.

Din cei aproximativ 1400 de muncitori care lucreaza pentru ACE, 400 lucreaza in aceste centre exterioare. Aceasta strategie a ACE duce la reducerea costurilor fabricii. Cele noua centre raspandite in zonele limitrofe Clujului functioneaza, de regula, pe societati comerciale independente de ACE. Patronii acestor firme isi cauta spatii, angajeaza muncitori si produc pentru ACE.

Subansamblele si ansamblele de cabluri mici produse de colaboratorii ACE sunt slab platite de spanioli, incat, de multe ori, patronii societatilor in cauza sunt obligati sa lucreze “la negru”. Patru centre, cele mai mari, se afla la Dej (singurul oficial deschis de ACE), Campia Turzii, Turda, respectiv Ludus.

Managementul din ultimul an la ACE Cluj este unul din motivele pentru care fabrica a fost preluata de alti investitori, spun surse avizate. ACE Spania este o companie tanara, infiintata in urma cu 16 ani, iar piata de desfacere a acesteia este axata pe producatorii Volkswagen, Skoda si Audi.

Mihaela Toma, asistenta lui Antonio Soria Barranco, a negat, in luna februarie, cand a fost contactata de redactorii BZA faptul ca patronii ACE ar negocia cu un grup de oameni de afaceri japonezi vanzarea companiei care numara patru fabrici in Spania, una in Mexic si doua in Romania, la Cluj, respectiv la Dej.

Mihaela Toma spunea ca acestea sunt “pure speculatii” si a adaugat: “Politica ACE este una de extindere. Intr-adevar se poarta negocieri cu potentiali clienti, mai degraba colaboratori japonezi. Nu e vorba de vanzarea companiei, ci de extinderea acesteia”, a replicat cu abilitate “purtatoarea de cuvant” a ACE.

Insa, informatiile noastre s-au dovedit a fi cat se poate de corecte, drept dovada comunicatul lansat cu circuit intern de conducerea ACE: “Acum cateva luni au inceput negocieri intre Grupul Japonez Fujikura, cu sediul in Tokio, si grupul spaniol ACE Automotive Group, producator de cabluri electrice cu sediul in Zaragoza, avand ca obiectiv studierea posibilitatii ca grupul japonez sa intre

in randul actionarilor grupului spaniol. In urma unor negocieri dure, in 25 septembrie s-a semnat in Tokio acordul prin care Fujikura a cumparat 60% din actiunile Grupului ACE Automotive Group, acord ce va fi ratificat in Madrid in data de 4 octombrie. Acordul a fost semnat de catre Presedintele Grupului Fujikura - dl.

Kazuhiko Ohashi si de catre Presedintele Consiliului de Administratie ACE Automotive Group, dna. Pilar Bude. (...) In aceasta noua etapa pentru ACE Automotive Group, Pilar Bude isi va asuma functia de presedinte a Consiliului de Administratie, mentinandu-se aceeasi (sic!) echipa de administrare.”

Insa, potrivit surselor noastre, grupul ACE a fost vandut in procent de 100%, cu amendamentul ca in decurs de trei ani sa fie inchise toate fabricile din Spania, care nu aduc beneficii, moment in care Fujikura va achita si pachetul de 40% din actiunile ramase ibericilor. Tot atunci va fi schimbata conducerea la varful grupului ACE.

In acest caz, 1200 de muncitori spanioli vor fi lasati pe drumuri. In schimb, pentru muncitorii clujeni angajati la fabrica ACE situatia s-ar putea imbunatati, prin cresteri salariale. Aceleasi surse ne-au informat ca directorul general al ACE Cluj, Antonio Soria Barranco, si-a prezentat demisia, sub pretextul ca nu mai are motive sa stea in Romania. Vom reveni.