Criza de locuinte este o piatrade moarapentru Primaria Cluj-Napoca de ani buni. Peste 4000 de cereri asteapta, in dulapurile de pe strada Motilor nr. 1-3, un raspuns favorabil. Daca, in 2006, s-a inaugurat un bloc cu 54 de apartamente si se asteaptafinalizarea unuia similar, pe Calea Floresti, 2007 va trebui saaducaschimbari majore si la acest capitol.

In doi ani si 10 luni trebuie safie gata cartierul Oser, realizat de Transilvania Constructii. Acesta se va intinde pe 2,8 hectare si va cuprinde 26 de blocuri cu 294 de apartamente. Blocurile pot avea ca regim de inaltime doar trei etaje pentru cain zonasunt multe case. Apartamentele vor fi cu una si douacamere si vor avea intre 25 si 45 mp.

Oferta Transilvania Constructii pentru proiectarea si executarea constructiilor se ridicala 4,4 milioane de lei. Societatea a oferit, ca termen de realizare, patru luni pentru proiectare si 30 pentru executia propriu-zisa. Costurile pentru ridicarea celor 26 de blocuri vor fi suportate din bugetul local si din creditul contractat de municipalitate de la Banca ComercialaRomana.

Alte douaproiecte de anverguravor demara incain acest an. Cartierul Tineretului a avut ca ofertacastigatoare cea a Polus Real Estate.

Municipalitatea va primi 384 de locuinte gratuite, plus alte 180 din profit. Polus a estimat un profit de patru milioane de euro, la care Consiliul Local (CL) va avea o cotade participare. Societatea isi propune safinalizeze ansamblul rezidential in 34 de luni de la data eliberarii autorizatiei de construire.

Proiectul propune douavariante de ocupare a terenului, urmand ca forul local sadecidacare va fi aplicata. O variantacu un procent de ocupare a terenului de 27% propune un ansamblu rezidential aerisit, cu multe spatii verzi, iar a doua un procent de ocupare al terenului de 35%, ce include 3500 de locuinte. Al doilea proiect major este al cartierului Lomb.

Comisia de licitatii se va intalni, peste douasaptamani, pentru a lua o decizie privind castigatorul. Ofertele, care apartin societatilor Impact si Iberest, trebuie sarespecte cerintele CL. La licitatie au fost admise doar firmele cu experientain domeniu si care au la activ un proiect imobiliar de cel putin 10 milioane de euro.

Criteriul care a fost schimbat radical a fost chiar cel esential: cum se va castiga.

La Cartierul Tineretului s-a mers pe ideea numarului mai mare de locuinte gratuite pe care le primeste de la investitor CL. La Dealul Lombului, situatia s-a schimbat, fiind preferatavarianta in care Consiliul primeste inapoi de la investitor o suprafatade teren gata viabilizata. Aceasta nu poate fi mai micadecat 25% din suprafata totala, adica53 ha.

In plus, CL are pretentia si la 75 de locuinte pe care sale primeascagratuit in maximum doi ani de la eliberarea autorizatiei de construire. Ambele cartiere vor fi realizate din banii adusi de investitor. Comisia are de ales intre oferta Impact, cu 33%, si oferta Iberest, cu 27% din terenul gata viabilizat care se inapoiazaCL.

Lant de parking-uri

In municipiu se lucreazala trei parking-uri, alte douafiind in faza de proiectare. Cel din Piata Mihai Viteazu va fi realizat de Ardeal Construct, societate care si-a adjudecat contractul de concesiune a terenului de 3600 mp, pentru urmatorii 49 de ani, pentru realizarea unui parking suprateran. Ardeal Construct s-a angajat safinanteze realizarea parking-ului cu 12 milioane de euro.

Societatea s-a angajat ca, la 1 mai 2007, clujenii saisi parcheze primele masini in parking-ul din Mihai Viteazu. Intregul obiectiv, care cuprinde si amenajarea unei hale agroalimentare la parter, in locul fostei piete, si douaniveluri de spatii comerciale, va fi finalizat la 1 octombrie 2007.

Si la parking-ul din Marasti au inceput lucrarile de constructie, urmand ca, panain septembrie 2007, safie finalizate. Pe langacele 250 de locuri de parcare, imobilul de cinci niveluri va cuprinde si spatii comerciale. Investitia se ridica la 3 milioane de euro. In aceasta vara s-a dat semnalul si pentru parking-ul de pe strada Motilor nr. 3, din curtea Primariei.

Cladirea va avea cinci niveluri si va fi realizata, in decurs de un an, de Transilvania Constructii. Parcarea va beneficia de 400 de locuri, iar plata se va face pe bazade cartele. Proiectul costa 3 milioane de euro, finantarea facandu-se de la bugetul local. Alte doua parking-uri sunt in faza de proiect.

Tot in zona Pietei Mihai Viteazu se va construi un parking subteran. S-a realizat doar studiul de fezabilitate pentru acest obiectiv de doua niveluri, cu 364 de locuri de parcare, sapte iesiri pietonale si doua rampe de acces auto. Dupa primele estimari, costurile proiectului ar ajunge la 5 milioane de euro, iar realizarea efectiva ar dura doi ani.

Dupace, in douaranduri, nimeni nu s-a prezentat la licitatia pentru serviciul de proiectare a Planului Urbanistic de Detaliu (PUD) si a Studiului de fezabilitate (SF) pentru parking-ul din Piata Unirii nr. 1 - strada I.C. Bratianu nr. 13-15, aceasta a fost adjudecata. Societatea Dara se va ocupa de proiect. Primaria va plati 9* 800 de lei, din care 4800 pentru SF si 5000 de lei pentru PUD.

La suma se adaugataxa pe valoarea adaugata. Parking-ul urmeaza sa fie finantat din bugetul local si sa deserveasca zona ultracentralaa municipiului.

Peste 300 de strazi modernizate

In acest an s-a intrat si la repararea strazilor din municipiu. Programul de reabilitare a 288 de strazi se desfasoaracu viteza, astfel caeste posibil castrazile safie gata mai repede de cei patru ani prevazuti in contractul cu Tirena Scavi, companie care a castigat licitatia pentru proiectul de 50 de milioane de euro.

In paralel, muni-cipalitatea a continuat programul de reparatii a strazilor din oras. Acum se lucreazape nouastrazi care vor fi modernizate. In acest an se vor finaliza 120 de strazi. Existasi un proiect de inlocuire a mijloacelor de transport in comun, fiind achizitionate peste 100 de noi autobuze si troleibuze. In faza de demarare se aflasi modernizarea completaa liniei de tramvai.

Proiectul se ridicala cateva zeci de milioane de euro si cuprinde folosirea unei noi tehnologii pentru linia de tramvai, iar de de altaparte inlocuirea tramvaielor din circulatie cu altele noi.