Nu se considera un “razboinic” in lupta cu marile societati datoare la stat. Nu-i plac cuvintele de genul “razboi, razboinic, lupta” si se reclama a fi doar presedintele unei institutii care foloseste parghiile conferite de lege in exercitarea atributiilor.

Cu toate acestea, admite faptul ca institutia pe care o conduce a devenit, odata cu preluarea ei, mai personalizata, daca luam in calcul ca ANAF era o institutie necunoscuta pentru majoritatea populatiei. Cu ocazia vizitei sale la Cluj, presedintele ANAF, Sebastian Bodu, a acceptat sa acorde un interviu in exclusivitate Trustului Gazeta.

Reporter: Credeti ca, de cand ati preluat ANAF, ati reusit sa controlati sistemu

Sebastian Bodu: Am reusit cat de cat sa controlez sistemul, in masura de 50%.

Avand in vedere ca am 30.000 de angajati in toata tara, existand o structura ierarhica foarte ampla, pornind de la mine, presedinte, vicepresedinti, directori generali, directori din teritoriu, directori executivi, directori executivi adjuncti si asa mai departe, avand in vedere ca in structura ANAF intra trei institutii (Fiscul, Garda Financiara si Vama), pot sa spun ca am reusit sa controlez

mare parte din centrala. In teritoriu e putin mai complicat. La Fisc, de exemplu, directorii executivi sunt subordonati ministrului Finantelor Publice, adjunctii sunt subordonati presedintelui ANAF. De multe ori apar probleme. De asemenea, Vama este o structura aproape autonoma.

Faptul ca este in structura ANAF se datoreaza faptului ca avem atributiuni comune de colectare si, drept urmare, exista reglementari comune. Astfel, presedintele ANAF nu are niciun fel de atributiune pe linie vamala. In afara de aceste reglementari comune, elaborate impreuna, nu am niciun fel de competente, de atributiuni, de puteri pe linie vamala.

Rep.: Cum comentati ultimele evenimente relatate de presa, legate de vamesi, de coruptia din vami?

S.B.: Cred ca e bine sa se mai curete sistemul. Sa se mai cearna un pic. Totusi, cred ca procedura ar fi trebuit sa fie alta. Ar fi trebuit citati si nu ridicati cu mascatii. Deoarece nu fug, nu sunt camatari.

Rep.: La care punct de trecere a frontierei s-au inregistrat cele mai mari probleme?

S.B.: Cele doua valuri de arestari s-au produs la Prahova si la Bucuresti. Dar ingat de punctele de trecere a frontierei, trebuie spus ca sunt probleme mai mari si sunt si probleme mai mici, dar mai deranjante. Ca sa fac o comparatie, as putea sa spun ca in materie de viata sociala, avem hotii de buzunare si inginerii financiari.

Ceea ce se vede este aceasta mica coruptie, care se refera la cei 5 sau 10 euro pusi in pasaport, ca sa mearga lucrurile putin mai repede. Eu cred ca aceste lucruri ar putea fi stopate daca nimeni nu ar mai da bani. Dar stiti cum e, daca nu dai bani, nu merge. Si atunci toata lumea da. Se incurajeaza astfel acest fenomen. Dar vamesii nu mai cer, iar asta este totusi o realizare. Totusi, daca ii dai vamesului bani, el nu te refuza.

Rep.: Porniti de la premisa ca exista si oameni curati in sistemul pe care il conduceti?

S.B.: Da, evident ca exista si persoane care nu sunt corupte in sistem. Exista foarte multe persoane foarte bine pregatite din punct de vedere profesional. Dar in unele cazuri nu poti sa-i stimulezi indeajuns, din punct de vedere material, pentru a-si face meseria. Si atunci pleaca. Si, din pacate, pleaca cei bine pregatiti. Ne confruntam si cu acest gen de cazuri.

Rep.: Colaborati cu serviciile de informatii?

S.B.: Sunt pe lista demnitarilor care primesc informatii de la servicii privind fapte de evaziune fiscala si coruptie. Dar aceste informatii primite ne-au ajutat destul de putin, deoarece unele erau deja stiute, fara sa avem aceleasi surse, iar multe dintre ele nu se verificau.

Unele se verifica, dar nu pot sa dau un procent si nici sa spun ca abia astept sa primesc plicul la serviciu si sa-l deschid sa vad cine mai are probleme.

Rep.: In legatura cu “batalia” dumneavoastra cu cluburile de fotbal...

S.B.: Nu este batalia mea cu cluburile de fotbal. Este o atributie a institutiei pe care o conduc sa colecteze datoriile. Iar faptul ca aceste cluburi de fotbal au datorii si aceste actiuni au fost atat de mediatizate se datoreaza specificului lor si notorietatii cluburilor de fotbal. Deoarece, daca ar fi fost clubul de polo, nu s-ar fi interesat nimeni.

Rep.: Sa inteleg ca v-a incurcat aceasta mediatizare excesiva?

S.B.: Toata mediatizarea asta ne-a incurcat. E clar ca nu e acelasi lucru ca si cum ai executa o firma obscura. E cu totul altceva, e mult mai dificil la presiunea mediatica. Deoarece trebuie luate in calcul mai multe lucruri de care, la executarea unei firme oarecare, nu te lovesti.

Avand 30.000 de angajati in subordine si 400.000 de firme in toata tara, va dati seama ca nu stiu ce face fiecare Directie Generala a Finantelor Publice din fiecare judet in parte si ce firme sunt executate. Dar nu pot sa spun ca am o strategie pe cluburile de fotbal. Noi avem o strategie pe recuperarea datoriei.

Nici nu vreau sa fac strategii separate pentru recuperari mediatice, deoarece legea e una pentru toti. In unele cazuri am castigat, in alte cazuri am pierdut. Dupa cum stiti, cluburile de fotbal, ca multi alti debitori de pe teritoriul tarii, s-au multiplicat artificial, pentru ca au creat alte documente.

Atunci cand se pierde un proces, nu pierd eu. Pierde ANAF, pierde bugetul statului. Eu am pierdut poate la imagine, poate la orgoliu, dar nu la bani.

Rep.: As dori sa va atrag atentia asupra unui caz din Cluj. Un om de afaceri stabilit la Cluj, cu afaceri si in Moldova, Stefan Vuza, a fost declarat omul de afaceri al anului. A fost premiat de presedintele Romaniei, iar evenimentul a fost organizat de Camera de Comert. Iar asta in ciuda faptului ca fabricile sale au datorii imense la buget. Cum comentati acest lucru?

S.B.: Nu stiu pe ce criterii da Camera de Comert a Romaniei aceste premii. Dar credeti ca ma impresioneaza pe mine ca a luat premiu? Daca are datorii, va fi executat silit. Presedintele Romaniei a facut un gest diplomatic. Atata tot. El nu poate sa controleze la Camera de Comert datoriile unei firme. Nu are timp. Inmanarea premiului face parte din atributiile lui.

Dar el nu poate verifica daca criteriile pe baza carora se inmaneaza premiul sunt corecte sau nu. E absurd. Insa, asa cum v-am spus, pe mine nu ma intereseaza daca are sau nu premiu. Daca are datorii, mai devreme sau mai tarziu va fi executat. Asta e una din problemele cu care ne confruntam. Faptul ca exista multe interese in spatele unor societati.

Rep.: Ce ne puteti spune despre fratii Micula? Sunt la zi cu datoriile?

S.B.: Firmele lor nu mai au astazi nici un leu datorie, din cate stiu eu si cred ca stiu bine. Au platit tot. Multe datorii au fost platite brusc. Firme private care, desi erau in topul datornicilor, mergeau bine - deci nu vorbesc de falimentari -, firme care care nu plateau pentru ca nu doreau, nu pentru ca nu aveau de unde, deci aceste firme au platit tot.

Dar nu vorbesc de firme cu capital de stat, pentru ca marea majoritate dintre acestea nu au de unde sa plateasca.

Rep.: Aveti un studiu din ultimii ani privind rambursarile ilegale de TVA efectuate?

S.B.: Nu, nu se fac astfel de studii la noi. Dar rambursarile ilegale de TVA au cam disparut. Poate si datorita controalelor si arestarilor care s-au facut. Parerea mea este ca aceasta chestiune a rambursarilor ilegale de TVA era una ale carei tentacule mergeau pana undeva sus de tot. Acum, deoarece au fost taiate capetele de sus, nu se mai practica acest lucru.

Nu ai cum sa fii atat de izolat sau lipsit de informatii, incat sa nu vezi ca acolo se fac fraude masive. Nu avem cum sa nu aflam. Acum, fraudele sunt in alta zona, s-au mutat spre acordari ilegale de autorizatii. Si am trimis in multe cazuri Directia de Audit sa verifice aceste informatii despre acordarea ilegala de autorizatii.

Nu vreau ca aceste noi practici sa ajunga la nivelul pe care l-au avut rambursarile ilegale de TVA. Cum va spuneam insa, cele doua fenomene nu pot fi comparate.

Rep.: Care sunt problemele cu care va confruntati in Ardeal?

S.B.: Nu sunt probleme specifice, poate este vorba despre judetele Harghita si Covasna, cu taieri ilegale de paduri, dar aceste probleme exista si in judetele din nordul Moldovei, in rest nu pot sa spun ca exista probleme specifice.

Rep.: Exista si aici oameni de afaceri care va dau batai de cap?

S.B.: Daca as fi avut astfel de cazuri, cu siguranta ca le-as fi stiut si vi le-as fi spus.

Rep.: Aveti succes in lupta cu manelistii?

S.B.: Nu exista o lupta cu manelistii, cum nu am o lupta nici cu cluburile de fotbal. Este vorba despre atributiile si rolul Fiscului. Nu imi plac cuvintele astea: lupta, biruinta, razboi. Este vorba despre o serie de actiuni ale ANAF, sa spunem ca daca am succes in colectarea taxelor de la manelisti, dar din pacate este destul de dificil.

Manelistii sunt platiti la negru, iar cei care platesc nu spun care este suma platita. In general, cand se duc inspectorii Fiscului pe la nunti, botezuri si altele, organizatorii spun ca n-au dat nici un ban si ca sunt prieteni.

Am si situatia rafinariilor, situatia fabricilor de alcool care ma preocupa si pentru care am facut un proiect de lege ca sa mai strangem robinetul. Ma preocupa lucrurile grele si nu usoare, chiar daca cele usoare sunt mai picante. Rolul meu este sa adun cat mai multi bani la buget. Intotdeauna vor ramane persoane care scapa pentru ca nu ajungi la ele, pentru ca exista initiativa sa o faci tu.

Asadar, exista prioritati la fel ca intr-o afacere. Daca as vrea sa imi fac numai imagine, as merge cu clopoteii la mine la nunti, cu camerele de filmat de la mass-media.

Rep.: Concluzionand, care sunt succesele pe care le-ati inregistrat?

S.B.: Cred ca gradul de colectare a finantelor bugetare este de 20 %, real, iar ca procent din PIB aproape 2 %. Cred ca este foarte mult si este pentru prima data cand avem o crestere a incasarilor. Aproape nici o tara din UE nu are o crestere a gradului de incasare la Fisc. Iar ca esecuri sunt cele legate de cele intens mediatizate.

Important este ca la final trag linie si reiese ca sunt niste cifre bune si nu cazuri particulare picante.

Rep.: Ce obiective aveti pentru perioada urmatoare?

S.B.: Daca Partidul Democrat va ramane la guvernare dupa alegeri, atunci cand vor fi ele, am o serie de obiective politice. O sa candidez pentru functia de secretar executiv, membru al Biroului Permanent National al partidului.

Rep.: Care sunt problemele din cadrul Aliantei pe care le identificati?

S.B.: Probleme in cadrul Aliantei exista dar, din pacate, uneori presa si speculeaza. Adica, se intampla ceva si fiecare ziar, analist, post de televiziune incepe sa traga niste concluzii, sa faca analize si sa aiba niste revelatii. Nu sunt niste actiuni care sa aiba niste premize tenebroase, acute, se speculeaza doar.

Rep.: Alianta va mai functiona si dupa 2008?

S.B.: Eu cred ca da, va functiona in continuare, dar cu toate astea fiecare partid va trebui sa-si arate potentialul pentru ca in politica este posibil orice, este posibil sa nu fie exclusa nici o varianta. In politica nu e ca in familie, in politica exista interese, evident ca in final trebuie sa fie vorba de interesul national, dar nu exista prietenii pe viata.