In aceasta luna se implineste un an de cand marii contribuabili din tara au trecut in subordinea Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC). Prin Ordinul nr. 343/2005, companiile cu cifre de afaceri pe anul 2004 mai mari sau egale cu 500 miliarde lei vechi (13,31 milioane euro la cursul mediu de schimb din 2004) au fost transferate spre administrarea DGAMC.

In aceasta categorie au fost incluse si companiile monitorizate conform acordurilor cu FMI, respectiv bancile, societatile de asigurari, societatile de investitii financiare si cazinourile. Companiile care indeplineau aceste conditii au fost obligate ca pana la 1 octombrie 2005 sa isi mute sediul fiscal - nu cel social - la Bucuresti.

Intre timp, respectivul Ordin a fost inlocuit de un altul, intrat in vigoare in iulie 2006, care a majorat plafonul privind cifra de afaceri pana la 700 miliarde lei vechi, in 2005 (19,33 milioane euro la cursul mediu de schimb din 2005). Nu sunt considerate mari contribuabili companiile aflate in procedura de insolventa.

Efecte doar in plan statistic

Efectele economice ale acestei centralizari fortate sunt aproape nule, spune Mihai Costin, director executiv al Directiei Generale a Finantelor Publice (DGFP) Cluj. Aceasta deoarece sumele din impozitul pe venit si impozitul pe veniturile salariale se intorc oricum la Cluj, iar cotele defalcate aferente acestui impozit sunt alocate in continuare administratiilor locale si judetene.

Textul Ordinului nr. 516/ 2005, ce reglementeaza procedura de aplicare a Ordinului nr.343/2005, stipuleaza clar acest aspect, subliniind ca “plata impozitului pe venit datorat de marii contribuabili care nu au sediul social in municipiul Bucuresti sau judetul Ilfov se efectueaza la unitatile de trezorerie si contabilitate publica ale municipiilor resedinta de judet in care isi au sediul social”.

In continuare, acelasi Ordin prevede explicit ca unitatile de trezorerie vor aloca lunar, din impozitul pe venit incasat de la marii contribuabili, cotele defalcate prevazute de lege, cuvenite bugetelor locale si judetene. La fel, si impozitul pe salarii este platit tot la trezoreriile din judetele in care marii contribuabili isi desfasoara activitatea.

Restul taxelor si obligatiilor bugetare sunt varsate la Directia de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti.

Sporirea birocratiei

Daca din punct de vedere economic, concentrarea marilor contribuabili de la nivelul intregii tari nu a afectat sumele incasate de comunitatile locale, masura a lezat activitatea firmelor “exilate”. Prin mutarea sediului fiscal, aceste companii sunt obligate sa apeleze, pentru orice problema sau declaratie fiscala, la autoritatea din capitala.

Altfel spus, pentru o simpla declaratie de impozitare, firmele sunt nevoite sa trimita o persoana la Bucuresti. La fel se intampla si cu solicitarile de deducere a TVA sau cu orice alte documente necesare companiilor din tara.

Desi infiintarea DGAMC a vizat o eficientizare in colectarea obligatiile fiscale, scopul nu a fost atins in totalitate. De altfel, Mihai Costin afirma ca DGFP Cluj “putea sa se ocupe la fel de bine, daca nu chiar mai bine” de admininistrarea marilor companii clujene.

Dezvoltare spectaculoasa in Cluj

Chiar si in conditiile acestei migratiei fortate, sumele incasate de Directia de Finante a judetului in primele noua luni ale acestui an se apropie de cele incasate in perioada similara a anului trecut, cand avea in administrare si marii contribuabili.

Diferenta dintre incasarile totale la bugetul general consolidat pe primele trei trimestre din 2005, incluzand marii contribuabili, si 2006, cand acestia erau deja la Bucuresti, este relativ mica, de aproximativ 5 milioane euro.

In schimb, diferenta intre incasarile din 2005 fara aportul marilor contribuabili si cu aportul acestora este de 119 milioane euro, valoarea contributiei marilor societati clujene ridicandu-se in intervalul mentionat la aproape 30% din totalul incasarilor.

Mihai Costin considera ca nivelul incasarilor din judet a crescut intr-o masura atat de mare incat au ajuns sa fie compensate aproape in totalitate sumele colectate de la marii contribuabili, deoarece in judet a avut loc o dezvoltare economica spectaculoasa. Aceasta a fost dublata si de o majorare a consumului, care a condus la o explozie a incasarilor din TVA.

In plus, in sumele incasate in acest an de DGFP se regasesc si datoriile restante ale unor societati, care au fost recuperate prin executari silite.

Jumatate dintre companii revin “acasa”

Prin majorarea plafonului referitor la cifra de afaceri, 20 din cele 43 de companii mari care si-au mutat, anul trecut, sediul fiscal la Bucuresti vor reveni in administrarea DGFP Cluj. Un singur nou contribuabil clujean, M&M Oil, va intra in administrarea DGAMC.