Consiliul Judetean Timis doreste implementarea unui proiect pentru realizarea unei piste de cicloturism in zona de cooperare transfrontaliera cu Ungaria si Serbia, in speranta ca va contribui, printre altele, la dezvoltarea micului trafic si a schimburilor economice pe bicicleta.

In acelasi timp, in orasul de pe Bega, proiectele pentru realizarea unor piste de biciclisti au fost uitate prin sertare.

Pe de alta parte, soferii profita la greu de lipsa locurilor de parcare din oras si isi lasa masinile pe putinele piste amenajate in Timisoara.

In plenul de lunea viitoare, con-silierii judeteni trebuie sa isi spuna parerea despre oportunitatea realizarii unui studiu de fezabilitate si a unui proiect tehnic pentru realizarea acestor piste, finantarea urmand a fi accesata prin Programul de Cooperare Transfrontaliera Romania-Ungaria "Phare CBC/Interreg III".

"Obiectivul general al acestui program este acela de a strange contactele dintre populatia, comunitatile si actorii economici din zona de granita, in vederea crearii unei baze solide pentru dezvoltarea economica si sociala echilibrata a intregii zone atat cu beneficii pentru Romania, cat si pentru Ungaria.

Vrem sa facem o linie de-a lungul frontierei cu Ungaria, care va avea legatura cu pistele din aceasta tara", a declarat directorul Agentiei de Dezvoltare Economica Timis (ADETIM), Sergiu Balasa.

Potrivit sursei citate, un asemenea proiect este necesar pentru ca in Timis nu exista piste de cicloturism nici in mediul urban, dar nici pe traseele turistice. Deocamdata, investitia se bazeaza numai pe ajutorul Ungariei si al accesului la fonduri structurale, relatia cu Serbia fiind stabilita ulterior.

Proiectul a fost evaluat la 100.000 de euro, din care beneficiarii trebuie sa asigure minimum 10 la suta, adica 10.000 euro. Ideea realizarii pistelor pentru biciclisti in zonele de granita lasa, insa, in urma un proiect mai vechi, care se referea la re-deschiderea circulatiei pe canalul Bega, proiect uitat prin sertarele administratiilor, din lipsa de fonduri.

Piste pe post de locuri de parcare

Cum Timisoara este blocata de luni de zile cu santiere, iar traficul rutier a devenit de nesuportat pentru soferi, multi au apelat la biciclete. Si acest mijloc de transport este, insa, greu de utilizat pentru ca nu exista decat doua piste, amenajate anii trecuti.

La inceputul anului, la dezbaterea pentru stabilirea bugetului pentru 2006, consilierii locali din orasul de pe Bega au hotarat sa aloce trei miliarde lei vechi pentru constructia de piste pentru biciclete.

Cetatenii sunt revoltati, insa, ca acesti bani nu se regasesc niciunde, fiind aproape finalul anului, si se intreaba daca nu se va intampla ca in 2001, cand fusese aprobata o suma de peste 18 miliarde lei pentru amenajarea unor piste, dar banii au fost utilizati in alte scopuri.

"N-avem biciclisti in Timisoara pentru ca nu avem piste. Daca am avea piste, eu sigur as fi biciclist. Am fost in Germania si acolo nu se cir-cula cu masina in centrele oraselor. Exista piste peste tot, chiar si intre localitati. Ar fi frumos sa fie si la noi asa. Am avut o speranta cand s-a terminat Bd. Tineretii, dar cand au lucrat in Piata Maria au uitat de piste", a spus un timisorean.

Un altul sustine ideea cu argumente solide. "Daca ar exista piste, multi dintre soferi s-ar transforma in biciclisti si circulatia masinilor ar fi mai relaxata, s-ar reduce si poluarea. Niste piste de biciclete nici nu costa cat soselele, nici nu se uzeaza atat de repede si nu necesita decat putina organizare", a afirmat acesta.

Biciclistii sunt convinsi ca si daca ar exista piste, acestea ar fi invadate de skateri, pietoni si de cei care plimba carucioarele. Asta, daca nu sunt ocupate de masini, pentru care Politia Comunitara a inceput sa aplice amenzi. Arhitectul-sef al orasului, Sorin Ciurariu, a dat un exemplu propriu. "In momentul asta, in Timisoara, eu nu i-as lua o bicicleta copilului meu", a spus acesta.

Ciurariu a dat un termen pentru implementarea unei strategii europene in materie de ciclism in orasul de pe Bega: anul 2010.