Printre instrumelntele financiar-bancare care au patruns relativ recent pe piata romaneasca se afla factoringul. Acesta reprezinta o operatiune de finantare prin care clientul cedeaza creantele sale (facturile) unei banci comerciale sau altei institutii financiare specializate, aceasta din urma avand obligatia de a le incasa, urmari si suporta riscul de neplata.

Prin incheierea unui acord de factoring, banca plateste pe loc cea mai mare parte a valorii inscrise pe factura - intre 60 si 90 la suta -, restul sumei urmand a fi achitat in momentul incasarii de catre banca a sumei facturate.

Companie marca BT

Desi nu a fost prezenta pe piata factoringului, Banca Transilvania a practicat cu succes, dupa cum declara Tiberiu Moisa, director Clienti Corporativi & IMM, scontarea documentelor comerciale.

Operatiunea consta in finantarea pe baza de cecuri, bilete la ordin sau facturi, fiind un credit care rezolva nevoile de lichiditati pe termen scurt ale clientilor si care se acorda rapid si fara multa birocratie.

Insa, “pentru ca am dorit un serviciu ireprosabil pentru clientela noastra, am mers mai departe si, impreuna cu partenerul nostru Intermarket Bank AG, am creat prima companie specializata in operatiuni de factoring din Romania”, afirma Tiberiu Moisa.

Lansata oficial la inceputul acestei luni, Compania de Factoring este prima institutie financiara nebancara (IFN) care se adauga celor sase banci care practica in prezent factoringul, respectiv BRD, BCR, Unicredit, Raiffeisen, Romexterra si ABN Amro. Publicul tinta al produsului este reprezentat, in principal, de intreprinderile mici si mijlocii (IMM), cu cifre de afaceri de peste 250.000 euro.

Directorul general al Companiei de Factoring, Valentin Chirca, a anuntat ca la Cluj va fi deschis un birou de vanzare pana la sfarsitul anului.

Prin ce se diferentiaza produsul propus de Compania de Factoring fata de cel oferit de banci? In primul rand, Compania ofera factoring fara recurs (cu asigurare de neplata a debitorilor) si in cazul factoringului in lei, la intern, spune Chirica.

In plus, sunt puse la dispozitia clientilor produse de factoring personalizate, in functie de necesitatile fiecarui client, iar finantarea unei facturi se realizeaza in maxim 24 de ore, fara a exista conditii de rulaj si fara a se tine cont de banca cu care lucreaza debitorii.

Avantajele firmelor

Printre avantajele de care beneficiaza companiile care apeleaza la factoring poate fi amintit acela ca sumele finantate pot primi orice destinatie, in functie de necesitatile firmei, spre deosebire de un credit, in cazul caruia suma obtinuta are o destinatie exacta.

De asemenea, documentatia solicitata este mult simplificata, comparativ cu cea solicitata de banca, asa incat nu se solicita cash-flow sau plan de afaceri.

Nu se solicita nici garantii reale (cash colateral, alte garantii reale), ceea ce inseamna ca banii blocati in depozit ca si garantie pot fi rulati in continuare, fiind eliminate costurile adiacente (taxe notariale platite pentru inscrierea ipotecii, costul evaluarii garantiei).

In momentul semnarii unui contract de factoring, clientii trebuie sa aiba in vedere doua costuri: dobanda, care se aplica la partea finantata a facturii (80% din suma), similara cu cea practicata de bancile comerciale (BUBOR plus marja fixa) si comisionul. Acesta din urma se aplica la valoarea totala a facturii. De obicei, valoarea acestuia este redusa, de aproximativ 1%.

Asteptari imense

Factoringul este un produs care a intrat pe piata romaneasca in 1999. Factoring Chain International (retea globala de companii de factoring) a inregistrat in 1999 un rulaj de 37 milioane euro in Romania. Trendul a crescut incepand din 2004, iar in 2005 s-a inregistrat un volum de 550 milioane euro pe piata de factoring din Romania.

Comparativ cu alte tari din Europa, Romania se situeaza insa pe ultimele locuri. In Ungaria, piata factoringului este de 1,8 miliarde euro, in Slovacia, de 830 milioane euro, iar in Polonia - 3,7 miliarde euro. Cu toate acestea, Valentin Chirca considera ca potentialul pietei romanesti este foarte bun, tocmai pentru ca aceasta se afla intr-un stadiu incipient de dezvoltare.

De altfel, estimarile referitoare la evolutia factoringului in anii urmatori sunt foarte optimiste. Se estimeaza ca piata de factoring va ajunge in acest an la 750 milioane euro, in 2007 la un miliard euro, iar in 2008, este prognozata o valoare de 1,3 miliarde de euro.