“Cea mai mare retea bancara din afara Capitalei”- aceasta este titulatura care poate reveni cu usurinta Clujului. In oras activeaza 27 de banci, care insumeaza peste 100 de unitati. Situatia este in avantajul clientilor, care au posibilitatea sa aleaga din oferte multiple.

Din punctul de vedere al bancilor, conjunctura defineste un adevarat “camp de lupta”, unde produsele si numarul de agentii sunt armele cu care poate fi depasita concurenta. “Clujul a devenit un centru financiar important, care atrage tot mai multe banci.

Speram ca produsele si serviciile propuse sa fie suficient de atractive pentru a castiga clienti si a le tine cat mai mult aici”, declara saptamana trecuta subprefectul judetului Cluj, Calin Platon, prezent la inaugurarea a doua sedii bancare.

Avand in vedere ca unele banci au inceput inca de anul trecut o extindere agresiva la nivelul Clujului, este greu de prognozat care va fi succesul nou-intratelor pe piata. “In Cluj, deschiderea filialelor a ajuns aproape ca un concurs”, a observat si directorul tehnic al Primariei, Sorin Apostu.

Cea mai apriga “lupta” se da intre Banca Transilvania si BRD-GSG, competitie dezbatuta pe larg intr-o editie anterioara a publicatiei Saptamana Clujeana.

Concurenta pe unitati

Recent, BRD-GSG a demarat o ampla campanie de extindere a retelei la nivel national. Pe 18 octombrie au fost inaugurate concomitent doua agentii in Cluj-Napoca si doua in Oradea. La Cluj, dupa aproape doua luni de functionare in regim de “proba”, a fost taiata panglica pentru unitatile BRD Express Observator si Aviator Badescu.

Banca va continua sa deschida “cel putin o agentie pe zi” in toata tara, dezvoltarea continuand pana la sfarsitul anului, au anuntat oficialii BRD. “Preferam sa nu lansam public care este numarul de unitati planuit pana la sfarsitul anului. Lasati-ne sa va surprindem cu inaugurarile noastre.

Deocamdata, BT ne-a intrecut la acest capitol la nivelul municipiului, insa este un lucru normal, avand in vedere ca banca are sediul central aici. Vom vedea la sfarsitul anului in favoarea cui inclina balanta”, spune Mihai Teodorescu, directorul Grupului Cluj al BRD-GSG Romania. BRD are la nivel national peste 500 de unitati.

In judetul Cluj, banca opereaza in peste 30 de locatii, dintre care 20 in Cluj-Napoca.

Si Banca Transilvania, ce detine 22 de unitati si sediul central in Cluj-Napoca, promite continuarea extinderii atat la nivel de oras, cat si in judet. “In acest an au fost deschise in judetul Cluj 8 unitati, dintre care o sucursala si sapte agentii.

De asemenea, au fost finalizate, acum cateva zile, lucrarile de extindere a Agentiei Manastur, pentru a oferi spatiul necesar de desfasurare a activitatii, avand in vedere numarul foarte mare de clienti. Desigur, pana la sfarsitul anului vom avea si alte unitati in Cluj-Napoca, cum ar fi Punctul de lucru Primaverii Manastur. In plus, au inceput lucrarile de amenajare a sediului de pe str. G.

Baritiu, unde va fi sediul central al Grupului Financiar BT, precum si BT Cafè”, declara Laura Petrehus, senior PR officer BT.

Dupa dezvoltarea masiva in mediul urban, bancile anunta extinderea si in mediul rural, unde in prezent, conform ultimelor studii (realizate de No-cash), o agentie bancara deserveste 11.000 de persoane.

Clujul, in testari

In aceasta toamna, piata clujeana este vizata si de cateva banci “noi”. Saptamana trecuta, Bank Leumi Romania a inaugurat la Cluj doua sucursale. Garanti Bank si-a ancorat sigla pe o cladire centrala, dar nu a inaugurat inca unitatea. Si CR Firenze vrea o reprezentanta la Cluj, insa banca nu a reusit sa gaseasca angajati pentru toate pozitiile si locatia potrivita.

Desi nu si-au facut publica intentia de a patrunde pe piata clujeana, exista si alte companii financiar-bancare care testeaza terenul. Mai exact, se intereseaza de mediul economic, de concurenta, dar si de locatii pentru sedii. Concurenta fiind mare, un sediu vizibil, intr-o zona cu “vad financiar”, este greu de gasit.

Printre bancile care tintesc Clujul se mai afla Emporiki Bank (International Commercial Black Sea Bank, pana in aprilie 2000), respectiv Libra Bank. Aceasta din urma este prezenta in zonele invecinate - Oradea, Bistrita, Sibiu.

Banca de nisa sau generalista?

Bancile care se arunca abia acum in lupta au nevoie de o strategie bine definita pentru a rezista. Multe voci sustin ca profilarea pe produse de nisa reprezinta colacul de salvare pentru bancile mici. “Cred ca este singura sansa de reusita intr-un mediu concurential cum este cel din Cluj”, apreciaza Mihai Teodorescu, directorul Grupului Cluj al BRD-GSG Romania.

“Mediul bancar este extraordinar de concurential la Cluj”, a fost de parere si directorul sucursalei clujene a Leumi Bank, Mariana Dobrota. Insa, Leumi are o strategie generalista. “Nu ne sperie concurenta; mizam pe vasta experienta a bancii in strainatate. Nu vom alege o nisa de dezvoltare, ci vom veni cu oferte mai bune la toate produsele bancare”, spune Mariana Dobrota.

Leumi nu vrea sediul Dacia Felix

Bank Leumi a intrat oficial pe piata romaneasca in august 2006, prin preluarea pachetului majoritar de actiuni al Eurom Bank (nume sub care a activat Banca Dacia Felix din iulie 2001). Institutia a ocupat, in termen record, toate fostele locatii in care a activat Eurom, cu o singura exceptie - fostul sediu central al Bancii Dacia Felix.

Leumi a preferat sa cumpere un sediu in Piata Unirii decat sa ocupe cladirea de pe strada Memorandumului.

“Deocamdata, planurile bancii la Cluj se rezuma la aceste doua unitati. Strategia noastra de extindere vizeaza, in primul rand, ocuparea fostelor locatii Eurom Bank”, afirma Mariana Dobrota, directorul Sucursalei Cluj.

“Vrem sa vindem ori sa inchiriem acea locatie (n.r. - sediul Dacia Felix). Chiar ne oferim sa acordam credit celor interesati de aceasta achizitie”, spune Mariana Dobrota. Aceasta a explicat ca sediul are dimensiuni prea mari, dar a recunoscut ca vanzarea spatiului este determinata si de teama unei eventuale asocieri de imagine cu Dacia Felix.

Bank Leumi le-Israel a fost infiintata in 1902, la Londra, si are o retea de peste 300 de sucursale si agentii in 23 de tari. Dupa infiintarea statului Israel, institutia si-a mutat sediul central in aceasta tara.

In 2005, Grupul Leumi a inregistrat cel mai mare profit net din istoria sa - 464 milioane dolari. Activele bancii depasesc 59 miliarde dolari, iar in Israel detine o cota de piata de 35%. “Aceste rezultate financiare, precum si increderea in potentialul economiei de aici ne-au motivat intrarea pe piata romaneasca”, a declarat Laurentiu Mitrache, director general Bank Leumi Romania.

In Romania, banca detine 32 de sucursale si agentii in 26 de orase. Institutia va sprijini, in mod special, societatile israeliene. De altfel, Leumi are un birou special destinat oamenilor de afaceri din Israel.

Criza de spatii bune si angajati cu experienta bancara

Reprezentantii bancii C.R. Firenze s-au izbit la Cluj de doua mari probleme: lipsa angajatilor cu experienta si criza de spatii comerciale, dotate cu parcari, din zona centrala. Ambele probleme sunt cauzate tocmai de concurenta foarte mare pe aceasta piata. Nici aceasta banca nu se va axa pe produse de nisa.

Oficialii bancii arata ca cele 0,2 procente de cota de piata nu le permit luxul de a oferi doar anumite produse. Daca Leumi are un birou special destinat oamenilor de afaceri din Israel, CR Firenze va acorda o atentie sporita oamenilor de afaceri italieni si companiilor romano-italiene.

CR Firenze nu este singura banca italiana prezenta la Cluj. Ea se va alatura Bancii Italo-Romena, respectiv Sanpaolo IMI, ultima institutie detinand 18,7% din actiunile CR Firenze.

Banca C.R. Firenze Romania, fosta Daewoo Bank, a devenit parte a grupului bancar cu acelasi nume in martie 2006, dupa transferul catre Banca C.R. Firenze din Italia a pachetului majoritar de actiuni (56,23%).

C.R Firenze Romania are 11 sucursale si si-a propus sa ajunga la 30 pana la sfarsitul lui 2008. In mai 2006, activele sale totale se situau la 286,8 milioane lei. Grupul CR Firenze are 527 sucursale si a realizat anul trecut un profit net de 149 milioane euro.