Voci cu rezonanta in managementul cultural justifica acest lucru si prin lipsa de sprijin din partea mediului economic si institutional din Cluj-Napoca in organizarea unor evenimente de amploare. Pe de alta parte, activistii de mediu se opun, mai mult sau mai putin vehement, la fiecare manifestare sponsorizata de Gabriel. Monitorul de Cluj continua campania

"Fata in fata“ propunind ca tema de discutie oportunitatea colaborarii managerilor culturali si a celor din zona divertismentului cu firma Gabriel Resources.

Au raspuns intrebarilor Monitorului activisti din zona ONG-urilor de mediu, reprezentantii Gabriel Resources si ai agentiei de publicitate ce reprezinta in zona interesele investitorului canadian, Vitrina Advertising, organizatori ai unor evenimente culturale clujene de amploare sponsorizate de Gabriel (Transilvania International Film Festival si Festivalul International de Teatru Experimental MAN.In.Fest), dar si managerii altor evenimente de gen din Cluj-Napoca.

Roxana Pencea, activist in campania „Salvati Rosia Montana“

"Pentru noi, aceasta implicare in activitati culturale sau de orice gen e o incercare de spalare a imaginii celor de la Gabriel Rosia Montana, de a poza intr-un partener social credibil. Acestea nu pot convinge publicul.

Ceea ce facem noi in acest context este sa incercam sa aducem in atentia opiniei publice faptul ca exista o neconcordanta intre pozitia de sprijinitor de evenimente culturale de rezonanta sociala si ceea ce vor ei sa faca la Rosia Montana. Distrugerea mediului, stramutarea localnicilor si mai ales a galeriilor romane inseamna de fapt distrugere a culturii. Nu vom avea actiuni la MAN.In.Fest, pentru ca e un eveniment prea mic“.

Johanna Fritz, Communication Coordinator, Gabriel Rosia Montana

"Nu sintem deloc surprinsi ca opozantii proiectului si-au facut o noua cauza nobila din a incerca sa boicoteze manifestarile in care Gabriel Rosia Montana apare ca partener. Au facut-o si la TIFF, au incercat sa o faca si la Bucuresti cu zilele BIZ, au incercat sa boicoteze concertul Phoenix de la Cluj. Sincer, nu cred ca vor face o exceptie in cazul Festivalului MAN. In.FEST.

Acestea nu vor schimba, insa, politica noastra de a sustine orice initiativa de calitate. Au dreptul sa protesteze, publicul larg are, insa, si el dreptul sa-si puna intrebarea: «Care este raul pe care Gabriel Rosia Montana il face implicindu-se in aceste manifestari?».

Cu ce au fost, de exemplu, pagubiti iubitorii de film prin faptul ca noi am fost parteneri la TIFF? Sau cit de fericiti ar fi fost clujenii sa afle ca singurul festival international de teatru experimental din tara nu ar mai fi avut loc pentru ca, in afara citorva institutii culturale si a Primariei, nimeni nu a sarit sa sprijine aceasta manifestare? Sintem la fel de dezamagiti de actiunile opozantilor vizavi de aceste evenimente, precum am fost dezamagiti si de reactia lor privind proiectul nostru. Critica de dragul criticii nu cred ca este productiva. Nu vom renunta, insa, sa ne implicam ori de cite ori avem ocazia sa sprijinim calitatea“.

Horatiu Dan Dumitras, organizatorul Festivalului de muzica electronica Delahoya

"Este adevarat ca la Cluj se gasesc foarte greu sponsori, iar atunci cind se gasesc, se dau sume mici, insa acum am gasit sprijin din partea unor parteneri de la Bucuresti. Nu pot sa spun ca sint foarte bine informat in aceasta privinta, insa o consider o problema delicata. Parerea mea e ca adevarul se afla undeva la mijloc.

Statul roman si specialistii ar trebui sa se pronunte mai intii in aceasta problema“.

Lucian Dunareanu, presedinte „Be An Angel“ Romania, organizator Zilele Filmului Gay si Miss Travesty

"Noi sintem deschisi la colaborare si nu avem prejudecati, insa «Be An Angel» este o organizatie non-guvernamentala care militeaza pentru drepturile omului, pentru libertate si viata decenta. Nu prea sintem de acord cu ce se doreste sa se faca la Rosia Montana, iar parteneriatele sint forme de a atrage oamenii de partea lor. Nu i-am accepta ca sponsori la evenimentele noastre“.

Ioan Sbarciu, rector al Universitatii de Arte si Design si presedinte al Uniunii Artistilor Plastici, filiala Cluj

"In nici un caz nu as accepta ca aceasta companie sa fie sponsor sau partener la vreuna dintre manifestarile noastre. Nu cred ca ar avea ce sa ne ofere“.

Cristian Nedea, director Teatrul Imposibil, organizator al Festivalului International de Teatru Experimental MAN.In.Fest, proiect finantat in acest an de Gabriel Resources

"Nu ma tem de proteste. Ar fi o greseala tactica din partea lor. Trebuie sa fii imbecil sa protestezi in momentul in care situatia este de asemenea natura. Pe de alta parte, mi-ar conveni, pentru ca ar face o publicitate teribila festivalului, se stie doar ca reclama negativa are mai mare impact decit cea pozitiva.

Mi se pare laudabil cind cineva vrea sa dea bani pentru o manifestare de acest gen in Romania. Am lansat apeluri de la Presedintie in jos. Raspunsurile au fost putine si cei de la Gabriel Rosia Montana au fost cei mai receptivi. Am avut de-a face cu niste parteneri comunicativi, care au venit cu idei bune, asa ca sper chiar la o colaborare si in viitor“.

Pozitia organizatorilor TIFF fata de protestele stirnite de colaborarea cu Gabriel

"Desi in 2006, la a cincea editie, aveam un numar record de filme si de invitati, participarea sponsorilor privati clujeni la realizarea TIFF e de, atentie, aproximativ 4% din bugetul general al festivalului - asta in conditiile in care Cluj-Napoca e al doilea oras din tara ca potenta financiara.

(...) Asa ca, pentru noi, mamaliga ar fi putut avea un gust mult mai amar daca ne gindim ca am fost la un pas sa stramutam festivalul intr-un oras care sa stie sa-l pretuiasca, sa si-l doreasca si, in consecinta, sa contribuie financiar in mod substantial la realizarea lui.

Ironia amara a acestui an nu e prezenta siglei Gabriel Resources (o companie partener a statului roman, cu o strategie controversata, dar legala) linga mamaliga taraneasca, ci faptul ca festivalul se incapatineaza sa existe in Cluj.

Nu este vorba de «solutii imorale», cum se practica in politica, ci de strategii legale pentru a iesi din criza si a putea continua un festival apreciat mai mult in Europa decit, se pare, de catre oamenii de afaceri clujeni“.

Renate Roca Rozenberg, PR Manager Vitrina Advertising

"Cind vine vorba de finantari, sponsorizari, alte mijloace de a sprijini initiative cu un scop social sau artistic, trebuie vazuta intotdeauna si cealalta parte a povestii. Dincolo de «nimeni nu da bani pe cultura», mai este si «putini stiu sa vinda cultura». Ar trebui sa existe oameni specializati pe marketing si management cultural.

Sint multe companii dispuse sa investeasca in proiecte interesante, din pacate, intr-adevar, putine dintre ele sint in Cluj. Aceste companii trebuie, insa, convinse, trebuie sa li se puna in evidenta un minim beneficiu de asociere cu respectivul proiect. Nimeni nu se asteapta sa-si creasca vinzarile de sampon prin sponsorizarea unui spectacol de balet.

Dar imaginea, spiritul, valorile brandului trebuie sa se regaseasca la un moment dat. Dintre cei care au intrat in Vitrina cu un proiect bine scris, bine argumentat si cu adevarat valoros, 90% au avut succes in rindul clientilor nostri.

Insa noi, ca agentie, nu ne permitem sa lucram cu cei al caror singur argument este «avem nevoie de bani, daca ne dati, gasim noi ce sa facem cu ei», cum imi explica la un moment dat un director de muzeu ce se plingea de viata grea si bugete mici de la stat. Agentia serveste interesele unui client si de aici si retinerea noastra de a promova proiecte in care nu credem“.

O serie de personalitati implicate in viata culturala a orasului, precum Dorina Mangra, director al Filarmonicii de Stat Transilvania, Nelu Brindusan, director Promusic Prod, sau Iancu Serbanescu, presedinte al Consortiului Organizatiilor Studentesti din Cluj-Napoca, s-au ferit sa isi exprime o pozitie in aceasta problema.

Proteste anti-Gabriel

Clujul se afla, e citiva ani, in avangarda luptei impotriva proiectului canadienilor de la Gabriel.

Orasul a fost impinzit in numeroase rinduri de afise sau grafitti cu mesajul „Salvati Rosia Montana“, trupe de muzica si artisti si-au axat creatiile pe aceasta cauza, iar bannerele cu celebrul slogan se pot zari peste tot: la lansari de carte, la concerte sau la intruniri ale motociclistilor.

Cele mai spectaculoase actiuni de protest ale activistilor compania „Salvati Rosia Montana“ au avut loc in aceasta vara, la TIFF, cind acestia au blocat vernisajul unei expozitii de fotografie, au organizat proteste stradale si au trimis chiar o scrisoare deschisa conducerii festivalului. De asemenea, la recentul concert Phoenix, afisele au fost impinzite cu indemnuri la boicot.