Capii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) au prezentat ieri, la Targu Mures si Reghin, raportul privind desfasurarea procesului de invatamant in anul scolar trecut, directorilor si primarilor din zona Targu Mures. Astazi raportul va fi dat la Sighisoara. Directorii unitatilor au primit in premiera noul Buletin educational, publicatie ghid despre cum sa fie bun manageri.

Ca de fiecare data, la prima sedinta cu nou general, la intalnirea de la Targu Mures au fost prezenti prefectul judetului si primarul municipiului resedinta de judet.

Fiecare compartiment al ISJ a prezentat ieri un raport, cu puncte tari si puncte slabe, iar directorii unitatilor scolare din judet au primit si pentru acasa documentul de 47 pagini, pentru a descoperi daca unitatile lor se regasesc la capitolele succese sau la nerealizari.

Proiecte lipsa

Seful Compartimentului dezvoltare si evaluare institutionala, programe, invatamant pentru minoritati, inspectorul scolar general adjunct, Albertini Zoltan, a fost nemultumit de implicarea directorilor din subordine in realizarea unor proiecte pentru dezvoltarea scolilor. "Am avut intalniri cu toti colegii nostri in teritoriu, impreuna cu primarii din toate cele sase zone in care lucram.

La momentul cand trebuiau prezentate proiectele, pentru ca au venit banii de la minister, foarte multe unitati scolare n-au prezentat aceste proiecte, ca peste doua saptamani sa se prezinte ca n-au stiut, ca nu au bani. Daca nu cer, si daca ei nu stiu, nici noi nu avem de unde sa stim", a spus Albertini Zoltan.

Calitatea prestatiei cadrelor didactice

Conform raportului ISJ printre punctele slabe ale activitatii dascalilor figureaza caracterul general al proiectelor de invatare (personalizare relativ redusa pe clase, respectiv grupuri de elevi), pregatirea metodico-stiintifica a unor cadre didactice debutante, carente in managementul unor clase din mediul rural, evaluarea preponderenta a informatiilor primite si mai putin a competentelor dobandite de elevi, in special in mediul rural, sau evaluare uneori distorsionata in scoli de nivel gimnazial (neconcordanta intre mediile de absolvire si cele obtinute la testele nationale) in mediul rural. Directorii au probleme de comunicare, dificultati in sensibilizarea reprezentantilor administratiei locale in vederea efectuarii unor reparatii capitale si valorifica insuficie Impactul activitatilor de cooperare scolara internationala.

Documentul amintit contine si propuneri privind organizarea si desfasurarea inspectiei scolare, in sensul schimbarii statutului inspectiei speciale, care ar putea reprezenta 25% din nota examenului de grad, pentru eficientizarea evaluarii cadrelor didactice si cresterea exigentei fata de pregatirea, activitatea si rezultatele cadrelor didactice.

De asemenea ISJ Mures asteapta din partea ministerului de resort stabilirea de catre MEdC a unor criterii si standarde unitare, care sa integreze in mod obiectiv rezultatele inspectiei scolare in evaluarea institutionala.

"Am dori ca ceea ce s-a discutat sa se axeze pe doua coordonate clare: descentralizarea si calitatea. Vom avea intalniri periodice, punctuale impreuna cu primariile. Nu vad nici un fel de dezvoltare a invatamantului fara implicarea sau coordonarea primariilor in ceea ce inseamna administrarea patrimoniului", Nicolae Neagu, inspector scolar general

Concluziilor sefilor:

"La sfarsitul anului scolar 2005-2006, nivelul atingerii standardelor de performanta de catre elevi poate fi apreciat drept "bun" la toate nivelurile invatamantului, managementul scolar si institutional s-a profesionalizat intr-o mare masura.

Se poate aprecia ca invatamantul preuniversitar muresean a utilizat eficient resursele umane si materiale de care dispune, realizand prioritatile strategice de extindere a invatamantului obligatoriu pana la cls.a X-a inclusiv si de pregatire a actiunilor ce vor fi derulate in anul scolar curent", se arata in Raportul privind desfasurarea procesului de invatamant in judetul Mures in anul scolar 2005-2006.