In luna aprilie, CL, prin intermediul primarului Emil Boc, care a facut lobby pe langa Ministerul Transporturilor, castiga o finantare pentru centura de ocolire care se suprapunea, in mare parte, cu proiectul derulat de CJ, si care ameninta sa-l blocheze definitiv.

Scoaterea din oras a masinilor care tranziteaza Clujul - de la Turda catre Dej - a fost inca de pe vremea PSD unul dintre cele mai importante obiective. Nu doar liderii administratiei clujene s-au luptat, pe atunci, pentru realizarea unui proiect viabil, ci chiar si ministrul Transporturilor, Miron Mitrea.

De altfel, studiul de fezabilitate comandat de Mitrea este tot acela pe care il aplica astazi primarul Emil Boc pentru centura sa, dupa cum a recunoscut si directorul tehnic al primariei, Sorin Apostu. Traseul centurii Primariei incepe din localitatea Valcele, inainte de panta Feleacului o ia spre est, ocolind satul Gheorgheni.

Mai apoi, parcurge zona destinata, in mare parte, unui complex de locuinte (Casarom). Coboara la nord-est, spre Pata, urmand ca, la o distanta de 1,5 kilometri, sa se suprapuna cu tronsonul drumului judetean ce duce la rampa de deseuri de la Pata Rat. La vest de localitatea Dezmir, se va intersecta cu DN1, urmand ca acolo sa fie realizat un sens giratoriu.

In etapa finala, acest proiect mai prevede o supra-traversare a caii ferate si a DN1C printr-un pasaj rutier. Nu stiu cum ministerul a putut accepta aceasta varianta spre finantare, pentru ca este mult mai complicata fata de ce le-am propus noi, a declarat fostul presedinte al CJ, PSD-istul Serban Gratian.

Acesta a explicat ca varianta pe care a lasat-o in lucru dupa ce a parasit conducerea CJ, pe care a preluat-o liberalul Marius Nicoara, era mult mai simpla. Fata de centura lui Mitrea, pe care Boc o va aplica si care va traversa in mare parte doar terenuri agricole sau pasuni, traseul propus de noi nu iesea de pe drumul judetean si era mult mai simplu, a explicat Gratian Serban.

Mitrea a blocat centura CJ

Chiar daca era mai ieftina pentru ca nu viza decat o dezvoltare a drumului judetean deja existent, Tureni - Aiton - Boju - Pata - Dezmir, centura CJ nu a fost aprobata de minister. Serban Gratian a declarat ca nu cunoaste exact motivul pentru care Miron Mitrea a preferat sa comande un alt studiu si sa refuze demersul sau.

Fostul Executiv a incercat sa apeleze, prin urmare, la foduri Phare. S-a considerat, insa, ca proiectul nostru se referea mai degraba la o dezvoltare a drumurilor judetene si nicidecum la o centura ocolitoare. Ni s-a impus, prin urmare, sa schimbam proiectul pentru a putea accesa banii europeni, a precizat arhitectul judetului, Radu Spanu.

Dar, pentru ca in aceeasi perioada fusese aprobat proiectul Autostrazii Transilvania, nici varianta cea noua a CJ nu a fost acceptata spre finantare. Spanu sustine ca Executivul CJ nu se va da batut. E binevenita, pana la urma, si asa-zisa varianta a lui Boc, a spus Spanu.

El a explicat ca proiectul demarat de CJ a fost refacut din nou pe structura reabilitare drumuri judetene si ca acesta se va putea plia, pana la urma, la centura realizata de municipalitate. Ne vom lega de drumul judetean de pe ruta Aiton - Gheorgheni. Iar in Gheorgheni se va face jonctiunea cu centura lui Boc, a precizat Spanu.

Acest lucru va permite o deschidere a traficului si spre Sanicoara si Gheorgheni, si o legatura cu noul cartier Borhanci din municipiul Cluj-Napoca.

Boc a sustinut ceea ce i s-a parut viabil

In anul 2004, cand conducerea CJ a fost preluata de Marius Nicoara, acesta s-a angajat ca va obtine finantare de la Guvern pentru realizarea proiectului centurii, demarat de PSD-istul Gratian Serban. Centura prevedea largirea a peste 23,2 kilometri de drum judetean pe ruta Tureni - Dezmir. Proiectul a fost evaluat la 23,15 milioane de euro.

In luna aprilie a acestui an, primarul Emil Boc anunta ca Ministerul Transporturilor aprobase finantarea unei alte centuri. Era vorba despre un proiect realizat de societatea DP Consult, la comanda Ministerului Transporturilor, prin Compania Nationala de Drumuri. Acest proiect viza acelasi obiectiv urmarit de CJ, si anume decon-gestionarea traficului din oras, de la Turda catre Dej.

Chiar daca mai lunga si mai scumpa, traversand mai multe dealuri si terenuri extravilane, Boc a fost de acord ca centura Valcele - Apahida este cea mai potrivita. Proiectul se ridica la 45 de milioane de euro, iar Ministerul Transporturilor s-a obligat sa suporte 90% din aceasta suma, urmand ca restul sa fie acoperit din bugetul local.

Directorul tehnic al Primariei, Sorin Apostu, a declarat ca era firesc ca primarul Emil Boc sa faca lobby pentru realizarea acestei centuri. Acest proiect a fost singurul aprobat de Ministerul Transporturilor, el a fost declarat viabil si era normal ca Boc sa mearga pe aceasta varianta, a spus Apostu.

Acesta a afirmat ca este bine daca si CJ va reusi sa-si sustina proiectul, insa, pentru inceput, Clujul are nevoie de aceasta centura.