McDonald‘s isi promoveaza produsele in scolile clujene. Parintii elevilor de la scoala Generala nr 10 din Cluj-Napoca s-au simtit santajati de modul in care compania americana incearca sa ii familiarizeze pe copii cu conceptul de junk-food. Copiii au fost “momiti” sa cumpere produse McDonald‘s cu ajutorul lui “Roland”, mascota companiei, si cu o jucarie.

Isteria McDonald‘s a atins in ultimii ani cote ingrijoratoare si in randurile micutilor din Romania, in ciuda faptului ca, asa cum se stie, produsele McDonald‘s s-au dovedit a fi nocive pentru sanatate.

Strategiile de promovare ale McDonald‘s Romania ii lasa cu gura cascata pe parintii a zeci de copii de la scoala Generala nr. 10 din cartierul Zorilor, Cluj-Napoca. Compania americana se foloseste de diverse strategii pentru a-i atrage pe elevi in sanul “familiei” de consumatori de junk-food.

Mana in mana cu directorii institutiilor de invatamant, angajatii McDonald‘s incearca “sa le bage pe gat” copiilor produsele lor, momindu-i cu clovni si cu diverse jucarii. Mai multi parinti s-au plans zilele acestea de metodele prin care reprezentantii zonali ai McDonald‘s Romania si directorii scolilor clujene inteleg sa-i fidelizeze pe copii cu conceptul de junk-food.

Angajatii companiei organizeaza la diverse institutii de invatamant din Cluj si din toata tara scenete cu clovnul Ronald, mascota lantului de fast-food-uri, pentru a-si promova astfel imaginea in randul copiilor din ciclul gimnazial.

Problema semnalata de parinti se refera la faptul ca elevilor li s-a spus cu o zi inainte sa aduca la scoala 80.000 de lei, pentru ca a doua zi va avea loc un eveniment pregatit de cei de la McDonald‘s. Copiilor li se oferea astfel “sansa” sa faca comenzi pentru diverse produse McDonald‘s.

In plus, argumentul suprem prezentat elevilor de gimnaziu a fost faptul ca, impreuna cu respectivul produs, ei vor primi si o jucarie. Cu toate ca nu era obligatoriu sa cumpere hamburgeri, initial s-a speculat ca cei care nu fac comenzi nu vor putea viziona spectacolul oferit de clovnul Ronald.

Mai apoi, pentru ca efectul sa fie si mai puternic, toti copiii au putut sa participe la piesa respectiva, chiar daca nu aveau banii necesari la ei, si totodata sa se uite la colegii mai “norocosi” cum devoreaza hamburgerul preferat.

Junk-food in evolutie

Patronatul lantului de restaurante McDonald‘s aloca anual aproape doua miliarde de dolari pentru publicitate, incercand astfel sa mentina o imagine pozitiva a unei companii multinationale ecologice, primitoare si familiale. In plus, compania isi deschide anual noi restaurante in intreaga lume.

In Romania, primul restaurant McDonald‘s a fost deschis in 1995, la Bucuresti, iar de atunci reteaua s-a extins in toata tara. In Cluj exista doua restaurante. Cifra de afaceri a companiei McDonald‘s Romania s-a ridicat anul trecut la circa 60 de milioane de euro, in crestere cu 20% fata de anul precedent. Iar asta in conditiile in care nu a mai deschis restaurante noi.

Chiar daca McDonald‘s isi promoveaza produsele ca fiind sanatoase, acestea contin o cantitate mare de sare si zaharuri, au un continut crescut de grasimi si scazut in fibre si vitamine. Mancarea din McDonald‘s contine numerosi aditivi, unii fiind, potrivit unor studii, cancerigeni si care provoaca hiperexcitabilitate la copii.

Daca organismului uman ii sunt necesare aproximativ 2.000 de kcal pe zi, un meniu de la McDonald‘s contine aproape jumatate din aceasta cantitate. Din acest motiv, strategiile de marketing avute in vedere de concern incearca pe anul in curs sa gaseasca o rezolvare a controverselor pe care le ridica problema obezitatii.

Santajul hamburgerului

Insa parintii elevilor de la scoala Generala nr. 10 din Cluj au alte probleme legate de McDonald‘s. Pe forumul de pe site-ul www.parinticlujeni.ro au aparut inca de acum doua zile discutii privind “santajul” companiei americane asupra parintilor, prin intermediul elevilor.

Cristina Iacob, mama unui elev din clasa I si a unuia din clasa a III-a, a declarat pentru BZA ca este extrem de indignata de faptul ca i s-a permis unei firme, unei companii comerciale, sa vina la scoala pentru a-i scoate pe elevi de la ore.

“Cu toate ca are un nume, un renume international, mi se pare inacceptabil ca cineva de la McDonald‘s sa imi ia copilul de la ore, sa il invadeze cu produsele lui intr-un mediu in care nu e normal sa faca asa ceva.

Daca doresc sa imi duc copiii la acest fast-food, ii duc dupa ore si atunci cand hotarasc eu, nu cand cineva ii baga pe gat acest lucru la scoala”, a sustinut mama celor doi elevi.

Luni, copiilor li s-a spus ca a doua zi se va desfasura un spectacol cu clovnul Ronald, mascota lantului de fast-food-uri, in sala de sport a scolii. Sceneta urma sa aiba loc dupa ore iar elevilor li s-a comunicat ca vor putea sa faca si comanda pentru produsele specifice McDonald‘s. Pentru acest lucru, ei ar fi trebuit ca a doua zi sa vina la scoala cu 80.000 de lei.

Cu toate ca s-a subliniat faptul ca nu e obligatoriu acest lucru, initial s-a speculat faptul ca cei care nu vor face comenzi nu vor putea viziona spectacolul. Astfel, mai multi parinti au cedat “santajului” si le-au dat copiilor banii ceruti.

“Ce parinte nu va da copilului banii decat sa il vada jinduind dupa ceva ce alti copii au si el nu?! Chiar daca tu, ca parinte, esti total impotriva McDonald‘s?”, scrie o mama pe forumul mentionat. Mai mult, clovnul Ronald nu s-a desfasurat dupa ore, asa cum s-a anuntat initial.

Clasa a III-a, de exemplu, a participat la spectacolul clovnului in timpul celei de-a treia ore de curs. Cristina Iacob ne-a declarat ca nu intelege deloc acest lucru. “Interesant, la teatru se merge cu scoala dupa ore, dar McDonald‘s este un act cultural mult mai important! Se renunta la ore pentru el!”, a afirmat ironic Iacob.

Ronald, spaima parintilor

Textul care apare pe site-ul oficial McDonald‘s Romania, prin care copiilor li se face cunostinta cu Ronald, este unul cu un usor iz propagandistic, mai ales pentru maturitatea de care acesti copii (nu) dau dovada la aceasta varsta. Astfel, “pentru copiii din intreaga lume, Ronald McDonald ESTE McDonald‘s. El locuieste in Lumea McDonald‘s.

Mancarea sa favorita este Hamburgerul. Este prietenul pe care ti l-ai dorit dintotdeauna. Ronald McDonald reprezinta toate lucrurile bune care iti vin in minte. (...) El este sufletul spectacolului, partenerul tau de joaca si cel care rezolva toate problemele. Tu (...) ai intotdeauna ce sa inveti de la el. Este foarte respectat si placut. Parintii au incredere in Ronald McDonald”, se mai arata pe site.

Mancarea nociva de acasa

Lia Moritz, director la scoala Generala nr. 10 din cartierul Zorilor, a declarat pentru BZA ca nu exista niciun contract incheiat intre aceasta institutie de invatamant si McDonald‘s. “Ei ofera un spectacol foarte dragut, cu un clovn, iar copiii care doresc pot sa-si cumpere produsele McDonald‘s.

Nu a fost vorba de bani sau de vreun contract semnat intre noi, astfel incat compania americana sa-si promoveze imaginea prin scoala”, a sustinut Lia Moritz. Intrebata de ce permite ca elevii sa fie luati de la ore pentru a fi introdusi in lumea “minunata” a junk-food-ului, directoarea a raspuns ca si sandvisurile pe care le au copiii de acasa sunt la fel de nesanatoase.

Mariana Neagu, director de marketing la McDonald‘s Romania, a confirmat faptul ca vizita lui Ronald la scoala nr. 10 din Cluj nu este un eveniment singular.

Cu toate ca am cerut programul lui Ronald pentru perioada viitoare, atat de la McDonald‘s Romania, cu sediul la Bucuresti, cat si de la filiala Cluj ni s-a comunicat ca datele nu sunt inca fixate si sa avem rabdare pana vor fi afisate pe site-ul companiei.

Promovare direct la sursa

Trebuie mentionat ca legislatia romaneasca nu prevede nicio restrictie in ceea ce priveste comertul si promotiile in scoli. Nici Legea invatamantului si nici Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar nu specifica nimic despre aceste lucruri.

Mihaela Maris, purtator de cuvant in cadrul Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Cluj, a confirmat faptul ca nu exista restrictii in ceea ce priveste comertul sau distribuirea de materiale promotionale in scoli. Iar astfel de actiuni promotionale au mai avut loc in ultimii ani la scolile sau gradinitele din Cluj-Napoca.

In urma cu doi ani, fiecare copil de la o gradinita din Zorilor a primit gratis mai multe pachete de chipsuri.

Iar anul trecut, la un liceu din centru, s-a distribuit gratuit elevilor Coca-Cola. La acelasi liceu s-au mai distribuit apoi pungi cu chips-uri, iar cireasa de pe tort a aparut mirosind a AXE. Baietii din liceu au primit mostre de parfum, distribuite de tinere imbracate in pantaloni mulati de piele, tricouri scurte si cu miscari unduitoare.