Publicitatea din Romania a inceput sa se maturizeze, un rol important in acest proces revenind si clientilor agentiilor de publicitate, care au inteles rolul investitiilor in imagine. Insa, o data cu cresterea cererii pentru acest gen de servicii, a explodat si oferta, numarul agentiilor de publicitate infiintate devenind prea mare pentru dimensiuni acestei piete.

440 de agentii de publicitate

Avand in vedere numarul de firme care au ca obiect principal de activitate publicitatea, Clujul reprezinta un punct insemnat pe harta advertising-ului romanesc. Potrivit datelor Oficiului Registrului Comertului Cluj, in judet exista 440 de societati care au ca obiect principal de activitate publicitatea.

Lor li se adauga alte 49 de societati comerciale care au avut acest obiect principal de activitate, dar l-au schimbat, si inca 55 de societati care activau in domeniul publicitatii, dar au fost radiate. Fata de anul 2004, cand erau inregistrate „doar” 265 de firme de publicitate, cresterea este de aproape 75%.

Jucatorii importanti din domeniu apreciaza ca numarul agentiilor de pe piata locala depaseste cu mult potentialul acesteia, motiv pentru care este greu de crezut ca toate cele 440 de firme reusesc sa obtina profit in urma prestarii de servicii de publicitate. Marile firme clujene sunt singurele care pot asigura servicii de calitate, avand resursele financiare pentru aceasta.

In plus, costurile unor traininguri de specialitate pot ajunge la 50.000 de euro, sume pe care nu orice agentie si le poate permite.

Monopolul marilor agentii

Renate Roca, PR manager Vitrina Advertising, afirma ca piata Clujului s-a dezvoltat in ultimii ani datorita intrarii in oras a unor companii din afara Clujului, ceea ce a condus la cresterea bugetelor locale de publicitate si, implicit, a activitatii agentiilor de publicitate locale.

Evolutia cantitativa a incasarilor din publicitate din Cluj nu a fost insa insotita insa si de o evolutie calitativa, considera specialistii acestei piete, putine fiind firmele care investesc in instruirea continua a personalului. Un rol aparte in evolutia publicitatii din Cluj l-au avut marii retaileri, care si-au inaugurat puncte de lucru in oras sau judet.

Insa, chiar si in aceste conditii, considera Renate Roca, numarul agentiilor de publicitate din Cluj este mult prea mare, avand in vedere ca doar 10-15 dintre ele sunt cunoscute, chiar si la nivel local. Mai mult, cele cateva mari companii de profil din Cluj au o pondere estimata la 80-90% din piata publicitatii clujene.

Sebastian Sabo, design manager Visual Graphics, este si el de parere ca, desi exista multe agentii, piata publicitatii clujene este inca departe de cea din Bucuresti. In opinia sa, doar 4-5 firme conteaza in acest moment la Cluj. Este de asteptat ca, in viitorul apropiat, firmele care conduc piata acum sa monopolizeze si mai mult publicitatea clujeana.

Pentru a supravietui, restul firmelor vor fi obligate fie sa se orienteze spre servicii de nisa, fie sa isi schimbe domeniul de activitate.

Desi publicitatea clujeana a prins avant, agentiile de publicitate au inceput sa depaseasca granitele judetului si sa patrunda pe piata nationala. In cazul Vitrina, spune Roca, aproximativ 80% dintre clientii mari ai agentiei sunt din afara Clujului.

Firmele din Cluj, atrase de Bucuresti

Cand se vorbeste despre publicitate, nu pot fi ignorate anumite dezavantaje care conduc la diminuarea veniturilor agentiilor. Unul dintre acestea ar fi ca in oras se dezvolta sustinut anumite domenii care nu au nevoie de publicitate, cum ar fi sectorul IT. In plus, mai multe firme mari au preferat sa renunte la colaborarea cu agentiile locale si sa opteze pentru firme din Bucuresti.

De asemenea, agentiile clujene trebuie sa faca fata concurentei marilor companii bucurestene chiar si pe „teren propriu”. Din ce in ce mai multe societati clujene care doresc sa investeasca in publicitate solicita oferte atat agentiilor din Cluj, cat si celor din capitala.

Chiar daca este in dezavantajul agentiilor locale, accentuarea competitiei de pe piata clujeana va avea ca rezultat cresterea calitatii serviciilor oferite clientilor.

Particularitatile Clujului

Specificul pietei clujene este departe inca de cel al capitalei unde, afirma Renate Roca, agentiile s-au specializat pe anumite domenii. In Cluj insa, cel putin in prezent, o astfel de segmentare nu se poate realiza, marile companii preferand sa ofere o gama completa de servicii de publicitate.

Totusi au aparut cateva agentii care se indreapta spre servicii de nisa, cum ar fi branding-ul, si care se bucura de succes.

O alta particularitate a pietei locale este aceea ca jumatate dintre clientii agentiilor stiu exact ce isi doresc de la designeri, iar recomandarile specialistilor, in cazul in care viziunea clientului e gresita, sunt ignorate de cea mai mare parte dintre ei.

Ceilalti 50% dintre clienti sunt constienti ca au apelat la serviciile unor specialisti si ii lasa pe acestia sa decida asupra produsului pe care il vor oferi. La fel de interesant este si faptul ca tot mai multe companii medii investesc in imagine inca din momentul inaugurarii, mizand pe faptul ca o campanie publicitara bine gandita poate aduce castiguri net superioare investitiei in scurt timp.

Alaturi de noile forme de publicitate aparute recent, cum ar fi cea pe biletele de transport in comun, in lifturi etc., bugetele alocate publicitatii in media si in special in presa scrisa au crescut considerabil. De asemenea, organizarea de evenimente, dupa doi ani in care a stat in umbra, a revenit in forta in 2006.

Anul 2007 este prognozat a fi unul deosebit pentru Cluj din perspectiva bugetelor pentru publicitate, deoarece vor aparea trei mari consumatori de astfel de servicii: Carrefour, Iulius Mall si Polus Center, care vor investi in publicitatea locala. Se asteapta si o crestere a cererii pentru PR, dar si aparitia unor decizii ale autoritatilor locale referitoare la publicitatea outdoor.

Publicitate de gherila

Avand in vedere ca dintre cele 440 de firme inregistrate in Cluj, marea majoritate au notorietate zero, dar totusi nu au fost radiate, rezulta ca acestea incearca sa supravietuiasca avand doar o mana de angajati. Activitatea lor se reduce, in general, la servicii de printing.

Agentii de vanzari de la aceste firme bat la poarta diverselor societati comerciale, oferindu-le calendare, pliante, fluturasi, agende, pixuri sau alte obiecte „personalizate” cu logo-ul clientului. Firmele respective nu pot fi considerate insa agentii de publicitate in adevaratul sens al cuvantului.

Ele sunt mai degraba intermediari intre diversele tipografii - deoarece putine firme de acest gen au propria tipografie - si clientul final. Pe masura ce exigentele clientilor vor creste, multe dintre asa-zisele firme de publicitate vor inregistra scaderi drastice ale incasarilor si vor fi nevoite sa isi inchida afacerea.

Publicitatea online isi va dubla incasarile

Piata romaneasca de publicitate se va ridica in 2006, potrivit estimarilor Zenith Media, la aproximativ 400 milioane de dolari, fata de aproximativ 310 milioane de dolari in 2005.

Cea mai mare pondere continua sa o detina televiziunea, care va atrage, potrivit previziunilor, 250-260 milioane de dolari. Pe locul secund se situeaza presa scrisa si revistele, cu aproximativ 80 milioane de dolari, urmat de panotaj, care este estimat sa ajunga la 30 de milioane de dolari.

Publicitatea online a inregistrat evolutii spectaculoase. Incasarile de anul trecut, de aproximativ 2,5 milioane de dolari, au facut ca internetul sa reprezinte aproximativ 0,8% din totalul pietei de publicitate. In acest an se estimeaza o dublare a acestei piete, pana la 5-6 milioane de dolari si atingerea unui procent de 1,4% din total.

Ponderea este in continuare mica, fata de cea inregistrata la nivel global, de aproximativ 6%.

Doar trei agentii de publicitate clujene au avut cifre de afaceri de peste sau aproape de un milion de euro

Cifra de afaceri a celor mai cunoscute 10 agentii de publicitate din Cluj ofera o imagine de ansamblu asupra pietei publicitatii clujene in 2005. Acestea au cumulat o cifra de afaceri de 8,57 milioane de euro. Piata publicitatii impartita de cele 10 companii a crescut cu 25% fata de 2004, cand s-a situat la 6,83 milioane euro.

Avand ca premisa faptul ca cifra de afaceri a ultimei agentii din acest top este de numai 30.000 de euro, se poate afirma ca piata clujeana a publicitatii nu a depasit, in 2005, suma de 9 milioane de euro (aproximativ 11,6 milioane de dolari, la cursul mediu de schimb al celor doua valute inregistrat in 2005).

Sumele incasate anul trecut de agentiile clujene de publicitate reprezinta 3,6% din valoarea totala a pietei publicitatii romanesti in 2005.

Liderul autoritar al pietei locale de publicitate este Vitrina Advertising, cu o cifra de afaceri de 3,48 milioane de euro, reprezentand aproximativ 40% din piata impartita de primele 10 agentii de publicitate clujene.

Diferenta majora dintre Vitrina si restul agentiilor clujene poate fi explicata prin faptul ca firma s-a orientat, de o buna perioada de timp deja, spre piata nationala, reusind sa atraga fonduri insemnate de la companii care nu activeaza in Cluj.

Pe locul secund, cu o cifra de afaceri de 1,03 milioane de euro si o pondere de 12% din total, se situeaza Amprenta. Ultimul loc pe podium este ocupat de MSA, ultima agentie clujeana a carei cifra de afaceri se apropie de 1 milion de euro (0,96 milioane).

Urmatoarele patru agentii au avut cifre de afaceri de peste 500.000 de euro, in timp ce ultimele doua clasate in Top 10 au realizat incasari mai mici de 100.000 euro.

Adster, campioana profitabilitatii

In ce priveste profiturile obtinute de advertiserii clujeni, ierarhia se schimba, cu exceptia primului loc, ocupat tot de Vitrina, cu aproape 190 de mii de euro. Pe locurile urmatoare se claseaza AMM, cu peste 79.000 euro, Trend, cu aproape 70.000 euro si MSA, cu peste 53.000 euro.

In schimb, desi a avut cea de-a doua cifra de afaceri in randul agentiilor clujene, Amprenta a raportat la finele lui 2005 pierderi de peste 71.000 de euro. Prin prisma raportului cifra de afaceri/profit se detaseaza Adster, care la o cifra de afaceri de 30.000 de euro (firma fiind infiintata la sfarsitul anului) a obtinut un profit de 15.000 de euro.

Comparativ cu anul 2004, cea mai spectaculoasa evolutie a fost inregistrata de Adveritas. Agentia a reusit ca in 2004 sa isi dubleze cifra de afaceri din anul anterior si sa obtina un profit cu 922% mai mare decat cel din 2004. Cresteri spectaculoase ale profitului au fost inregistrate si de AMM (184%), Trend (167%) si Vitrina (123%). Diminuari ale profitului au fost consemnate in cazul MSA, Pretext si Advantage.