SC ATT SA Sighisoara are planuri mari pentru anul 2007. Lista de investitii pentru anul viitor este una destul de ampla la toate sectoarele societatii, cea mai spectaculoasa fiind insa la sectorul transport: achizitionarea a 10 autobuze scurte din orasul elvetian Baden, doatarea acestora cu sistem GPS si computere de bord, conectate toate la un dispecerat printr-un soft de management al flotei.

Toata aceasta investitie s-ar ridica la valoarea de 324.060 lei si este menita sa arunce transportul urban de calatori din Sighisoara din comuna primitiva direct in era spatiala. Desigur, daca forul legislativ local va fi de acord cu investitiile pe care SC ATT SA doreste sa le faca... Si de ce n-ar fi?

Ieftine ca Logan-ul

In sedinta de joi, 30 noiembrie, printre alte proiecte de hotarari va fi dezbatut si supus aprobarii si cel privind aprobarea listei de investitii a SC ATT SA din cota de dezvoltare de 3%, din surse proprii, precum si a listei de inventar.

Investitiile din cota de dezvoltare de 3% se refera la reabilitari ale retelelor de apa si canalizare si ne vom referi la ele in numarul urmator al Jurnalului Sighisoara Reporter. Lista investitiilor din surse proprii cuprinde achizitionarea a inca 10 autobuze scurte din orasul elvetian Baden la pretul de 28.200 lei bucata.

Cam cat costa o Dacia Logan noua cu ceva dotari in plus fata de cele standard. Un adevarat chilipir! Evident, aceste autobuze nu sunt noi. Au vreo 10 ani vechime si ceva kilometri la bord, dar sunt intr-o stare excelenta de functionare, au sistem de climatizare si arata ca noi-noute.

Elvetienii le-ar mai fi folosit inca cel putin10 ani daca standardele lor de mediu nu prevedeau echiparea autovehiculelor conform normelor Euro 5, ori autobuzele acestea au doar Euro 3.

Conducerea ATT intentioneaza sa echipeze fiecare din aceste autobuze cu sistem de monitorizare GPS si computere de bord care sa le interconecteze la dispecerat prin intermediul unui soft de management al flotei. Un computer de bord ar costa 1.860 lei, iar un sistem GPS, 1.620 lei.

Softul de management al flotei costa 7.200 lei, investitia totala a SC ATT SA pentru sectorul transport pe anul 2007 ridicandu-se astfel la suma de 324.060 lei. Nici n-ar fi mult mai ales ca municipalitatea nu trebuie sa scoata bani de la bugetul local pentru ele.

Sa nu uitam insa ca de azi-vara SC ATT SA a achizitionat patru autobuze articulate tot din Baden si tot la preturi modice, iar acestea zac in remiza de 5 luni nefolosite pentru ca functionari ai Ministerului Transporturilor nu-s in stare sa puna niste stampile in niste hartii.

Si apropo, aceste 4 autobuze articulate nu vor fi dotate cu sistem GPS si computer de bord? Ca in lista de investitii sunt cuprinse doar cate 10 bucati din aceste echipamente...

In expunerea de motive pentru aprobarea acestei investitii se arata ca sistemele GPS si computerele de bord sunt necesare pentru urmarirea eficienta a tuturor autobuzelor in traseu, numarul de kilometri parcursi, consumul de motorina, eficienta sau ineficienta unor trasee.

In aceasta expunere de motive nu se precizeaza daca statiile de autobuz vor fi dotate cu afisaje electronice care sa informeze calatorii in cat timp va ajunge autobuzul la ei, asemeni celor cu care au fost echipate cateva statii din Tirgu Mures.

Altfel pe calatorul sighisorean nu-l incalzeste cu nimic faptul ca autobuzele sunt dotate cu GPS daca in afara de dispecer si cativa sateliti americani, nimeni nu stie cand ajung acestea in statie...

Blatistii vor fi eliminati

Calatoria in aceste autobuze cu bilete “pre-compostate”, ca sa le zicem asa, nu va mai fi posibila. SC ATT SA intentioneza sa inlocuiasca actualul sistem de compostare al biletelor de calatorie, invechit si cu un numar redus de combinatii, cu validatoare de bilete care vor imprima pe acestea data, ora, numarul traseului precum si alte informatii pentru personalizarea biletului.

Toate validatoarele vor fi conectate la computerul de bord care va stoca informatii referitoare la numarul de calatori din autobuz si pe baza acestor date se va putea calcula eficienta unui anumit traseu.

Mai mult, computerul de bord va bloca aceste validatoare in timpul efectuarii unui control al legitimatiilor de calatorie de catre angajati ai ATT, astfel incat blatistii sa nu-si poata valida biletele pana ajung controlorii la ei.

Se estimeaza ca astfel vor fi reduse pierderile sectorului transport in comun datorate celor care circula cu autobuzele avand teancul de bilete “pre-compostate” cu toate combinatiile. SC ATT SA intentioneaza sa achizitioneze 30 de astfel de validatoare la pretul de 1.260 lei bucata.

Acestea sunt cuprinse in lista de inventar a societatii pentru anul 2007 ce va fi supusa aprobarii Consiliului local Sighisoara in sedinta de joi, 30 noiembrie.

In vara cand au fost aduse primele 4 autobuze din Elvetia conducerea ATT ne-a asigurat ca urmare a investitiilor ce vor fi efectuate in anul urmator pretul calatoriilor cu autobuzul nu vor creste pentru ca sporirea confortului va duce la cresterea numarului de calatori...