In Romania, transportul rutier ocupa primul loc in structura sectorului - 74%, urmat de cel feroviar - 19%, in timp ce transportului naval, aerian si prin conducte ii revine doar 7% din piata. Aderarea la Uniunea Europeana va afecta, in principal, firmele de transport rutier international, pentru care data de 1 ianuarie 2007 va aduce atat o serie de beneficii, cat si neajunsuri.

Una dintre problemele cu care se va confrunta aceasta piata incepand de anul viitor se refera la taxa speciala de inmatriculare.

O taxa in plus

Instituirea acestei taxe speciale a avut ca tinta principala stavilirea unui potential aflux de importuri de autoturisme second-hand din Uniunea Europeana. Taxa speciala datorata la prima inmatriculare a fost instituita pentru a se evita experienta Poloniei, care in perioada imediat urmatoare aderarii la UE a avut parte de un aflux masiv de autovehicule rulate, aduse din Vest.

Desi a vizat importul de autoturisme uzate, plata noii taxe va fi obligatorie si pentru autovehiculele noi. Victime colaterale au cazut transportatorii, pentru care sumele platite in contul taxei ating valori substantiale.

Noua taxa se plateste o singura data, la prima inmatriculare in Romania, indiferent daca masina e produsa in tara sau in alta parte. Ea nu va afecta vanzarea masinilor deja inmatriculate in Romania, transferate de la un proprietar la altul, ci numai a celor care sunt puse in circulatie pentru prima data in tara. Ea se calculeaza in euro, dar se plateste in lei.

Principalii factori care influenteaza cuantumul ei sunt capacitatea cilindrica, norma de poluare si vechimea autovehiculului.

Zeci de mii de euro pentru un camion

Potrivit lui Mircea Borza, reprezentant al Asociatiei Romane pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI), Guvernul a propus initial ca taxa sa se aplice doar autoturismelor si vehiculelor cu masa totala maxima autorizata mai mica sau egala cu 3,5 tone. Insa, proiectul a fost modificat in Parlament, astfel ca vor fi vizate toate tipurile de autovehicule.

Sub incidenta acestei taxe au intrat astfel si autovehiculele comerciale cu masa mai mare de 3,5 tone. Totusi, parlamentarii nu au avut in vedere criteriul capacitatii cilindrice, ultimul interval referindu-se la tot ce depaseste 3.000 cmc, dupa cum subliniaza Borza.

In opinia sa, aceasta este o dovada ca taxa era destinata initial doar autoturismelor second-hand, care ar fi putut reprezenta un pericol ecologic, dar si o concurenta pentru producatorii si importatorii autohtoni de autoturisme.

Un cap tractor al unui autotren (TIR) are, potrivit lui Mircea Borza, o capacitate cilindrica intre 10.000 si 16.000 cmc. Reprezentantul ARTRI ofera si cateva exemple de sume pe care transportatorii vor fi obligati sa le achite in contul acestei taxe, incepand din 2007.

Pentru un cap tractor cu o vechime intre 2 si 4 ani, cu Euro 3, taxa care va fi platita variaza, in functie de capacitatea cilindrica, intre 20.332 si 32.531 euro. Practic, un asemenea autovehicul poate fi achizitionat la acest pret, ceea ce inseamna ca taxa ar dubla pretul achizitiei, spune Borza.

Pentru un vehicul cu Euro 4 si o vechime de 7 luni, taxa se situeaza in intervalul 13.500-21.600 euro.

O astfel de taxa, afirma reprezentantul ARTRI, loveste in principal domeniul transporturilor. Autovehiculele folosite pentru transportul de marfa au capacitati cilindrice mari, ceea ce face ca valoarea taxei sa fie de ordinul zecilor de mii de euro. De aceea, ARTRI isi manifesta dezacordul fata de aceasta taxa, care ingradeste principiile liberei circulatii in spatiul european.

De altfel, Comisia Europeana si-a manifestat dezacordul fata de aceasta decizie, elaborand o rezolutie prin care sunt interzise aces gen de masuri protectioniste, ce contravin acquis-ului comunitar.

Lege pentru toti

Potrivit prevederilor Codului Fiscal, sunt supuse platii taxei speciale autoturismele si autovehiculele, inclusiv comerciale, cu exceptia celor special echipate pentru persoanele cu handicap.

Sumele datorate bugetului de stat drept taxe speciale se calculeaza in lei, dupa o formula care se bazeaza pe capacitatea cilindrica, norma de poluare si durata de viata a autovehiculului.

De scutiri de la plata acestor taxe speciale beneficiaza vehiculele istorice, cele provenite din donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile sau din programe de cooperare stiintifica si tehnica.

Beneficiile aderarii

Anul 2007 va rezolva unele probleme cu care se confrunta transportatorii autohtoni. De anul viitor, acestia nu vor mai avea nevoie de autorizatie de tranzitare a spatiului din comunitatea europeana, fiind rezolvat astfel principalul neajuns in ce priveste transportul international.

Dupa aderare, TIR-istii romani vor dispune de licente comunitare, care le vor permite efectuarea oricarui tip de transport intracomunitar. Vor disparea astfel acordurile bilaterale existente cu tarile UE, care prevad eliberarea unui numar limitat de autorizatii de transport. Desigur, de aceleasi drepturi vor beneficia si transportatorii europeni, care vor avea acces pe piata romaneasca.

In plus, deschiderea frontierelor va fi insotita si de liberalizarea transporturilor rutiere si, in consecinta, controalele documentelor nu se vor mai efectua la frontiera, ci prin sondaj, pe intreaga retea rutiera. Aceasta masura va conduce la scaderea timpului de asteptare in vama.

Un alt efect pozitiv il va avea unificarea politei RCA cu Cartea Verde. Transportatorii internationali nu vor mai avea de platit polita Carte Verde pentru cursele in spatiul european. Vor economisi astfel peste 2.000 de dolari anual, deoarece Cartea Verde va fi acordata gratuit, o data cu incheierea politei RCA.