Discutiile s-au axat pe cea mai mare problema a orasului nostru: urbanismul. Strategiile de dezvoltare propuse de echipa Primariei, dar si termenele de finalizare inaintate de administratia locala au fost contestate de cei prezenti.

Mai multi arhitecti au avertizat administratia de faptul ca politica de dezvoltare urbana durabila duce lipsa de creativitate si inovatie, dar si de proiecte concrete. Astfel, zona istorica, propusa spre reamenajare, nu are nici un proiect concret, asa cum a abservat arhitectul Emanoil Tudose.

De asemenea, lipsa locurilor de parcare-problema de acum notorie pentru clujeni -, precum si traficul infernal din oras nu si-au gasit in aceasta strategie o solutie viabila. Ar trebui sa diminuati fenomenul de parcare in zona centrala a orasului, iar parkingurile sa fie redirectionate spre cariere.

De asemenea, traficul infernal ar fi diminuat daca s-ar introduce circuite de maxi-taxi, pentru ca, astfel, clujenii vor circula mai putin cu autoturismele proprii, a propus Tudose.

Zona metropolitana, pe mana municipalitatii

Proiectul zonei metropolitane a fost cel mai amendat punct al dezbaterii. Majoritatea proiectelor au fost gandite in perspectiva crearii unei zone metropolitane. Unele voci din sala de dezbateri au sustinut ca dezvoltarea Clujului ca metropola va fi restrictionata de constructia autostrazii si au sugerat administratiei sa isi redirectioneze politica de dezvoltare a zonei.

Administratia locala va intampina multe probleme in ceea ce priveste acordul consiliilor locale (CL) ale comunelor de a face parte din metropola.

Insa tocmai aici este rolul CL Cluj-Napoca, de a-i convinge pe ceilalti, desi nu sunt subordonati, de perspectivele realizarii acestui proiect, a explicat Catalin Baba, decanul Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii din cadrul Universitatii Babes Bolyai.

In discutiile de ieri nu a fost pus in discutie planul aceleiasi zone metropolitane care apartine administratiei judetene.

Tiganas se indoieste de administratia locala

Presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania (OAR), filiala Cluj, Serban Tiganas, a declarat ca se indoieste de faptul ca administratia locala va fi in stare sa finalizeze actualizarea Planului Urbanistic General (PUG)-unul dintre obiectivele strategiei-pana in 2008. Cred ca acest termen este utopic. Toate aceste strategii sunt mici experimente pe barba noastra, a declarat Tiganas.

In acelasi timp, el a criticat lipsa unei politici in domeniul imobiliar a municipalitatii. Nu se vede din aceasta strategie ce isi propune sa faca adsministratia. Va vinde, va cumpara, va bloca piata sau va facilita anumite domenii. Toate acestea sunt puse sub un mare semn de intrebare, a completat presedintele OAR Cluj.

Strategie de turism fara baza

Si sectorul turistic a starnit multe controverse. Planurile pe care le are administratia locala pentru acest domeniu si politica ofensiva pe care o propune nu a gasit prea multa sustinere in randul celor prezenti. Iosif Pop, presedintele Consiliului Civil Local (CCL), a declarat ca orasul nu are un potential turistic foarte mare.

Eu nu vad Clujul ca un oras turistic, ci mai degraba ca unul de tranzit. Ar trebui sa punem accent pe strategia de dezvoltare economica si pe atragerea investitorilor, a spus Pop. La randul lor, sindicatele s-au plans ca nu sunt incluse ca parteneri sociali si ca dialogul dintre sindicalisti si reprezentantii institutiilor publice este intr-un punct mort.

Strategia aceasta nu include nici un amanunt referitor la soarta Regiei Autonome a Domeniului Public si a patrimoniului acestei regii. De asemenea, in toate proiectele aveti diversi parteneri sociali, dar sindicatele nu au fost luate in seama, s-a adresat liderilor locali Grigore Pop, presedintele Cartel Alfa Cluj.

Documentul dezbatut ieri va fi discutat si intr-o sedinta comuna a consilierilor locali, care isi vor asuma continutul lui.