Primaria Timisoara se pregateste sa cheltuiasca suma-record de 100 de milioane de euro in reabilitarea liniilor de tramvai din municipiu. Aceasta este cea mai mare investitie realizata pana acum in infrastructura orasului, costul lucrarilor reprezentand echivalentul bugetului local pe acest an.

In sedinta de Consiliu Local din aceasta luna alesii vor analiza oportunitatea realizarii unui studiu de fezabilitate pentru zece trasee din diferite zone ale municipiului. Investitia vine dupa finalizarea aproape in totalitate a lucrarilor la santierele deschise in centru, care au costat doar jumatate din suma de care este nevoie acum.

Directorul Directiei Edilitare, Dumitru Andor, a explicat ca liniile-cale trebuie schimbate pentru ca sunt invechite, iar uzura determina producerea de zgomote si vibratii care conduc la deteriorarea mijloacelor de transport, a liniilor, a drumurilor si podurilor, dar si a cladirilor din vecinatatea acestora.

"In cazul in care aceste lucrari de reabilitare vor mai intarzia, putem sa ne asteptam si la alte consecinte grave: intreruperi tot mai dese de circulatie pentru remedieri, cresterea numarului de deraieri si deranjamente, cresterea numarului de personal de intretinere si revizie a tramvaielor, dar si imposibilitatea introducerii de tramvaie moderne in circulatie", a atras atentia Andor.

Municipalitatea intentioneaza sa apeleze la fondurile structurale ale Uniunii Europene, de unde vor sa solicite aproape 70 de milioane de euro. Traseele pe care ar urma sa se lucreze sunt str. Stefan cel Mare, Calea Stan Vidrighin, Calea Buziasului, bd. Cetatii, Calea Bogdanestilor, Aleea Avram Imbroane, traseul str. Ana Ipatescu - Victor Hugo - Alunis - Drubeta, str. Ardealul, str.

Ioan Slavici si str. Polona. Lungimea retelei propuse spre reabilitare este de aproximativ 40 de kilometri de linie- cale.

Trei sferturi din costuri, acoperite din fonduri structurale

Conform devizului general, un kilometru de linie-cale de tramvai costa 1,2 milioane euro, in timp ce lucrarile de reglementare la retelele sub si supraterane se ridica la aproape jumatate de milion de euro. Pentru fiecare kilometru de linie de tramvai se plateste si proiectarea, care mai mareste devizul cu inca 16.000 de euro per km.

In concluzie, valoarea totala a investitiei in cele zece trasee se ridica la 97,7 milioane euro, din care, pe langa cei 70 de milioane de euro pe care municipalitatea spera sa ii obtina din fonduri structurale, alte 10 milioane de euro ar urma sa fie acoperite de la bugetul de stat.

Nici bugetul local nu va ramane negrevat de aceasta investitie. Municipalitatea va trebui sa suporte costul TVA-ului, estimat la peste 15 milioane de euro, dar si o parte din cheltuielile investitiei propriu-zise, in suma de 1,6 milioane euro. Pe hartie cel putin, durata santierelor va fi de cinci ani, insa timisorenii se asteapta ca lucrarile sa dureze mai mult si sa le faca viata grea.

Conform statisticilor, Regia Autonoma de Transport Timisoara inregistreaza anual un flux de circa 52 de milioane de calatori numai cu tramvaiul. Acest lucru inseamna ca mai mult de jumatate (58 la suta) dintre cetateni prefera acest mijloc de transport in comun.

Totodata, pentru a nu paraliza circulatia si viata cotidiana a locuitorilor orasului, deschiderea santierelor pentru reabilitarea liniilor nu se va putea face simultan, ci succesiv, pe anumite tronsoane.