Patronii magazinelor de telefonie mobila iau legatura chiar cu persoane care aduc aparate furate din Germania, Ungaria, de la care le cumpara. Ei dau anunturi ca vand, cumpara sau schimba telefoane si fac operatiunile fara factura, fara nimic, adica la negru.

Sunt unii dintre «bisnitarii de telefoane» care cunosc personalul de la magazinele specializate, cu care trateaza in schimbul unor favoruri reciproce. De exemplu, PHP aduce, la Cluj, telefoane mobile din Germania de la reteaua T-Mobile, ne-a povestit unul dintre prietenii acestora.

Angajatii din Cluj le dau bisnitarilor telefoane noi din magazin, iar, in cutiile acestora, le introduc pe cele ale bisnitarilor, care sunt folosite, schimbandu-le carcasele cu cele originale. Multe din memory card-urile care vin din fabrica lipsesc, desi pe cutie scrie ca pachetul contine telefon, cablu de date, CD, memory card.

Ei sustrag din cutie memory card-ul si spun: Asa a venit telefonul de la Bucuresti!.

Bani din celulare decodate

Firmele Euro GSM, PHP GSM, Plus GSM au facut bani din telefoane importate din Germania, Franta, Italia, Austria, Spania, decodate si vandute, in Cluj, la oferta. In aceste tari existau pe piata, acum patru ani, telefoane sub sigla Avenir Telecom, One, T-Mobile, D1, Tim, Moviestar, Amena si Vodafone.

Toate telefoanele mobile, care, in momentul deschiderii aparatului, afiseaza aceste mesaje sunt aduse pe cai ilegale. Aparatele sunt decodate, pierzandu-si anumite calitati. Telefoanele vandute ca noi, care, de fapt, sunt vechi, nu pot fi resetate. Mai exista telefoane care au certificat de garantie al retelei, dar nu si pe cel al producatorului, ne-a explicat un fost dealer.

Reclamatii tainuite

O angajata de la Euro GSM ne-a relatat ca ultima reclamatie s-a referit la cartea de utilizare. Manualul a fost in engleza, iar clientul ar fi dorit sa fie si in romana.

Cei de la Plus GSM si Germanos ne-au spus, la randul lor, ca n-au avut nici o reclamatie.

O suta de plangeri la Protectia Consumatorilor

Maria Todea, sef serviciu in Oficiul pentru Protectia Consumatorului Cluj spune ca, in acest an, exista 97 de reclamatii referitoare la telefonia mobila. Dintre acestea, 62 s-au dovedit intemeiate. Avem trei reclamatii in curs de solutionare, a spus Todea. Clientii au reclamat cel mai mult nerespectarea termenului de remediere de 10 zile prevazut pentru deficiente in perioada de garantie.

Cauza a constituit-o lipsa service-ului in Cluj. Printre celelalte motive se numara neprelungirea termenului de garantie cu perioada stationarii aparatului in service, acordarea unui termen de garantie mai mic decat cel prevazut de legislatie (12 luni) si scoaterea din garantie a produselor din cauza loviturilor mecanice, a imersiei in lichid.

Nu avem pe rol nici o cauza referitoare la telefonia mobila, a precizat Raluca Seucan, purtator de cuvant al Inspectoratul de Politie al Judetului Cluj.

Lista cu magazinele autorizate

Motorola Romania a elaborat chiar un manual pentru a preveni comercializarea terminalelor provenite din importuri neautorizate sau cumpararea acestora de la distribuitori neautorizati. Pachetul cu telefon mobil trebuie sa contina, pe langa accesoriile standard, manualul de utilizare in limba romana si certificatul de garantie.

Este important sa acordati atentie si aspectului acestora: calitatea indoielnica, gen copie xerox, ridica probleme privind provenienta terminalului, a precizat Motorola. O alta metoda de a depista un telefon de pe piata «gri» este cel de a confrunta IMEI-ul telefonului (seria de sub codul de bare - n. red.) cu cel inscris pe cutie.

Daca acestea nu coincid, se pune problema provenientei telefonului. Motorola Romania a dat publicitatii si o lista cu magazinele autorizate.

Reparatii en-gros

Revista de specialitate Connect a publicat un studiu, realizat pe baza unor sondaje efectuate in mai multe tari din Europa, despre modelele de telefoane mobile care s-au defectat cel mai frecvent. Potrivit cercetarii, cele mai proaste s-au dovedit Siemens, Nokia si Sony Ericsson. La polul opus se afla LG si Sagem, cu cele mai putine reparatii.

Raportul defectiunilor atesta ca, din cei 10.000 de subiecti chestionati, 19% si-au dus cel putin o data telefonul sau smartphone-ul la reparat. Autorii studiului atrag atentia, totusi, ca posesorii de Nokia, Sony Ericsson si Motorola le utilizeza de 11-13 ori pe zi, fata de Sagem (4 utilizari). Cele mai putine defectiuni le-au manifestat telefoanele Samsung SGH (9-11%).

Ce modele se defecteaza ce mai des

Sony Ericsson V800 - 38%

Nokia 9500 Communicator - 37%

Nokia 6630 - 33%

Samsung SGH-E330 - 23%

Sony Ericsson P910i - 23%

Nokia 6310 - 23%

Nokia 6670 - 22%

Sony Ericsson D750i - 22%

Nokia 5140 - 22%

Nokia 6680 - 22%

Siemens S65 - 21%

Nokia N70 - 21%

Motorola V980 - 20%

Sursa: Studiu Connect