Dupa dezastrul care a lovit comuna bistriteana Tarlisua in aceasta vara, provocand inestimabile pierderi de vieti omenesti si pagube materiale considerabile, firmele care au lucrat la degajarea Vaii Tiblesului si la pietruirea drumurilor de acces spre catune au pus pe masa primarului nota de plata.

Astfel, nu mai putin de 108 miliarde lei vechi alocati de Guvern pentru infrastructura in trei transe au fost cheltuiti pentru degajari si pietruirea a circa 15 kilometri de drum.

Principalele societati care au lucrat pentru inlaturarea efectelor inundatiilor de pe Valea Tiblesului sunt "Trameco" Oradea si "Comlorela" Beclean.

Asa cum se temeau autoritatile judetene, societatea oradeana, controlata de omul de afaceri Beniamin Rus, a carei descindere in forta la Tarlisua a ramas invaluita in mister, nu a plecat nici acum din zona, realizand la o prima evaluare, fara sa participe la vreo licitatie, lucrari in valoare de circa 62 de miliarde lei vechi, din care aproximativ 30 de miliarde vor fi decontate in zilele urmatoare.

Banii provin din totalul de 108 miliarde alocate de Executiv in trei transe in acest an pentru lucrari de degajare a drumurilor si refacere a infrastructurii din zona calamitata.

Astfel, potrivit primarului comunei, Stefan Perhaita, in luna iulie "Comlorela", "Trameco" si "LDP" au incasat 38 de miliarde ROL pentru lucrari de degajare a drumurilor, curatire si realizarea unor cai de acces provizorii spre catunele rupte de lume. In alta ordine de idei, alte 20 de miliarde au venit de la Guvern in luna august, pentru construirea de drumuri.

Potrivit primarului, de acesti bani cele doua societati - "Trameco" si "Comlorela" - au pietruit calea de acces spre zona Racates (3,5 km) si au realizat platforma drumului spre Izvor.

Alte 40 de miliarde din cele 50 de miliarde de lei vechi alocati de Guvern joia trecuta vor intra in buzunarele acelorasi firme, reprezentand contravaloarea pietruirii altor 11,5 km de drum spre zonele Moliseft, Sendroaia, Oargina si din nou Racates.

La o simpla adunare reiese ca pentru degajarea vailor si pietruirea a 15 km de drum Executivul a achitat celor doua societati 85 de miliarde de lei vechi.

Aterizare dirijata

"Trameco" a aparut din senin in Bistrita-Nasaud imediat dupa inundatii, cu o gramada de utilaje si oameni, iar autoritatile judetene s-au grabit sa nege care mai de care responsabilitatea "invitarii" societatii oradene la munca pe Valea Tiblesului.

Impresia lasata la prima vedere a fost ca au venit sa dea o mana de ajutor benevol, insa, dupa cateva zile de munca sustinuta cu utilaje moderne patronii firmei au descins in zona Tarlisua la bordul unor Jeep-uri si au avut o discutie cu primarul comunei, Stefan Perhaita, pe care l-au amenintat ca daca nu sunt platiti, isi iau utilajele si pleaca.

In final "Trameco" a ramas, a "starnit" admiratia autoritatilor judetene pentru "harnicie" si a incasat pentru lucrari realizate fara licitatie 62 de miliarde lei vechi.