Zeci de autoturisme second-hand s-au vandut, sambata, la targul auto din Floresti, la preturi ceva mai mici decat anul trecut, desi presa a relatat ca taxa de prima inmatriculare a blocat unele piete auto din tara. Cu toate ca ploua, targul auto era animat ca de obicei.

Comercianti de autoturisme second-hand, vanzatori de ocazie, cumparatori indecisi se perindau prin ploaie cautand afacerea perfecta.

Preturile autoturismelor second-hand sunt mai mici cu aproximativ 10% fata de decembrie 2006. Zalauanul C.P., unul dintre comercianti, spune ca prefera sa renunte la castig: renunt la adaosul meu si imi scot numai drumul decat sa raman cu masinile pe stoc. Daca anul trecut vindeam Audi-ul acesta cu 12.500 de euro, noul pret afisat este de 12. 000. Il dau si la 11.000, numai sa scap de el.

La acest tip de autoturism, un Audi Quattro din 2001, Euro 3, de 2500 de cmc, taxa de inmatriculare a fost de 2000 de euro, iar acum se ridica la aproximativ 2500 de euro.

Passat mai ieftin cu 500 de euro

R.P., comerciant clujean, parea si el dispus sa lase din pret: Pretul acestui Passat (Volkswagen) este acelasi cu cel din decembrie. Poate mai las 500 de euro. Masina, din 2003, Euro 3, de 1900 cmc, full option, era scoasa la vanzare la 9200 de euro. Proprietarul spune ca anul trecut nu ar fi vandut-o sub 9000 de euro, iar anul acesta ar fi dispus sa-o dea si cu 8500 de euro.

Noile taxe au creat confuzie in randul comerciantilor, insa la fiecare taraba sau rulota unde se intocmeau actele de vanzare-cumparare existau doua - trei perechi vanzator-cumparator, care asteptau parafarea targului. C.G., unul dintre comisionari, s-a aratat incantat de activitatea din targ: Nu am somat deloc astazi, dar a remarcat totusi ca piata este mult mai slaba decat anul trecut.

Este bine ca piata se misca

R.P. din Tg-Mures a oferit o alta justificare pentru slaba activitate si scaderea preturilor: In parcurile auto din comunitate preturile au inceput sa scada pentru cumparatorii romani, aceasta scadere datorandu-se zvonurilor legate de taxa de prima inmatriculare care a bulversat Romania.

Atunci de ce sa nu scad pretul? Prefer un castig mai mic acum, decat sa plimb masinile astea degeaba prin targ.

Fara cozi la inmatriculari

Problemele legislative si nereglementarea taxei de inmatriculare au redus cozile la ghiseele noastre. La fiecare din cele trei ghisee care functioneza in doua schimburi nu exista mai mult de 2-3 persoane care asteapta, a declarat comisarul Dan Florian, seful Serviciului Public Comunitare, Regim Permise de conducere si inmatricularea vehiculelor.

Incertitudinile care planeaza asupra primei taxe de inmatriculare au redus vanzarile autoturismelor second-hand cu provenienta din statele membre UE, a adaugat Florian Dan.

De la acelasi serviciu am aflat ca autoturismele inmatriculate la Cluj, dupa 1 inauarie 2007, detin motorizare cu grad de poluare Euro 3 si Euro 4, iar taxele aferente inscrierii in circulatie a acestui tip de autoturisme sunt mai mici cu circa 200 de euro fata de perioada premergatoare aderarii Romaniei.

Taxa criticata la Bruxelles

Taxa de prima inmatriculare a intrat in vizorul Directiei de control pentru aplicarea legislatiei europene. Acesta taxa, cumulata cu pretul de achizitie scumpeste mult autoturismele vechi, favorizand dealerii auto care comercializeaza autoturisme noi.

De exemplu, masinile cu Euro 4 au taxa de prima inmatriculare cuprinsa intre 150 si 400 de euro, in functie si de capacitatea cilindrica si de anul de fabricatie. Taxa creste progresiv, ajungand la cateva mii de euro pentru masinile cu Euro 2 sau Euro 1 si poate chiar sa depaseasca 8000 de euro pentru autoturisme non-euro.

Pretul final al autoturismelor second-hand a blocat piata autoturismelor la nivel national, obligand comerciantii masinilor de mana a doua sa scada preturile si pe cumparatori la prudenta maxima, si achizitionarea masinilor cu anul de fabricatie nu mai devreme de 2001.

Reduceri cu pana la 10% la Targul din Floresti

Audi A6 Quatro, an de fabricatie 2001, motorizare diesel 2L - 12000 Euro pret afisat, 11000 Euro real la vanzare

Mercedes A Classe, an de fabricatie 2002, motorizare diesel 1,6L - 8200 Euro pret afisat, 7600 Euro real la vanzare

Opel Safira, an de fabricatie 2004, dotari full options, motorizare diesel 2,0 L - 10500 Euro pret afisat, 9600 Euro real la vanzare

W Passat, an de fabricatie 2003, motorizare diesel 1,9 L, full options 9200 Euro, real la vanzare 8500 Euro

W Polo, motorizare benzina 1,2 L- 1,4 L, pretul oscileaza intre 5000 si 6500 Euro, in functie de anul de fabricatie si, motorizarea aleasa

Fiat Punto, motorizare diesel 1,6 L, pretul oscileaza intre 6000 si 7000 de euro, in functie de anul de fabricatie