Senatorul PD Dan Carlan, seful Comisiei senatoriale de amenajare a teritoriului, spune ca pina in 2013 se va putea circula deja pe noua autostrada, insa doar pe un fir.

Traseul ar trece prin Piatra Neamt - Sovata. Disputele politice nu au intirziat sa apara: liberalul Relu Fenechiu sustine ca paternitatea ideii ii apartine.

Peste cinci ani, iesenii ar putea ajunge la Tirgu Mures, la autostrada Bechtel, in doar trei ore. Discutiile referitoare la viitoarea autostrada Est-Vest ar putea capata un contur clar in sedinta de Guvern de astazi.

"Pentru prima data in ultimii 17 ani, autostrada Est-Vest (n.r. - pe traseul Tirgu Frumos - Roman - Piatra Neamt - Bicaz - Gheorgheni - Sovata - Tirgu Mures) este inclusa, la modul concret si explicit, in etapa de dezvoltare cea mai apropiata. Pina in 2013, autostrada va fi finalizata pe un singur fir si se va putea circula ca pe un drum expres", a anuntat liderul PD Iasi, senatorul Dan Carlan.

Traseul viitoarei autostrazi nici nu a primit avizul final si deja este disputat la nivel local de liderii partidelor din coalitia aflata la guvernare. "Proiectul autostrazii Est-Vest se poate spune ca este unul al PD, este inclus intr-o strategie elaborata de ministrul nostru", a precizat Carlan.

In acelasi timp, liderul PNL Iasi, deputatul Relu Fenechiu, considera ca prezentarea unui traseu pentru autostrada nu reprezinta decit o "gogorita electorala" a PD. Mai mult, deputatul sustine ca propunerile de trasee au fost desenate de mina lui.

"In Planul de Amenajare a Teritoriului National (PATN) exista doua variante de autostrada care ar putea face legatura intre Moldova si Ardeal. Traseele au fost desenate de mina mea, dar PATN nu reprezinta decit o viziune. Traseul nu-l stabilesc nici eu, nici Carlan, ci specialistii ar trebui sa se pronunte cu privire la traseul cel mai bun din toate punctele de vedere", a afirmat Fenechiu.

Pina in 2013, autostrada ar fi gata pe un fir

Strategia de Dezvoltare a Retelei de Autostrazi elaborata de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, si adoptata la nivelul PD la inceputul acestei saptamini va fi discutata de Guvern in sedinta de azi.

Astfel, executivul ar putea aproba traseul viitoarei autostrazi care va lega Moldova de Ardeal. Acesta ar urma sa porneasca din vama Sculeni, trecind prin Iasi, Tirgu Frumos, Roman, Piata Neamt, Bicaz, Gheorgheni, Sovata si ar ajunge la Tirgu Mures, unde s-ar lega de autostrada Transilvania (Bechtel).

"Traseul a fost aprobat prin lege cind a fost intocmit si aprobat PATN. In plan, care este obligatoriu, exista doua variante de autostrada care ar putea lega Moldova de Ardeal, dar prioritara este cea prin mijlocul Carpatilor, care trece prin Tirgu Mures. Varianta din nord (n.r. - prin Vatra Dornei), care apare in PATN, este, ca sa zic asa, un moft.

Acum, cind nu exista nimic pe harta, si cind la nivel national sint doar 200 de km de autostrada, trebuie sa mergem pe prioritate, pentru a lega cit mai multe localitati din est de vest", a precizat Carlan.

Astfel, potrivit programului asumat de Ministerul Transporturilor, pina in 2013 vor trebui redactate studiul de fezabilitate, studiul de detaliu al traseului si proiectul tehnic de executie. Totodata, in cinci ani vor fi rezolvate si problemele legate de exproprierea terenurilor pentru tot traseul, dar vor fi finalizate si lucrarile pe un singur fir de autostrada, pe toata lungimea traseului.

"Dupa 2014 urmeaza sa fie construit si cel de-al doilea fir de autostrada. Nu s-a inceput cu o constructie integrala, in profil normal de autostrada, pentru ca in acest fel se va injumatati timpul de executie, iar firul finalizat pina in 2013 va fi exploatabil", a spus Carlan.

Fenechiu: "Cind eu vorbeam de autostrada, altii mergeau cu centrala in spate"

Liderul PD a afirmat ca modalitatea de finantare a lucrarii va fi cea a unui parteneriat public-privat. Lucrarile la autostrada au fost estimate la 1,5 miliarde de euro.

"Studiul de fezabilitate va stabili valoarea reala a lucrarii si traseul exact al autostrazii. Aceasta va urma criterii specifice unei autostrazi, va ocoli centrele urbane si va cauta sa lege localitatile prin traseul cel mai scurt. De asemenea, se va cauta ca relieful sa fie cel mai accesibil", a afirmat Carlan.

Autostrada Est-Vest ar urma sa fie conectata la extremitatea estica de sistemul rutier est-european. Astfel, in strategia Ministerului Transporturilor, alaturi de podul feroviar de la Ungheni este prevazut si unul rutier.

Relu Fenechiu, cel care a sustinut realizarea unei autostrazi pe traseul Odessa-Chisinau-Sculeni-Iasi-Suceava-Baia Mare pina in Ungaria, a precizat ca acea varianta nu era decit o propunere.

"Am incercat sa gasim cea mai buna solutie pentru a lega Moldova de Ardeal. Fata de Dan Carlan, eu de doi ani de zile ma zbat pentru aceasta idee. Cind eu vorbeam de autostrada, altii mergeau cu centrala in spate, spunind ca acesta este viitorul", a spus deputatul PNL.

Mai mult, liderul PNL Iasi a precizat ca nu crede ca pina in 2013 vor fi demarate lucrarile la autostrada Est-Vest. "Sint convins ca nimeni din Romania nu poate spune la aceasta data cind va fi construita. Toate sint promisiuni electorale gratuite, pentru ca lipseste un studiu de traseu. Iar la nivel national aceasta autostrada nu reprezinta o prioritate", a precizat Fenechiu.