Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, i-a convocat, la inceputul acestei saptamani, pe directorii de gradinite si crese pentru a stabili masurile necesare pentru imbunatatirea conditiilor pe care le ofera acest sistem educational.

Interesul crescut al administratiei locale pentru ridicarea calitatii unor astfel de servicii vine ca raspuns la presiunile din ce in ce mai mari pe care parintii le fac pentru a-si inscrie copiii de varste mici la o cresa sau o gradinita.

La intalnirea cu primarul, directorii si-au facut publice problemele si solicitarile, iar primarul a dat ulterior "in lucru" rezolvarea acestora. Una dintre schimbarile majore pe care le are in vedere municipalitatea se refera la calitatea alimentatiei din institutiile respective, care vor fi supravegheate de catre un medic specializat in nutritie si pediatrie.

Totodata, reprezentantii Primariei sustin ca "acolo unde cresele sunt cuplate cu gradinite, personalul va trebui sa invete sa conlocuiasca in spiritul respectarii reciproce a nevoilor specifice celor doua stadii de ingrijire si educatie primara".

Specificatia demonstreaza ca acestia sunt informati de situatia discriminatorie din gradinitiele cuplate cu crese, pe care intentioneaza sa o remedieze.

Consiliul Local Cluj-Napoca a adoptat, in bugetul pe anul 2007, alocarea sumei de 2.989.120 RON pentru intretinerea celor 13 crese din oras. Din acesti bani, care se apropie de un milion de euro, vor fi acoperite exclusiv cheltuielile cu personalul si cele de intretinere.

Directorului economic al Primariei, Olimpia Moigradean, a spus ca eventuale investitii vor fi stabilite dupa o analiza a Directiei Tehnice. Directorul acestui serviciu, Sorin Apostu, a spus ca "intradevar toate cheltuielile necesare vor fi alocate prin suplimentari ulterioare". El a explicat ca la baza acestora va sta un audit pe care Directia Tehnica l-a comandat.

Un exemplu de investitie pe care Apostu apreciaza ca o are in vedere este reinfiintarea unui crese si a unei gradinite in cartierul Gruia, situat pe un deal, fapt care izoleaza zona din punct de vedere al accesului de restul orasului.

Totodata, din acest an CL a modificat modul de administrare al creselor - pe care le-a preluat de la Spitalul Judetean de Copii - sub forma juridica proprie, de "centru bugetar", care a inceput deja sa functioneze.

"Am organizat concurs pentru ocuparea posturilor administrative din cadrul acestui centru bugetar, iar la inceputul lunii martie vor continua cu angajarea de personal pentru posturile vacante din crese". Iosif Madru a mai spus ca in prezent organigrama prevede 148 de posturi aprobate din hotarare de Consiliu Local, iar ocupate efectiv sunt numai 108.

Printr-o alta Hotarare de Consiliu Local, angajatilor centrului bugetar le-au fost acordate diverse sporuri salariale, care le cresc venitul lunar, in funtie de incadrare, de la minim 5 la suta pana la 35 la suta. Totodata, acestia beneficiaza de statutul de functionar public, care le ofera mai multe avantaje, printre care cel al gratuitatii transportului in comun.

Un loc in cresa - marfa de contrabanda

Cresterea accentuata a numarului de copii din ultimii ani a produs o crestere a cererilor de inscriere in crese, in conditiile in care locurile au ramas neschimbat. Mai mult, disproportia enorma dintre cerere si oferta a creat o veritabila batalie, in care fiecare parinte pune in aplicare toate mijlocele de care dispune, de la stimulente financiare la interventii si presiuni "de sus".

Deja pentru anul scolar 2007-2008, desi inscrierile oficiale nu au inceput, parintilor care s-au interesat de conditiile de intrare in cresa sau gradinita li s-a sugerat la unele institutii ca nu au nici o sansa. si asta, pentru ca locurile sunt "rezervate".