Presedintele Consiliului Judetean (CJ), Marius Nicoara, anunta ieri ca administratia judeteana are un nou proiect pentru modernizarea Aeroportului International Cluj-Napoca: amenajarea unei noi piste, paralela cu cea actuala, pentru avioanele de mare tonaj, care ar propulsa Aeroportul din Cluj pe locul doi in tara.

In paralel, Primaria va reamenaja cursul Somesului Mic, pentru a extinde actuala pista de decolare.

Obiectivul pe care CJ intentioneaza sa-l realizeze va masura 3500 de metri, 450 de metri latime si va fi amenajat pe un alt tip de fundatie, care va permite aterizarea avioanelor de marfa si a celor mari de pasageri.

Proiectul este evaluat la 65 de milioane de euro, finantare pe care Nicoara intentioneaza sa o negocieze cu primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu, la inceputul acestei saptamani. “Sunt convins ca vom gasi o modalitate pentru ca acesti bani sa vina in judet pentru modernizarea aeroportului.

Inca nu am discutat cu premierul detaliile tehnice ale finantarii proiectului”, a mai spus presedintele CJ.

Municipalitatea deviaza Somesul

In urma cu trei zile, primarul Emil Boc a facut public proiectul de reamenajare a raului Somesul Mic, care va permite extinderea actualei piste a Aeroportului la 2500 de metri, conform planului de modernizare si dezvoltare initiat de Consiliul Judetean.

“Proiectul de reamenajare a raului Somes, care include si devierea cursului pe o portiune de 7 kilometri in zona Aeroportului, mai avea nevoie de avizul Ministerului Mediu. Noi am purtat nenumarate discutii cu doamna ministru, Sulfina Barbu, avand in vedere importanta extinderii aeroportului pentru dezvoltarea municipiului, si am obtinut acest aviz.

Proiectul de reamenajare insumeaza 13,2 milioane de euro si este, in prezent, in faza de licitatie pentru selectionarea executantului”, a explicat primarul Emil Boc.

Marius Nicoara a apreciat ca dezvoltarea acestui obiectiv tine si de competenta municipalitatii. “Eu am facu public noul proiect pentru ca zilele acestea merg la premierul Tariceanu ca sa-i cer fondurile necesare demararii lui. Emil Boc ne-a ajutat cu partea de lobby si, avand in vedere vizita ministrului Mediului la Cluj, si-a facut publice demersurile”, a explicat Nicoara.

Mai e nevoie de terenuri

Trebuie amintit ca Aeroportul International Cluj-Napoca se afla sub autoritatea Consiliului Judetean. Obtinerea terenurilor necesare demararii proiectelor de modernizare a aeroporturilor necesita si implicarea Primariei. Nicoara a facut un apel la primarul Emil Boc pentru a trece in patrimoniul administratiei judetene o serie de proprietati din vecinatatea aeroportului.

“In momentul in care modernizam aeroportul, primul beneficiar este orasul Cluj”, a afirmat Nicoara, adaugand ca Primaria ar putea pune la dispozitia CJ terenurile din zona aeroportului.

In plus, pentru proiectul de extindere a actualei piste la 2500 de metri, presedintele CJ va face un apel la Consiliul Local in vederea obtinerii unei parti din suma de 30 de milioane de euro necesari modernizarii.

David Ciceo, directorul Aeroportului, sustine ca deja s-au purtat negocieri pentru alocarea, la rectificarea bugetara de anul acesta, a 3 milioane de lei de la bugetul local pentru acest proiect.

Expropriere accelerata

In ceea ce priveste regimul juridic al terenurilor din zona aeroportului, primarul Emil Boc a mentionat ca “in cel mai scurt timp se va modifica legea, astfel incat, in momentul in care este vorba despre o lucrare de interes public sau national, aceasta sa se demareze pe proprietati private, inainte de a se initia formalitatile pentru exproprierea proprietarilor”.

Boc a mai adaugat ca, in cazul terenurilor necesare modernizarii aeroportului sau devierii cursului Somesului, nu s-a terminat expertiza si nu s-a stabilit un pret de expropriere. “Lucrarile oricum o sa se faca, iar proprietarii, daca sunt nemultumiti de pret, pot sa se adreseze justitiei ca sa obtina un altul mai bun.

Daca am sta cu exproprierile, am termina lucrarile in 2050 si nu ne permitem acest lucru”, a conchis Emil Boc.

Fonduri private, doar pentru terminalul Cargo

Proiectele de modernizare a Aeroportului International Cluj-Napoca vor fi suportate doar din bani publici, de la CJ, Consiliul Local, Guvern si, eventual, din finantari europene, investitia ridicandu-se, cu cea de-a doua pista, la peste 90 de milioane de euro. Doar in cazul terminalului Cargo, CJ intentioneaza sa se asocieze cu un potential investitor.

“Noi venim cu 25% din lucrare, ei cu restul de bani pe care CJ se angajeaza sa ii returneze in sapte ani”, a explicat Nicoara.