Soseaua de ocolire a municipiului timisean Lugoj, care urmeaza sa fie construita cu fonduri preponderent europene (23,7 milioane de euro), incepand, cel mai probabil, din luna august a acestui an, a starnit patimi imobiliare in comuna limitrofa Costei.

Aproape 50 de cetateni care au pamanturi pe traseul viitorului drum de ocolire au incercat, ieri, sa forteze mana autoritatilor, pentru ca acestea sa le cumpere terenurile in intregime, nu doar suprafetele de care este nevoie pentru constructie.

Pentru cele doar 2,5 hectare necesare, distribuite in 47 de parcele, statul a oferit un pret de 12 euro pentru fiecare metru patrat.

In acest sens, locuitorii comunei Costei, care au pamanturi pe traseul viitoarei sosele de ocolire a municipiului Lugoj, s-au intalnit, ieri, cu prefectul de Timis, Ovidiu Draganescu, si cu directorul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri, din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi, Ioan Malita.

Oamenii vor sa preseze autoritatile

Oamenii au incercat sa preseze autoritatile, unii pe un ton chiar vehement, pentru ca acestea sa le achizitioneze in intregime pamanturile din perimetrul pe care urmeaza sa fie construita soseaua, si nu doar suprafetele necesare realizarii proiectului.

"Au crezut ca l-au prins pe Dumnezeu de picior", a declarat Ioan Malita. El a explicat, insa, ca nu poate disponibiliza mai multi bani decat este necesar pentru o asemenea investitie. "Oamenii au invocat ca o parte dintre parcele vor fi practic impartite in doua de sosea si, ca atare, sa le cumparam tot pamantul", a mai precizat aceeasi sursa.

Si primarul comunei Costei, Petru Carebia, a afirmat ca o parte dintre cetateni au incercat sa-si vanda tot pamantul, invocand acelasi motiv al sectionarii terenurilor. "Localnicii au fost de acord cu suma, dar nu si cu suprafata pe care urmau sa o vanda. Au considerat ca e prea putin, pentru ca la unii le cumparau doar 200 de metri patrati, la altii 300, iar la altii 500", a adaugat edilul.

Se cauta si alte solutii

Directorul Directiei Regionale de Drumuri a mai afirmat ca, in aceste conditii, cea mai buna varianta pentru soseaua de centura ar fi translatarea acesteia spre sud, astfel incat sa se ocoleasca total comuna Costei. El a explicat ca efortul financiar nu ar fi prea mare, translatarea insemnand, in teren, doar o deviere de circa o suta de metri de la traseul initial.

O alta posibilitate, neluata in calcul in momentul in care s-a facut proiectul, este aceea de folosire a terenurilor fostei unitati militare din Lugoj, dezafectata intre timp. "Pana acum, unitatea era activa si nu puteam trece cu drumul prin curtea acesteia.

Dar acum sunt alte posibilitati si speram sa obtinem acordurile necesare, pentru ca asa am scurta traseul cu circa 700 de metri", a mai spus Malita.

Deocamdata insa, este asteptata deplasarea in zona a proiectantului, care va evalua situatia pe teren. In functie de recomandarile acestuia, vor fi luate deciziile cu privire la viitorul traseu. "Urmeaza apoi pregatirea pentru licitarea lucrarii, probabil in aprilie, iar in august, cel tarziu, prevad ca vom demara efectiv lucrarile", a adaugat Malita.

Proiectul viitoarei sosele de centura a municipiului de pe Timis a primit acordul autoritatilor in anul 2005. Costul total al proiectului este 23,7 milioane de euro, dintre care 17,8 milioane provin din fonduri ISPA.

In varianta initiala, centura de ocolire a Lugojului are 9,8 kilometri, insa, daca se accepta varianta care sa evite comuna Costei, ea va fi mai scurta cu aproape 700 de metri.

Traseul incepe la intrarea in municipiu, dinspre orasul Caransebes, va traversa raul Timis pe un pod de peste o suta de metri si se va inchide fie spre Costei, fie chiar la intrarea in Lugoj, in dreptul fostei unitati militare. Finalizarea lucrarilor este prevazuta pentru anul 2009.