Racordarea Maramuresului la reteaua de drumuri rapide era pana nu demult doar un "vis” prin care se dorea "scoaterea judetului din izolare”. In momentul de fata, proiectele privind infrasctructura rutiera au inceput sa prinda contur, dar cu toate ca “suntem in carti”, nu ducem lipsa de temeri legate de polemici si interese politice, tergiversari si probleme economice.

Unul dintre ultimele scandaluri din Iasi atinge tangential si judetul nostru. Chiar daca pare amuzant, in conditiile in care pana nu demult eram complet pe dinafara in materie de perspective privind legaturile la drumurile rapide, brusc, Maramuresul este amintit si, mai mult decat atat, dorit in reteaua de drumuri nationale cu legaturi la culoarele europene.

Mai exact, intr-un scandal politic legat de paternitatea ideii unei autostrazi ce va lega Moldova de Ardeal, Baia Mare apare printre punctele de legatura ce va face posibil accesul rapid dintre Iasi si Ungaria. Altfel spus, politicienii din Moldova sunt interesati de drumuri care sa ofere acces rapid din estul Romaniei spre Ungaria.

In acest context, Maramuresul nu poate iesi decat in avantaj, deoarece accesul la autostrazi deschide noi perspective si legaturi mult mai usoare intre Maramures si judetele din Moldova. Desi se estimeaza ca pe aceste legaturi se va putea circula doar in jurul anului 2013, subiectul este de mare interes daca ne gandim la faptul ca pana nu demult asemenea idei nici macar n-au existat.

Se vorbeste tot mai serios de faptul ca peste 5 ani, se va putea ajunge in doar trei ore in Iasi, de pe Autostrada Transilvania (Bechtel). Este adevarat ca acest lucru va fi posibil de la Targu Mures, insa chiar si asa se crede ca maramuresenii vor ajunge mult mai repede in Moldova.

Asta pentru ca pana atunci se vor "maturiza” variantele de acces ale Maramuresului la reteaua de drumuri rapide. Pe langa drumurile deja existente, se va putea merge in Iasi pe reteaua rapida care prinde contur in aceasta perioada.

Desi este o chestiune de timp, se poate spune ca drumul Baia Mare - Iasi va putea fi parcurs cu o viteza constanta pe urmatoarea ruta: Drumul Expres (pana la Ardusat) - Drumul Nordului (pana la Zalau) - Autostrada Transilvania (pana la Targu Mures) - Autostrada Est-Vest. Dar sa le luam pe rand, sa va spunem despre fiecare in ce stadiu se afla.

Conectati la retea Principala noutate in materie de infrastructura rutiera a Romaniei o reprezinta Autostrada Est - Vest, care va lega Moldova de Ardeal.

Ministerul Transporturilor va demara proiectul la noua autostrada inca din acest an si si-a propus ca pana in 2013 sa termine lucrarile pe un sens (pe traseul Sculeni - Iasi - Targu Frumos - Roman - Piatra Neamt - Gheorghieni - Targu Mures. Dupa 2014 va continua executia celui de al doilea fir, asa ca se preconizeaza ca Autostrada va fi gata in 2020.

Autostrada Est - Vest se va intersecta cu Autostrada Transilvania in zona Targu Mures. Reamintim ca Autostrada Transilvania va trece pe langa Brasov, Fagaras, Sighisoara, Targu Mures, Cluj-Napoca, Zalau si Oradea, iar finalizarea lucrarilor este planificata pentru 2013.

Accesul Maramuresului la Autostrada Transilvania se va putea face extrem de usor dupa ce vor prinde contur cele doua proiecte de infrastructura prioritare pentru judetul nostru: Drumul Nordului si Drumul Expres Baia Mare - Satu Mare - Petea - Vaja (Ungaria).

Drumul Expres Emil Marinescu, vicepresedintele Consiliului Judetean Maramures, ne-a spus in ce stadiu se afla in acest moment proiectul Drumului Expres, ce va fi transformat, in timp, in autostrada: “studiul de fezabilitate l-am predat Companiei Nationale de Autostrazi.

Studiul este intr-un proces de maturizare, in sensul ca se mai aduc imbunatatiri in ceea ce priveste efectele constructiei asupra mediului si extremitatile (centurile municipiilor Baia Mare si Satu Mare). Proiectul a trecut de Ministerul Transporturilor si se pare ca va fi finantat inca din acest an din fondul de dezvoltare aflat la dispozitia Guvernului.

De anul acesta va incepe proiectarea (proiectul tehnic de executie) si achizitia de terenuri si este foarte posibil ca in acest an sa inceapa si anumite lucrari de arhitectura. Dorinta noastra ar fi ca lucrarile sa inceapa la cele doua extremitati ale drumului (centurile celor doua municipii), pentru a fluidiza circulatia in cele doua orase”.

Drumul Nordului La inceputul acestei luni au aparut elemente de noutate si in ceea ce priveste materializarea proiectului drumului rapid, cunoscut sub numele de „Drumul Nordului”: „va face legatura intre Drumul Expres si centura ocolitoare a municipiului Zalau care se conecteaza la viitoarea Autostrada Transilvania.

Initial a fost gandita o reabilitare a zestrei actuale de drumuri. Avand in vedere ca in momentul de fata nu am avut suficienta sustinere din partea Guvernului pentru a face o bretea de legatura intre Drumul Expres si Zalau, ne-am dus pe o varianta ca acest Program Operational de Reabilitare a unor drumuri sa-l modificam putin.

La inceputul lunii februarie, am primit avizul favorabil de la Ministerul Integrarii Europene sa facem un drum care sa nu mai treaca prin localitati, pentru a se putea mentine o viteza constanta in trafic. Si acest drum il vom gandi in momentul achizitiei de terenuri in asa fel incat sa poata fi transformat in drum expres.

Drumul va face practic legatura intre Baia Mare, Zalau si Autostrada Transilvania. Va avea o lungime de 64 km. In Maramures va porni pe ruta Ardusat - Buzesti - Tamaia - Sarbi - Farcasa - Gardani - Salsig - Rodina - Arinis si va iesi din judet pe langa Cehu Silvaniei.

Se va conecta cu a doua centura a Zalaului, care se prelungeste pana la autostrada. Acesta este unul dintre proiectele regionale prioritare ale MIE. Fondurile nu mai vin de la Ministerul Transporturilor, ci de la MIE. Drumul se construieste aproape in totalitate cu fonduri europene, iar valoarea este estimata undeva la 50 milioane de euro.

Pentru Maramures, acest drum inseamna realizarea a aproximativ 20 km de drum nou si pe vreo 14 km se va face reabilitare. Nu stiu daca sunt sanse sa inceapa lucrarile la Drumul Nordului mai repede decat la Drumul Expres, dar in orice caz se vor termina mai repede. Pentru ca acesti bani exista, iar la Drumul Expres inca nu sunt identificate sursele.

In plus, complexitatea Drumului Expres este cu totul alta. Drumul Expres s-ar putea sa fie gata prin 2013 - 2015, iar Drumul Nordului as crede ca poate fi gata chiar si prin 2010”, a declarat vicepresedintele CJ.

Precizam ca in Planul de Amenajare a Teritoriului National privind retelele de transport rutier exista si alte variante care ar scoate Maramuresul din izolarea privind accesul la drumurile rapide, insa pana ca acestea sa prinda contur, va mai curge multa apa pe Somes.

Reabilitari in expectative

Pana nu demult, autoritatile judetene radiau de fericire ca in acest an va incepe reabilitarea celor circa 250 km de drumuri nationale din Maramures (cu exceptia drumurilor Moisei - Sacel spre Bistrita si Sighetu Marmatiei spre Negresti).

Se considera un real succes faptul ca am reusit sa fim planificati in etapa 6 de reabilitare, desi initial autoritatile de la Bucuresti au considerat ca drumurile noastre vor fi reparate doar in etapa a 13-a. Numai ca demararea lucrarilor ce ne vizeaza sunt deocamdata in expectativa, pentru ca cei care trebuiau sa se incadreze in etapa 5 nu s-au incadrat in termen.

Iar pana la finalizarea unei etape nu pot intra in discutie alocarile financiare pentru urmatoarea. Autoritatile judetene au cerut deja sprijinul parlamentarilor de Maramures sa solicite urgentarea procesului de reabilitare a drumurilor nationale din judetul nostru. Pana atunci... dam in gropi.