Pana acum, malurile Somesului au inghitit peste 100 de miliarde de lei vechi! Aproape in fiecare primavara, apele produc pagube importante in zona. Drumul judetean 108E ar putea deveni impracticabil. Desi autoritatile locale au sesizat situatia de cativa ani, inca nu s-a luat nicio masura.

In urma cu aproape doi ani, GAZETA de Maramures a initiat un serial care si-a propus sa investigheze modul in care au fost cheltuiti banii alocati de Guvernul Nastase, in urma inundatiilor din 1998 si 2001, pentru amenajarile si consolidarile de maluri din Maramures.

Fondurile investite in lucrarile hidrotehnice din Maramures se cifreaza la aproximativ 1.000 de miliarde de lei vechi, cu toate acestea, pagubele produse de inundatii se ridica anual la cateva sute de milioane de lei vechi.

Ba mai mult, desi exista obiective de investitii in lucru de cativa ani, tot mai multi dintre mai marii comunelor maramuresene sesizeaza riscul producerii unor inundatii sau surpari. Un astfel de proiect este amenajarea raului Somes.

Printr-o Hotarare de Guvern din 1996 s-a „parafat” proiectul „Amenajarea raului Somes pe sectorul Ulmeni-Apateu”, estimat atunci la peste 250 de miliarde de lei vechi. Executia proiectului i-a revenit prin „negociere directa cu o singura sursa” societatii Hidroconstructia SA Bucuresti.

La mijlocul anului 2005, erau executate lucrari de peste 100 de miliarde de lei vechi si receptionate lucrari de circa 99 de miliarde de lei vechi.

Mai mult, printr-o alta Hotarare de Guvern din 2001, este aprobat obiectivul de investitii „Regularizare rau Somes la Ulmeni, Lucacesti, Danesti”. Lucrarile i-au revenit aceleasi firme, si tot prin negociere directa. Dar valoarea proiectului receptionat a fost de 1,9 miliarde de lei vechi. Totusi, se pare ca, cel putin deocamdata, localitatea Ulmeni apare doar cu numele in proiecte.

Adica lucrarile s-au executat in alte zone. Asta desi, inca de acum doi ani, primarul Vasile Ardelean a spus ca: „la Chelinta e o mica problema. Eu am facut niste documentatii, ca apa mananca drumul judetean 108E. Il rupe”.

„Nu s-a facut nimic!”

Desi a trecut multa apa pe Somes de atunci, primarul spune ca situatia nu numai ca nu a fost remediata, dar s-a agravat: „terenul aluneca in continuare. Cad bucati intruna. Speram sa se faca ceva anul acesta, dar... eu stiu... Vom vedea. Au promis cei de la Apele Romane. Au proiectul de amenajare Somes pe tronsonul Ulemeni - Apateu.

Nu stiu de ce nu dau bani din moment ce problema exista. Era vorba ca ne amenajeaza malurile Somesului, eram prinsi in proiect, dar ba au aparut calamitatile prin Moldova, ba la altii si le-au dat lor. Problema aceasta este veche. Si zona aceasta e vizata pe proiectul Ulmeni Apateu, dar nu s-a facut nimic. S-a facut ceva pe Mires si putin pe Tohat si gata. Acolo am ramas.

Trebuiau sa vina pe partea cealalta, dar au aparut diverse motive. Sa speram ca anul acesta le vor rezolva”.

Mai mult, la ultima sedinta a Colegiului Prefectural, seful voluntariatului local ISU Ulmeni a explicat ca, din cauza eroziunii malurilor Somesului, o portiune din drumul ce leaga Ulmeniul de Chelinta este in pericol de surpare. El a spus ca reprezentantii Apelor Romane stiu de problema, insa solutionarea se lasa mult asteptata.

S-a cerut sprijinul Prefecturii pentru urgentarea lucrarilor de indiguire si, ca de obicei, s-au primit noi promisiuni, de aceasta data din partea prefectului.

Prefectul a promis ca se va implica, insa pentru ca sesizarea verbala este insuficienta, a cerut o sesizare in scris. Bondi s-a aratat optimista ca problema se va solutiona cu atat mai mult, cu cat a aflat ca „cei de la ape” stiu de situatie.

„Ioi, ce bine ca stiu cei de la ape!”, a spus Bondi pe un ton care vroia sa-i tradeze interesul pentru subiect, optimismul si vigilenta in solutionarea problemelor maramuresenilor. „Baiul” e ca „cei de la ape” au aflat in urma cu doi ani. Dar, degeaba...