Reprezentantii administratiei locale ameninta de peste un an ca vor reglementa unde si cum se pot monta panouri publicitare. Pana la o decizie, agentiile de publicitate continua sa duca o lupta oarba pentru a avea cat mai multe panouri. Un tur facut de reporterii ZIUA de Cluj pe principalele artere ale orasului a aratat ca haosul este cuvantul de ordine in publicitatea stradala.

Orasul european de cinci stele Cluj-Napoca nu are un regulament privind publicitatea stradala. Reprezentantii Primariei au desfiintat in 2005 mesh-urile de pe cladirile din centru si banner-ele de pe stalpi, incepand o campanie de a duce outdoor-ul clujean la un moment zero, de unde sa se plece in baza unui regulament.

in aceasta privinta, tot acum doi ani, Primaria a blocat orice solicitare de amplasare a unor panouri publicitare pe strazi. Pentru ca de atunci regulamentul nu a vazut lumina zilei, iar agentiile de publicitate trebuie sa traiasca si din outdoor, pe arterele clujene s-a creat o “varza publicitara à la Cluj”.

Cine trebuia sa-si faca treaba

“Mergem tot pe abonamente (abonamentele pentru panouri mai vechi - n. red.). Regulamentul este in lucru”, a spus purtatorul de cuvant al Primariei, Raimonda Boian. Acelasi raspuns in legatura cu regulamentul l-au primit si agentiile de publicitate, de nenumarate ori in ultimul an.

O alta problema este ca momentan numarul panourilor montate prin solicitari legale este total disproportionat intre diferitele firme de publicitate, fara sa fi existat o concurenta corecta prin licitatii. “Dupa finalizarea regulamentului de urbanism, se va decide daca se vor face sau nu licitatii pentru locatiile de amplasat panouri publicitare.

Regulamentul este in lucru la Comisia de estetica urbana. Executivul va decide apoi daca se vor face licitatii sau se va merge pe abonamente in continuare”, a declarat Boian.

Comisia de estetica urbana este formata din arhitectul Adrian Iancu, arhitectul Virgil Pop de la Comisia Zonala a Monumentelor, profesorul Kovacs Andras de la Facultatea de Estetica, arhitectul Ligia Subtirica de la Inspectoratul Judetean de Constructii Cluj si Ela Moraru de la Directia Tehnica din Primarie.

Panouri prin HCL

In Cluj-Napoca, panourile publicitare au luat fiinta prin doua modalitati: hotarari de Consiliu Local (HCL) sau solicitari aprobate de Directiile Primariei. Prin HCL nr. 838/2004 s-a facut asocierea cu EuroMedia Group SA pentru modernizarea a 45 de statii calatori, adica montarea panourilor luminoase din statiile RATUC. Firma EuroMedia din Bucuresti are monopol la acest capitol. Prin HCL nr.479/2005 s-a stabilit o asociere cu societatea Plus Media pentru 20 de statii. Aceasta hotarare nu a fost pusa in aplicare pentru ca firma nu a obtinut autorizatia de la Serviciul Urbanism pentru montarea panourilor. Au mai existat doua hotarari aproape inutile. HCL nr.562/2004 prevedea o asociere cu Spot Light SRL pentru 212 “stalpi indicatori stradali”, din care le-au fost aprobati 13. Iar HCL nr. 625/1999 permitea Churchill Media SRL sa puna 20 de panouri printr-un contract pe zece ani. Societatea a montat doar un panou.

Distributia abonamentelor

In cazul panourilor cu abonament, pentru amplasarea lor se solicita Directiei de Urbanism eliberarea unei autorizatii de construire.

“Innoirea unui abonament pentru ocuparea locurilor publice cu panouri publicitare se face prin Directia Domeniului Public si Privat si sunt necesare urmatoarele: cerere-tip, plan de situatie, plan de incadrare in zona, copie dupa autorizatia de construire si actele de constituire a societatii.

Taxa pentru amplasarea panourilor publicitare pe domeniul public este de 7,3 lei/mp/zi (la determinarea suprafetei in mp se ia in calcul proiectia pe sol a panoului)”, ne-a comunicat Biroul mass-media al Primariei. Luand aceasta baza de calcul, bugetul local ar putea pierde anual aproximativ 750.000 de lei la 100 de panouri amplasate ilegal.

Situatia actuala a impartirii abonamentelor pe agentii de publicitate este urmatoarea: EuroMedia Group - 115, Vitrina Felix Media - 69, News Outdoor - 63, Itineris Media - 26, Ultravision - 25, Global Media - 21, Transilvania General Imp. Exp. - 19, Way Media - 12, Milenium Grup - 9, Efect Media - 7, Amprenta - 6 panouri, Focus Media - 5, I.C Adveritas - 5, Broker Media - 2 si Reset Media - 2. Pe langa acestea, mai sunt cateva firme care si-au montat panouri la sedii. Din 459 de panouri publicitare, Primaria a demontat anul acesta 34.

In 2006 au fost desfiintate 122 de panouri care erau neautorizate sau neinscriptionate. Dintre acestea, 73 au fost desfiintate administrativ, adica prin instiintarea firmelor, care apoi le-au dat jos, iar despre 65, fiind neinscriptionate, nu s-a stiut ale cui au fost si au fost date jos de angajatii administratiei locale.

Haos publicitar pe strazi

Reporterii ZIUA de Cluj au ales aleatoriu cateva artere principale din Cluj-Napoca, pe care au verificat legalitatea panourilor publicitare in functie de datele oferite de Primarie.

Investigatiile noastre scot la iveala trei tipuri de panouri ilegale: panouri nemarcate, despre care nu se stie cui apartin, panouri ce sunt notate pe lista Primariei, dar nu sunt marcate cu numarul autorizatiei, si panouri pe care scrie numele firmei proprietare, dar care nu se regasesc pe lista de abonamente. Exemplificam situatiile de mai sus prin fotografii.

Invitam inspectorii Primariei sa verifice panourile de pe strazile 21 Decembrie 1989, Aurel Vlaicu, Traian Vuia, Plopilor, Calea Floresti, Slanic, Alexandru Vaida Voievod. De asemenea, cu toate ca Primaria a blocat montarile de panouri noi pana la finalizarea unui regulament, aceeasi institutie a autorizat initierea panotajului stradal cu ecrane (ledscreen) in Cluj-Napoca.

Este cazul ecranului din Piata Mihai Viteazul, despre care ZIUA de Cluj a mai scris.

Alternativa privata

Agentiile Multireclama, Reset Media si New Look au gasit o alta metoda de a monta panouri fara a avea de-a face cu Primaria. Publicitarii si-au pus panourile la strada, dar dupa gardul unei proprietati private. Astfel, agentiile au incheiat contracte cu diverse persoane, institutii sau chiar biserici.

Pe terenul Parohiei “inaltarea Sfintei Cruci” de pe strada Plopilor exista un panou al Reset Media. Proprietarii de case de pe strada Traian Vuia sunt ofertati de New Look. ”De un an si ceva am incheiat un contract cu firma New Look pentru panoul din curte.

Trebuie sa-mi dea 30 de euro pe luna, dar nu mi-au platit de trei luni”, a spus locatarul casei de la numarul 117 de pe Traian Vuia.

Revolta publicitarilor

ZIUA de Cluj a vrut sa vada ce au de spus reprezentantii unor agentii de publicitate din Cluj si Bucuresti implicate in afaceri cu panouri, insa nu toate solicitarile noastre au primit raspuns.

“In Cluj-Napoca se face publicitate stradala haotic si prohibitiv. Publicitatea stradala in Cluj-Napoca se realizeaza fara un regulament in baza caruia sa fie stabilite criteriile de amplasare, restrictiile sau zonele in care este permis acest gen de activitate.

In aceste conditii, pe sistemul “scapa cine poate”, publicitatea stradala se realizeaza haotic, fara a tine cont de reglementarile urbanistice si de cele mai multe ori, ilegal, fara obtinerea in prealabil a autorizatiilor de construire necesare, conform Legii nr. 50/91.

Daca acest regulament nu exista, autoritatea locala restrictioneaza obtinerea autorizatiilor de construire pana la adoptarea regulamentului mai sus mentionat, in paralel cu cresterea numarului ilegal de panouri de pe domeniul public”, a precizat Mugurel Georgescu, director general Ultravision. Acesta spune ca regulamentul de publicitate stradala este in discutii inca din toamna anului 2002.

Georgescu e de acord cu introducerea licitatiilor ca modalitate de adjudecare a unei locatii pentru panouri, dar cu un efort organizatoric deosebit, astfel incat organizarea unei licitatii sa nu perturbe activitatea de panotaj.

“Astept de foarte mult timp sa se faca regulamentul. Sunt stopate de doi ani solicitarile. Eu m-am oferit sa formez impreuna cu reprezentanti ai altor agentii o echipa pentru a-i ajuta pe cei de la Primarie. Deoarece abonamentele sunt pe trei luni, nici nu putem avea planuri de viitor si nu putem oferi siguranta clientilor.

Am constatat ca pe raza municipiului Cluj-Napoca au aparut panouri noi, existand firme favorizate. As vrea sa avem un mediu civilizat, european, si sa fie o competitie corecta intre agentii”, a declarat directorul general Vitrina, Mihaela Rus. Aceasta este de acord ca de acum inainte sa se organizeze licitatii, dar sa ramana in vigoare autorizatiile date pana acum.

“Nu poti sa razi tot, numai pentru ca am fost mai harnici”, spune Rus.

“Vrem sa stim si noi ce e cu regulamentul. Suntem de acord sa le transmitem celor din Primarie din experienta noastra. Nu ni s-a dat un raspuns pana acum in aceasta privinta. Am participat in mai multe orase la licitatii. Clujul trebuie sa ia exemplul unor orase precum Budapesta, Viena si chiar Bucuresti”, Gabi Pop, reprezentant pe Cluj al EuroMedia.

“Eu nu inteleg ce se intampla. Nu am discutat problema cu reprezentantii Primariei, deoarece acolo este un lant al slabiciunilor. Am luat si amenzi, am avut si panouri demontate. Sigur, sunt pentru licitatii. insa, toate agentiile de publicitate, indiferent daca au panouri sau nu, ar trebui sa ne organizam si sa propunem un regulament Primariei.

In alte parti agentiile si-au impartit piata, in functie de cate panouri are nevoie fiecare”, a precizat directorul general Amprenta.