Olandezul Robert Rekkers stapaneste engleza, franceza, germana si spaniola ca pe limba sa materna, cariera dandu-i ocazia sa cunoasca mai multe tari, de pe trei continente. Din 1999 a devenit „unul de-al nostru”, acceptand pozitia de manager general al ABN AMRO Romania. Activitatea profesionala a lui Robert Rekkers in cadrul ABN AMRO a inceput in 1985, in Olanda.

Dupa o perioada de training, a fost transferat la sucursala bancii din Paris. Au urmat trei ani de activitate in Frankfurt si doi ani in Paraguay. Dupa acumularea unei importante experiente manageriale, in 1994, Robert Rekkers a fost numit in fruntea Departamentului Comercial al sucursalei din New-York, pozitie pe care a activat timp de aproape 3 ani.

Rezultatele sale l-au recomandat ca manager general al ABN AMRO Bank Columbia, unde a ramas pana in 1999, cand i-a fost facuta propunerea de a conduce activitatea ABN AMRO in Romania.

Din septembrie 2002 a acceptat o noua provocare - aceea de a coordona activitatea Bancii Transilvania. Venirea in Romania nu i-a adus doar noi oportunitati in cariera, ci a insemnat totodata invatarea unei noi limbi, prieteni noi si o noua adresa pentru notiunea de „acasa”.

Reporter: Cand ati decis sa parasiti ABN Amro, de ce ati optat pentru Banca Transilvania si nu pentru o alta institutie financiar-bancara cu retea internationala?

Robert Rekkers: A fost o provocare personala, de a lucra intr-un alt sistem fata de unul coordonat din strainatate, in care abordarea este total diferita, mai birocratica si mai putin antreprenoriala. Stiam potentialul de crestere a Bancii Transilvania si rolul pe care il are, ca jucator, pe piata bancara din Romania.

Alegerea mea a fost inspirata, pentru ca Banca Transilvania este, intr-adevar, o poveste de succes.

Succesul Bancii Transilvania

Rep.: Banca Transilvania a crescut mult din 2002. Care au fost ingredientele care au dus la aceasta dezvoltare?

R.R.: Este vorba de propunerea si respectarea unei strategii pe termen scurt, mediu si lung; stabilirea unor obiective ambitioase, dar realizabile; construirea unei imagini noi, bazata pe re-branding - totul cu suportul actionarilor si cu ajutorul unei echipe specializate si performante.

Rep.: Ce dificultati, respectiv ce avantaje aduce bancii pozitionarea sediului central la Cluj?

R.R.: Pentru Banca Transilvania, faptul ca este singura institutie bancara cu Sediul Central in Cluj-Napoca, constituie, in primul rand, un avantaj. Fiind o banca locala, deciziile se iau rapid si flexibil, ceea ce este in favoarea clientilor. De asemenea, acest lucru i-a permis intotdeauna sa fie mai aproape de comunitatea din care face parte, sa-i cunoasca nevoile si sa-i anticipeze cerintele.

In plus, Banca Transilvania este unul dintre cele mai cunoscute branduri de Cluj.

Rep.: La cat s-a ridicat investitia bancii in extinderea retelei teritoriale anul trecut? Veti continua campania de extindere in acelasi ritm si anul acesta?

R.R.: In 2006 am alocat in jur de 30 de miloane de euro pentru cresterea bancii, in general, ceea ce a inclus extinderea retelei teritoriale, pregarirea personalului, dar s-au facut si investitii in domeniul informatic.

Acest an va fi la fel de dinamic; preconizam sa avem cel putin 80 de unitati noi; pana acum am deschis nu mai putin de 20 de agentii in toata tara, dintre care doua sedii noi sunt in Cluj.

Rep.: Ce au adus Bancii Transilvania abordarile BT Cafè, Golf Cup, Academia BT, dar si actiunile de responsabilitate sociala?

R.R.: Cele trei sub-branduri ale bancii, fiecare dedicate unei categorii aparte de public, au completat arhitectura de brand a Bancii Transilvania si au demonstrat, inca o data, spiritul sau inovativ. Prin urmare, acestea constituie un „plus de imagine” pentru noi, dar si un „plus de valoare” pentru persoanele carora li se adreseaza.

Programele comunitare ne-au adus adus mai aproape de cetateni, de clienti. De asemenea, a crescut gradul de notorietate si de simpatie pentru brandul Banca Transilvania in diferite localitati din tara.

Rep.: Care este tinta bancii pentru acest an?

R.R.: Ca de obicei, foarte ambitioasa: cresterea cotei de piata - in prezent, suntem pe locul 5 in clasamentul bancar, precum si atingerea unui numar de 1 milion de clienti activi.

Mediul de afaceri

Rep.: Cum considerati ca s-a schimbat mediul economic clujean de la venirea dumneavoastra in tara si pana astazi?

R.R.: Destul de lent, dar a evoluat. Mediul economic clujean mai are multe de spus. Exista potential, sunt oportunitati pentru a investi, pentru a dezvolta noi afaceri, dar si pentru a gasi nise noi de piata. Totul porneste de la mentalitate, iar clujenii au deschidere spre nou si mai ales spre influente vestice, occidentale - inclusiv datorita multiculturalitatii din zona.

Se spune ca in Transilvania - si, implicit, in Cluj, oamenii sunt „mai asezati”, iar in afaceri acest lucru este un punct forte, care implica analiza si luarea in considerare a riscurilor.

Rep.: Este mediul de afaceri clujean pregatit pentru o concurenta europeana?

R.R.: Intr-un fel, da. In ultimii doi ani chiar se observa un interes sporit al investitorilor straini. Concurenta occidentala va ridica, sunt sigur, standardele mediului de afaceri din Cluj, dar si pretentiile clujenilor.

Rep.: Intrarea multinationalelor pe piata romaneasca a impus o practica normala de altfel - aducerea unor manageri din strainatate pentru coordonarea afacerii de aici. Cat credeti ca va mai trece pana cand managerii romani vor prelua conducerea unor filiale din strainatate ale unor companii de renume?

R.R.: Deja sunt multe cazuri in care managerii romani au preluat conducerea unor companii din strainatate si sunt sigur ca vor fi tot mai multe situatii de acest gen. Cu toate acestea, in Romania nu s-a conturat inca o cultura a leadership-ului, cu accent pe cultivarea calitatilor manageriale.

In plus, romanii ar trebui sa invete sa puna pret mai mare pe propriile valori si „sa se vanda mai bine, mai scump”.

Manager si antreprenor

Rep.: Ce ne puteti spune despre restaurantul Heritage? Va ganditi sa deschideti un restaurant de genul celui din Bucuresti si la Cluj?

R.R.: "Heritage” este o ambitie si un business. Suntem 20 de actionari in acest proiect si dorim ca restaurantul sa devina un punct de referinta in domeniu, in Bucuresti.

Pentru ca, in general, partenerii sunt persoane din top managementul altor banci din Romania, se vede faptul ca, desi - pe de o parte - suntem concurenti, acest hobby al nostru ne-a adus aproape si, astfel, ne ocupam de lucruri noi, surprinzatoare pentru unii.

Brand de Cluj

Rep.: Spuneti primele 4 cuvinte care va vin in minte cand auziti de Cluj. Credeti ca acestea ar trebui sa fie punctul de plecare pentru brandul orasului/judetului?

R.R.: Centru universitar, imprejurimi atragatoare, capitala Transilvaniei si, bineinteles, Banca Transilvania. Da, acestea ar putea fi un punct de plecare pentru construirea brandului orasului. De fapt, un brand e o suma a perceptiilor.

Stilul personal de management

Rep.: Ce procent reprezinta talentul innascut si cat inseamna studiile in formarea unui manager de succes?

R.R.: Fara a estima un anumit procent, talentul innascut are o importanta semnificativa in orice activitate. Bineinteles, acesta trebuie completat cu studii de specialitate. As adauga psihologia de invingator, carisma, abilitatile de comunicare si motivarea echipei cu care lucreaza.

Rep.: Descrieti stilul dumneavoastra de management...

R.R.: Sunt perfectionist si exigent. Imi place sa supervizez totul in banca, sunt foarte atent la detalii de orice fel. Dar am un stil democratic de a conduce, incerc sa fiu cat mai flexibil, deleg competente si coordonarea anumitor proiecte.

Spre surprinderea multora, biroul meu are aproape tot timpul usile deschise, tocmai pentru ca imi place ideea de „open space”, de transparenta si de comunicare fara bariere.

In tot ceea ce fac, am in vedere obiectivele bancii si angajamentul personal fata de persoanele care mi-au acordat incredere pentru a ma numi, in 2002, pe acest post.

Pasiunea pentru golf

Rep.: Pasiunea dumneavoastra pentru golf nu mai e un secret pentru nimeni. Care sunt cele mai recente succese la acest capitol?

R.R.: Am ajuns la handicap 24 la golf. Particip la diferite competitii din tara si din strainatate, printre cele mai recente fiind BT Golf Cup, organizat anul trecut, de Banca Transilvania. Evenimentul a fost un succes, din toate punctele de vedere.

Rep.: Spuneti-ne cateva cuvinte despre familia dumneavoastra. Ce va lipseste cel mai mult din Olanda?

R.R.: Am doi copii, o fetita si un baiat. Ariane are 11 ani si traieste in America Latina, iar Ralph are 7 ani si este in Olanda. Acasa, in Olanda, ma intorc ori de cate ori imi permite timpul, unde sunt foarte bucuros sa o revad pe mama mea, dar si pe fiul meu.

"Romanii ar trebui sa invete sa puna pret mai mare pe propriile valori si sa se vanda mai bine, mai scump” Robert Rekkers