Numarandu-se printre cele treisprezece "parghii" prin care se incearca ridicarea sectorului IMM-urilor, "Programul privind cresterea competitivitatii IMM-urilor prin implementarea si certificarea sistemelor calitatii" a primit un buget de 1.200.000 RON.

Prin acest instrument de finantare se urmareste stimularea dezvoltarii competitivitatii IMM-urilor din Romania si adaptarii lor la rigorile determinate de globalizarea pietelor si integrarea in Uniunea Europeana, prin implementarea si certificarea sistemelor de management al calitatii/ mediului/ sanatatii si securitatii muncii/sigurantei produselor alimentare.

Criterii de eligibilitate pentru beneficiari

Suma alocata este egala cu echivalentul a 90% din valoarea cheltuielilor efectuate, fara TVA., dar nu mai mult de valoarea maxima a finantarii pentru fiecare dintre activitatile prevazute si nu mai mult de 15.000 RON. Din bugetul prevazut pentru acest program, 1.000 RON sunt pusi la dispozitia ANIMMC pentru asigurarea desfasurarii programului si promovarea acestuia.

Cealalta parte, de 1.199.000 RON, va ajunge in buzunarele a 90 de beneficiari eligibili, conform estimarilor Agentiei, beneficiari care vor trebui sa indeplineasca urmatoarele conditii:

a) fac parte din categoria intreprinderilor mici si mijlocii care au intre 1 si 249 de salariati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro;

b) sunt autorizati sa desfasoare activitati de productie/ fabricare de bunuri/ servicii si/sau de comercializare a produselor si serviciilor de piata;

c) au capital social integral privat;

d) au sediul, sunt inregistrate si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;

e) au cel putin un an de la infiintare, la data depunerii Cererii-tip de acord de principiu pentru finantare;

f) si-au indeplinit obligatiile exigibile de plata a taxelor si impozitelor catre bugetul general consolidat;

g) si-au indeplinit obligatiile exigibile de plata a taxelor si impozitelor catre bugetele locale;

h) sa nu fie in dificultate, in conformitate cu prevederile "Instructiunilor privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate", publicate in Jurnalul Oficial al Comisiei Europene OJC 244/2004.

Acces limitat la finantare pentru anumite categorii de firme

Procedura de implementare a Programului specifica in mod clar operatorii economici care nu pot beneficia de sprijin in implementarea si certificarea sistemelor calitatii, fiind excluse de la finantare:

- societatile bancare, societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a fondurilor financiare de investitii, societatile de valori mobiliare, activitati de intermedieri financiare (cod CAEN65-66),

- activitati auxiliare intermedierilor financiare (cod CAEN67),

- tranzactii imobiliare (cod CAEN70),

- inchirierea masinilor si echipamentelor, fara operator, si a bunurilor personale si gospodaresti (cod CAEN71),

- activitati juridice, de contabilitate si revizie contabila, consultanta in domeniul fiscal, activitati de studii de piata si de sondaj, consultanta pentru afaceri si management (cod CAEN741),

- selectia si plasarea fortei de munca (cod CAEN745),

- activitati de investigatie si protectie a bunurilor si persoanelor (cod CAEN746),

- activitati ale centrelor de intermediere telefonica (cod CAEN7486),

- alte activitati prestate in principal intreprinderilor (cod CAEN7487),

- furnizorii de instruire si/sau consultanta pentru afaceri si management.

Alaturi de acestea, mai sunt mentionate societatile cu activitati din sectorul siderurgiei, al constructiilor de nave si al fibrelor sintetice, activitati de pescuit si acvacultura, precum si activitati legate de productia primara a produselor agricole.

Nu pot beneficia de alocatii financiare nerambursabile in cadrul acestui Program intreprinderile care au primit, cumulat pe parcursul ultimilor 3 ani fiscali (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in curs), ajutoare de minimis (fie din surse publice nationale, fie din surse comunitare) in valoare totala de 200.000 euro.

Activitatile sustinute prin fonduri nerambursabile

Prin Program se sustin activitatile necesare pentru implementarea si certificarea sistemelor de management al calitatii prin alocatie financiara nerambursabila pentru urmatoarele categorii de servicii:

a) cursuri de instruire pentru personalul implicat in activitati legate de calitate/ mediu/ sanatatea si securitatea muncii/ siguranta produselor alimentare (auditor intern, responsabil sistem calitate);

b) consultanta primita in scopul elaborarii documentatiei si implementarii sistemelor de management al calitatii/ mediului/ sanatatii si securitatii muncii/ sigurantei produselor alimentare si a sistemelor integrate;

c) certificarea unui sistem de management al calitatii/ mediului/ sanatatii si securitatii muncii/ sigurantei produselor alimentare, in conformitate cu unul din standardele: SR-EN-ISO 9001:2001 (sisteme de management al calitatii); SR-EN-ISO 14001:2000 (sisteme de management de mediu); SR-EN-ISO 22000:2005 (managementul sigurantei produselor alimentare); OHSAS 18001:2004 (managementul sanatatii si securitatii in munca);

d) certificarea unui sistem integrat de management al calitatii (ex: calitate/mediu; calitate/ siguranta produselor alimentare; calitate/sanatatea si securitatea muncii; calitate/ mediu/ siguranta produselor alimentare; calitate/ mediu/ sanatatea si securitatea muncii).

Nu sunt finantate activitatile de re-certificare a sistemelor de management al calitatii, in schimb pot primi sprijin financiar cele care urmaresc extinderea certificarii unui sistem de management al calitatii la un sistem integrat.

Cand se depun dosarele?

Prima faza consta in intocmirea dosarului care urmeaza sa fie depus la oricare oficiu teritorial al ANIMMC sau chiar la sediul agentiei.

Deschiderea sesiunii de inscriere a dosarelor va avea loc in a doua saptamana a lunii aprilie, dupa epuizarea termenului prevazut pana la intrarea in vigoare a procedurii (10 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial).

Dosarul trebuie sa cuprinda o cerere-tip prin care se solicita acordul de principiu pentru finantare, in procedura mentionandu-se ca "data limita de depunere a cererii este 1 octombrie 2007, in conditiile ne-epuizarii bugetului alocat Programului".

Insa, avand in vedere ca certificarea sistemelor de management al calitatii a devenit un imperativ pentru tot mai multe firme, iar alocatiile financiare nerambursabile sunt limitate la un numar de 90, este de asteptat ca fondurile alocate prin acest program sa se epuizeze intr-un interval de timp foarte scurt.

De la momentul in care a depus dosarul, beneficiarul va primi raspunsul in maximum 25 de zile. in raspunsul primit, acesta este informat daca dosarul sau este bun si poate continua procedurile pentru obtinerea de finantare.

Sprijinirea IMM-urilor, la cheremul unor functionari "amortiti"

La sfarsitul lunii martie, Agentia Nationala pentru intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC) a reusit sa publice in Monitorul Oficial opt din cele 13 programe pentru IMM-uri, aflandu-se in intarziere cu o luna si jumatate fata de termenul anuntat initial pentru definitivarea procedurilor de implementare, respectiv jumatatea lunii februarie.

Ca de fiecare data, consecintele negative ale intarzierii unei activitati ce tine de o institutie a statului nu se rasfrang asupra celor care se fac vinovati de incompetenta, ci asupra potentialilor beneficiari, in cazul de fata IMM-urile.

Acestea au la dispozitie mai putin de zece zile (in care sunt incluse si Sarbatorile de Paste) pentru a pregati documentatia necesara accesarii celor opt linii de finantare nerambursabila. Deschiderea sesiunii de inscriere a dosarelor va avea loc la data 10 aprilie.

Programele sunt planificate sa se deruleze pe parcursul acestui an, fiind "prinse" in schema bugetului de stat cu o alocatie financiara de 75 milioane RON.

Dat fiind faptul ca procedurile au fost deja publicate, teoretic, orice mic intreprinzator se poate "inarma" cu un dosar complet pentru a accesa o linie de finantare atata vreme cat indeplineste conditiile de eligibilitate.

In practica insa, sansele reale le revin doar celor care au reusit sa "prinda din zbor" informatiile neoficiale si s-au pregatit pana la acest moment, intrucat fondurile gestionate de ANIMMC se impart dupa principiul "primul venit - primul servit".

Regula ar putea fi considerata in acord cu jocul concurential, insa doar in conditiile in care ar exista o informare transparenta, impartiala si cu o arie cat mai larga de raspandire in randul jucatorilor/agentilor economici.

Un prim semnal care ne indica faptul ca aceste conditii nu se respecta vine din directia Oficiului Teritorial pentru intreprinderi Mici, Mijlocii si Cooperatii (OTIMMC) Iasi, care pastreaza cu sfintenie tacerea atunci cand este intrebat, punctual, ce actiuni de informare desfasoara si care este feedback-ul primit de pe urma lor.

Pornind de la exemplul programului privind cresterea competitivitatii IMM-urilor prin implementarea si certificarea sistemelor calitatii - un program care cu siguranta ar suscita interesul a numerosi oameni de afaceri -, OTIMMC Iasi nu a fost dispus sa prezinte un bilant al actiunilor prin care a facut cunoscut acest program.

Nici numarul agentilor economici pe care i-a consiliat pentru intocmirea si completarea documentatiei necesare in vederea accesarii Programului nu poate fi destainuit, drept pentru care tragem concluzia ca eforturile de informare si sprijin al agentilor economici depuse de OTIMMC Iasi nu pot fi masurate in cuvinte...

Revista economica FINANCIARUL este editata la Iasi si se adreseaza companiilor nationale si internationale interesate de dezvoltarea afacerilor in judetele Regiunii de Dezvoltare Nord-Est

FINANCIARUL se distribuie pe baza de abonamente (NU se vinde la chioscuri)