Dintre variantele de parcari "inteligente" puse la dispozitia Primariei Iasi de catre firmele de consultanta germane "Wohr" si "Parcomat", cu valori cuprinse intre 3,5 si 6 milioane euro, in functie de numarul de locuri si tehnologiile implementate, reprezentantii municipalitatii iesene se gandesc sa adopte varianta cea mai scumpa.

Aceasta parcare automatizata ar urma sa fie construita in spatele Palatului Roznovanu, pe un teren din domeniul privat al municipalitatii in suprafata de 1.800 metri patrati, in locul actualei parcari cu plata de pe strada Agatha Barsescu.

Varianta de 6 milioane de euro are 300 de locuri suprapuse pe cinci niveluri, fiind prima parcare computerizata din tara.

"Constructia propriu-zisa se ridica pe structura din metal cu pereti exteriori realizati din cortina de sticla. La interior activeaza mai multe mecanisme de glisare pe orizontala si lifturi speciale pentru a ridica si cobori masinile", a explicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei Municipiului Iasi.

Deocamdata, a fost finalizata harta topografica a terenului, iar documentatia tehnica a fost pusa la dispozitie de consultantii germani in functie de modelele de parcari pe care le au deja in portofoliu.

"In prezent, se lucreaza la documentatia pentru caietul de sarcini in baza caruia se va da drumul la licitatia pentru proiectare si executie. Speram ca licitatia sa aiba loc imediat dupa Paste, pentru ca pana in vara sa putem avea incheiat un contract ferm.

Aceasta intrucat durata lucrarilor este destul de lunga, putand ajunge pana la doi ani", a mai spus Mihai Chirica.

Studii optimiste de rentabilitate a parcarii automatizate

Intrucat opozantii proiectului considera ideea unei parcari automatizate prea hazardata atat din punct de vedere financiar, cat si ca realizare tehnica, reprezentantii municipalitatii aduc argumente in apararea lor.

"La Budapesta exista deja patru astfel de parcari, nu mai vorbim de alte state precum Germania, SUA, Turcia, Indonezia. Nu vad de ce nu am putea face si noi o investitie serioasa pentru a descongestiona traficul si a usura problema locurilor de parcare in centrul orasului.

Mai mult, vorbim aici si de confortul soferului, avantajul fiind ca acesta nu mai trebuie sa isi caute singur un loc unde sa isi lase masina, facand slalom printre celelalte autovehicule din parcare, ci isi lasa pur si simplu masina la intrare, i se da un bon, dupa care mecanismele parcarii se ocupa de asezarea automobilului intr-un anumit loc", a mai spus Mihai Chirica.

Acesta a mentionat ca s-a realizat un calcul al rentabilitatii, in functie de durata de viata a mecanismelor si echipamentelor utilizate si de cheltuielile de exploatare, ajungandu-se la concluzia, cel putin ciudata, ca tariful pentru parcarea automatizata va putea cobori la 50% din valoarea tichetului pentru o ora de stationare intr-o parcare clasica, adica doar 1 RON.

Aceasta in conditiile in care o parcare terana nu are nevoie decat de o bariera electronica si un taxator, pe cand una "inteligenta" are la baza o multitudine de mecanisme speciale, contracte obligatorii de service si mentenanta, iar personalul angajat trebuie sa aiba o pregatire superioara fata de cea a unui taietor de bilete si, in consecinta, un salariu mai mare.

Prisecariu a incasat banii, iar Primaria a ramas cu "buza umflata"

O alta parcare cu bucluc este cea de la "Moldova Mall", care, conform contractului initial incheiat intre municipalitate si fostul proprietar, omul de afaceri Danut Prisecariu, ar fi trebuit sa fie realizata inca de anul trecut, in varianta subterana, nu la nivelul solului asa cum se gaseste in prezent.

Fie ca a fost dusa cu vorba, fie ca s-a lasat pacalita, municipalitatea a incheiat contractul de concesionare a terenului din jurul fostului magazin "Moldova", a mutat o strada cu cativa metri, a dat aviz de construire pentru parcare subterana si a asteptat realizarea investitiei.

In schimb, Prisecariu a pus sub cheie contractul de concesionare a suprafetei de teren din buricul targului, s-a spalat pe maini turnand un strat de pietris si unul de asfalt in parcare, dupa care a vandut mall-ul pe bani buni, lasand noul patron sa se descurce cu Primaria.

"Conform Planului Urbanistic de Detaliu (PUD) aprobat in noiembrie 2004, ar fi trebuit sa se construiasca o parcare subterana. Pe baza acestor considerente a fost semnat si contractul de concesionare a terenului de aproximativ 200 metri patrati.

Nu stiu de ce s-a renuntat la acest plan si nici cum s-a ajuns la aceasta situatie, intrucat in acea perioada nu eram seful Directiei de Urbanism", ne-a spus Tudor Vericeanu, arhitectul-sef al Iasului.

Vadit deranjat de intrebarile legate de cine poarta responsabilitatea asupra faptului ca o institutie importanta, precum Primaria, a fost trasa pe sfoara, directorul tehnic al municipalitatii s-a multumit sa ne spuna ca singura modalitate de a sanctiona o societate comerciala care nu respecta proiectele tehnice este suspendarea autorizatiei de construire.

Fapt ce nu are nici o valoare de constrangere, avand in vedere ca cei sanctionati nu mai au legatura cu edificiul respectiv, dupa cum singuri recunosc responsabilii urbei.

Parcare subterana pe doua niveluri si extinderea mall-ului pe un etaj

Astfel, in prezent, la un an de la inaugurarea "Moldova Mall", primaria continua sa fluiere a paguba in fata unui nou patronat, care ridica din umeri spunand ca nu este responsabil de angajamentele semnate de fostii actionari.

"Eu sunt reprezentantul noului proprietar, care a preluat «Moldova Mall» in aprilie 2006, moment in care s-au semnat noi contracte cu municipalitatea, inclusiv de concesionare asupra terenului din parcare.

In consecinta, ne declinam responsabilitatea fata de toate intelegerile intre vechiul proprietar si Primarie si nici nu putem preciza ce si cum s-a respectat sau nu din aceste intelegeri", ne-a spus Laurentiu Manea, director general "Moldova Mall".

In schimb, acesta a refuzat sa precizeze valoarea redeventei lunare pe care o plateste la bugetul local si chiar si suprafata exacta de teren care face obiectul contractului de concesionare.

Mai mult, Laurentiu Manea a precizat ca societatea pe care o administreaza are alte planuri de amenajare a terenului concesionat, planuri pe care insa doreste sa le tina secrete pana in momentul in care va intra in posesia certificatului de urbanism de la primarie, certificat prin care se valideaza sau nu intentiile de amenajare ale investitorului.

In schimb, urbanistii municipalitatii au fost ceva mai transparenti, lasand sa se inteleaga ca reprezentantii "Moldova Mall" nu au de ce sa se teama.

"Acum trebuie sa se dea un certificat de urbanism pe baza documentatiei prin care conducerea «Moldova Mall» isi prezinta intentia de a realiza o parcare subterana pe doua niveluri, pentru aproximativ 300 de locuri.

Conform solicitarii prezentate in fata Comisiei de Urbanism a Consiliului Local, investitorul doreste ca la suprafata sa se realizeze o extindere a mall-ului, pe un singur nivel", a precizat Tudor Vericeanu.

Abia dupa semnarea certificatul de urbanism si obtinerea tuturor avizelor de la regiile ale caror magistrale traverseaza acea zona, se va trece la faza de proiectare propriu-zisa a amenajarilor mentionate, pe baza carora se va putea acorda autorizatia de construire.

Parcarile existente vor fi concesionate

In ceea ce priveste spatiile de stationare deja existente, pana in vara, municipalitatea ieseana are in plan concesionarea tuturor parcarilor cu plata si fara plata aflate in administrarea sa.

"Toate parcarile publice, cu taxa sau fara taxa, alveolele si locurile de stationare de pe marginea bulevardelor vor fi concesionate catre o firma privata.

Avem deja un proiect de hotarare mai vechi in acest sens pe care trebuie sa il adaptam noilor prevederi legislative, adoptate in luna februarie, privind atribuirea de servicii publice prin concesiune.

Aceasta noua legislatie cuprinde o serie de modificari de fond, precum elaborarea documentatiei de atribuire dupa un alt model, un calcul de rentabilitate sau un studiu de risc pe care trebuie sa il faca municipalitatea", a declarat directorul Directiei Tehnice din cadrul Primariei Iasi.

Acesta a adaugat ca proiectul va fi dezbatut de consilierii locali, care vor aproba si contravaloarea tarifului orar de parcare. Pana in acest moment, pe adresa Primariei Iasi au sosit cinci oferte, atat din tara, cat si din Italia, Austria sau Israel.

"Avem deja cinci firme interesate de concesionare si vrem ca, pana in vara, sa dam drumul la licitatie. Pe langa cuantumul redeventei, prin caietul de sarcini vom impune firmei castigatoare sa monteze si parcometre, a precizat Mihai Chirica.

Licitatii pentru locurile de parcare de langa blocuri

Dovada ca problema parcarilor este una cat se poate de reala, sta si numarul mare de cereri, peste 1.000 de la inceputul anului, primite de municipalitate din partea iesenilor care doresc sa inchirieze un loc de parcare.

In prezent, nici o cerere pentru inchirierea unui loc de parcare de resedinta nu este solutionata, intrucat Consiliul Local intentioneaza sa modifice regulamentul de licitatie pentru inchirierea parcarilor de resedinta.

"Din pacate, toate cererile depuse la Primarie vor trebui innoite, in momentul in care se va demara procedura de licitatie. Aceasta pentru ca solicitarile trebuie sa vina din partea asociatiei de proprietari.

Mai mult, in momentul in care vor fi organizate licitatiile, vor fi anuntati toti proprietarii de apartamente din blocul sau zona respectiva", a precizat Letitia Palaga, directorul Directiei de Administrare a Patrimoniului Public si Privat din cadrul Primariei Iasi.

Aceasta a adaugat ca proiectul este inca in lucru, si este posibil ca primele licitatii sa fie organizate abia in vara, moment cand vor incepe luptele aprige intre locatarii apartamentelor de bloc.

"Cuantumul chiriei lunare va fi stabilit in urma unei licitatii publice", a mai spus Letitia Palaga. Iesenii care vor sa isi inchirieze un loc de parcare langa bloc trebuie sa indeplineasca mai multe conditii.

In primul rand trebuie sa aiba domiciliul la cel mult 200 metri fata de parcare si sa detina un automobil. Daca indeplinesc aceste conditii, se poate depune o cerere la primarie.

Cererea este analizata in comisia de circulatie, iar dupa obtinerea avizului, se elibereaza un certificat de urbanism si se trece la organizarea licitatiei.

Sunt scutite de plata tarifului de inchiriere persoanele cu handicap de gradul I, veteranii de razboi si fostii detinuti politici. In cazul in care un loc de parcare de resedinta va fi ocupat de o alta persoana in mod abuziv, aceasta risca o amenda cuprinsa intre 100 si 200 RON.

Revista economica FINANCIARUL este editata la Iasi si se adreseaza companiilor nationale si internationale interesate de dezvoltarea afacerilor in judetele Regiunii de Dezvoltare Nord-Est

FINANCIARUL se distribuie pe baza de abonamente (NU se vinde la chioscuri)