In Romania a inceput sa se dezvolte un nou mod de a calatori cu trenul. Este vorba despre trenurile charter, care pot fi puse la dispozitia tuturor celor care doresc acest lucru.

Confort mult mai mare fata de trenurile obisnuite, plecari la ore alese de clienti, toate aceste lucruri fac ca trenurile charter sa fie tot mai solicitate de catre societatile turistice, care doresc sa le ofere clientilor cele mai bune conditii de calatorie.

Nu doar turistii pot beneficia insa de propriul tren, ci si oamenii de afaceri sau cei care dispun de o suma mare de bani si vor sa calatoreasca cu stil.

Cursele charter au fost infiintate de catre Caile Ferate Romane, Divizia Calatori, in anul 2003. Garniturile, majoritatea de lux, transporta turisti sau oameni de afaceri, in afara programului feroviar regulat. „Aceste trenuri speciale pot fi inchiriate numai de la Bucuresti, prin Directia de Marketing din cadrul societatii CFR.

La ei se inainteaza cererile pentru comandarea unui tren charter. Dupa aceea se stabilesc rutele, programul orar, si se trimit telegrame la regionalele interesate, prin care sunt anuntati de mersul trenului.

Din cate stiu eu, exista o societate care de doi ani de zile a inchiriat in fiecare an un astfel de tren, pe ruta Bucuresti - Constanta”, a declarat directorul Diviziei Calatori din cadrul Regionalei Cailor Ferate Constanta, Gabriel Taranu.

"Este vorba despre trenurile charter pe care le punem la dispozitia societatilor, pe orice relatie din tara, in functie de infrastructura de care dispunem in fiecare zona.

Din pacate la Constanta infrastructura este destul de saraca, dar si asa am reusit sa asiguram mai multe curse charter in zona”, a declarat directorul Adrian Vlaicu, de la Directia de Marketing din cadrul societatii Cailor Ferate Romane.

Pentru a comanda astfel de curse, solicitantul trebuie sa depuna o cerere la CFR Bucuresti, in care sa precizeze, pe langa alte date, felul trenului, adica ce fel de vagoane sa aiba trenul in componenta, ora la care sa plece si ruta pe care doreste sa o urmeze trenul.

Pe ruta Bucuresti - Constanta, trenurile charter sunt solicitate in general doar de catre firme de turism, pentru a-si transporta clientii.

Revelion petrecut in propriul tren

„Aceste trenuri pot oferi o gama foarte larga de optiuni solicitantilor. Am avut de exemplu cazuri in care s-a specificat folosirea unui automotor vechi. Sa nu se inteleaga gresit, nu este vorba despre locomotive cu aburi, deoarece acestea nu tin de noi, ci de modele mai vechi de locomotive sau de vagoane.

Daca le avem in parcul nostru si ni se cer, atunci le punem la dispozitia solicitantilor. Practic trenurile charter sunt concepute dupa cum vrea clientul si in functie de ceea ce doreste sa faca”, a mai declarat Adrian Vlaicu.

Astfel, pentru o intalnire de afaceri, societatea de Cai Ferate Romane poate pune la dispozitia amatorilor vagoane dotate cu cele necesare pentru organizarea unei conferinte, in timp ce vagoanele pentru turisti pot avea alte dotari. De regula, trenurile charter au in componenta lor si un vagon restaurant. La cerere, pot fi adaugate si vagoane de dormit, in cazul in care calatoria este mai lunga.

"Am avut in aceasta iarna o cerere pentru un tren charter in care s-a tinut o petrecere de Revelion. Dupa cum spuneam, acoperim o gama foarte mare de cerinte. Pentru anul 2007 avem 60 de trenuri charter solicitate, majoritatea de catre societati turistice. Doar doua care merg in Moldova au fost solicitate pentru alte scopuri”, sustine directorul Vlaicu.

Pretul inchirierii trenurilor charter se calculeaza in functie de mai multi factori, printre care si durata drumului, numarul de vagoane din componenta trenului si felul activitatii pentru care este solicitat. Un astfel de tren facut la comanda poate ajunge la cateva zeci de mii de euro. „Nu este vorba despre un transport ieftin.

Cu aceste trenuri charter noi oferim un transport de tinuta, elegant, sigur si confortabil. Transportul feroviar in general se caracterizeaza prin siguranta, iar in ultimii doi ani, in limita fondurilor disponibile, am inceput sa introducem un grad de confort mai ridicat si in garniturile care merg in timpul programului feroviar regulat”, a declarat in incheiere Adrian Vlaicu.