Eu am inteles monstruosul mesaj subliminal care transpare prin aceasta reclama cu ambalaj ispititor, „pufos”: omul e un mecanism rudimentar, care poate fi manipulat usor prin tehnici de marketing de tot soiul, nu prea sofisticate de multe ori, mai discrete alteori. Consumatorii sunt o prada usoara.

Fiind bombardati zi de zi cu mizerii, deseuri intelectuale, ne pierdem usor-usor capacitatea de aparare. Cedam intr-o zi si devenim niste marionete ale acestui sistem de promovare a unor porcarii pe care suntem nevoiti sa le cumparam.

Din pacate, oamenii nu inteleg manipularea psihologica impusa de stralucitorii „extraterestri ai marketing-ului” si, la fel din pacate, nu exista nimeni care sa protejeze. Aceste „hiene” iti sugereaza ca numai daca le cumperi lor mizeria de iaurt copilul tau o sa fie sanatos.

Iti sugereaza ca nu poti avea o viata sociala decat daca le cumperi gunoiul lor de sampon sau pasta de dinti. Iti sugereaza ca numai facandu-ti o asigurare la compania lor copiii tai au un viitor.

Este o situatie alarmanta care, din pacate, nu poate fi sesizata de multi dintre noi, deoarece suntem prea preocupati sa ne „salvam” viata copiilor cumparandu-le iaurt cu 99% chimicale daunatoare sanatatii.

Pedeapsa sau provocare: manipularea online

In ultima vreme tot mai multe mesaje in care imi este cerut ajutorul pentru copii bolnavi ajung in mod dubios in casuta mea de mail. Si a multor cunoscuti de-ai mei. Multi oameni raspund acestor mesaje si afla ulterior ca este o gluma proasta.

Am contactat reprezentanti ai companiilor mentionate in mesaje, respectiv Microsoft, Aol, Yahoo ca sa ma lamuresc de fapt care este adevarata poveste.

Mi s-a comunicat ca niciodata nu au facut o astfel de intelegere cu nimeni, iar simplul fapt ca mesajele sunt forwardate la sute de casute de e-mail, permit inregistrarea tuturor adreselor in baza de date a hackerilor care le vand companiilor de publicitate pe net, astfel primiti deseori mesaje cu subiect "[Re]:17" sau "Your diploma" etc.

Este un act de josnicie la care s-a recurs pentru a sensibiliza lumea ca apoi sa se profite, cu nesimtire, de adresa de mail a oamenilor care cad in capcana.

O masura de precautie la indemana este stergerea adreselor care apar in mesaj in momentul in care alegem sa il forward-am. Daca vrem sa trimitem un mesaj mai multor oameni si sa nu se vada decat o singura adresa e-mail, putem sa punem restul adreselor la BCC (Blind carbon copy).

Acest lucru este valabil si in cazul asa ziselor "lanturi" (cu mantre "magice", cu ppt-uri frumoase).

De asemenea, nu strica un avertisment, pentru ca e pacat sa nu fiti constienti de riscuri atunci cand faceti un "forward" catre 5 prieteni! doar pentru a avea noroc (singurul noroc este norocul la reclame nedorite si virusi).

Morala este aceasta: fiti foarte atenti cand apasati un buton in timpul navigarii, cand deschideti un e-mail sau va hotarati sa trimiteti unul, pentru ca manipularea prin Internet este in voga!