Saptamana trecuta, primarul municipiului Turda, Tudor Stefanie, s-a intalnit cu reprezentantii firmelor de transport care au contract cu Bechtel si cu Holcim Turda pentru a identifica alternative in vederea devierii traficului pentru masinile care transporta materiale pentru cele doua societati.

Masinile care aprovizioneaza cu piatra autostrada Transilvania au traseul catre cariera de piatra din Sandulesti pe la intrarea in Turda dinspre Cluj Napoca. Discutiile au avut la baza cateva date statistice.

”In 2002, traseul stabilit pentru acest tip de transport era ingreunat doar de circa 100 de masini de mare tonaj, acum numarul acestra se apropie de 600. Suntem sufocati, in 10 ore numarul de masini care trec prin Turda depaseste cu mult ceea ce am prevazut noi. Se produce o poluare foarte mare nu doar prin emisiile de gaze, ci si prin praful pe care il degaja aceste masini.

Drumul respectiv nu este pregatit pentru a prelua o asemenea greutate, produsa ce cele 600 de masini incarcate cu piatra “, a precizat primarul Tudor Stefanie.

Solutii pentru ocolire

Municipiul Turda nu are deocamdata centuri de ocolire pentru traficul greu. Ca masura pentru reducerea presiunilor exercitate de mijloacele de transport, primarul Tudor Stefanie a negociat mai bine de o ora cu transportatorii pentru a gasi solutii imediate, dar si pe termen lung.

In urma discutiilor cu reprezentantii celor cinci firme prezente la discutii, edilul sef al municipiului a declarat ca deocamdata s-au gasit doua solutii agreate de ambele parti.

"Si ei au probleme de siguranta circulatiei. Am cazut de acord ca se va face o educare a soferilor, astfel incat sa se respecte cu strictete doua conditii: viteza si volumul transportului. Cu ajutorul firmelor de la Bechtel, vom uda drumul pentru a evita producerea prafului. Dar asta nu rezolva problema.

Ne-am mai gandit la o varianta care va fi discutata in detaliu la intalnirea din aceasta saptamana. Este vorba de modernizarea drumului de acces fie prin betonare, fie prin asfaltare, astfel incat sa se rezolve de urgenta cu RADP la un tarif cat mai convenabil”, a completat Stefanie.

Municipalitatea ia in calcul si o eventuala utilizare a vechiului traseu din zona strazii Alba Iulia ”Acest traseu il urma ocolitoarea municipiului, in zona unde se facea traficul pe calea ferata a Holcim spre Sandulesti. Vom cauta un punct dinspre drumul national unde sa intepam pe aceasta zona pentru a devia integral traficul greu”, a mai adaugat primarul municipiului.

Transportatorii accepta ca exista probleme, dar au explicat si de ce acestea nu vor putea fi eliminate in totalitate. De asemenea, recunosc ca trebuie sa se supuna legislatiei in vigoare. Administratia locala va face tot posibilul pentru ca transportatorii sa respecte normele cerute.

”Daca desfasoara aceasta activitate sa o faca in limitele legii. Trebuie sa respecte cetateanului turdean si investitiile ce s-au facut aici. Ne dorim un oras al florilor, un oras curat si ne aflam in fata unei situatii pe care nu o putem controla in totalitate. Fiind vorba de afaceri, ei nu se gandesc la factorul sentimental. Dar de asta ne vom ocupa noi. Vom gasi solutii!”, a conchis Stefanie.