ZIUA de Cluj a intrat in posesia unui document emis de Consiliul Judetean (CJ) Cluj, al carui continut este verificat de procurorii DNA in “cazul Iancu”. Activitatea fostului arhitect-sef, Adrian Iancu, este in vizorul procurorilor anticoruptie.

Documentul reprezinta o nota de control a Directiei Generale de Urbanism din cadrul CJ Cluj, potrivit careia 14 cladiri au fost construite fara avize legale in zona Aeroportului International Cluj.

Mai exact, se arata in document, autorizatiile de construire semnate de arhitectul Iancu au fost date fara avizul Autoritatii Aeronautice Civile Romane (AACR).Conform unui ordin al ministrului Transporturilor, 118 din 2003, orice autorizatie de construire emisa in zona se servitute a aeroporturilor din tara poate fi eliberata de primarii numai cu avizul favorabil al AACR.

Conform aceliasi note de control a CJ Cluj, proprietarii cladirilor din aproprierea Aeroportului Cluj nu au solicitat avizul AACR si nici Directia de Urbanism din cadrul Primariei Cluj- Napoca nu le-a cerut beneficiarilor sa-si completeze dosarele de construire cu avizul obligatoriu al AACR.

Lipsa avizului AACR “pune in pericol siguranta zborului si duce la perturbarea traficului aerian al aeroportului International Cluj- Napoca” se precizeaza in raportul CJ Cluj.

Raport de control ignorat

In urma acestui control conducerea Consiliului Judetean Cluj a cerut Primariei Cluj- Napoca sa opreasca lucrarile de constructie din zona aeroportului si sa-i oblige pe proprietarii de imobile sa obtina avizele AACR.

Insa, asa cum rezulta din acelasi act, CJ Cluj nu era la prima sesizare facuta catre Primarie, celelalte plangeri fiind ignorate de administratia locala.

Motivul pentru care Directia de Urbanism a Primariei condusa de Adrian Iancu a ignorat sesizarile venite de la CJ provin dintr-o interpretare a legii. Iancu a declarat ca “ Planul de Urbanism General al orasului Cluj-Napoca nu prevede nici un fel de restrictii de construire in zona aeroportului”.

El mai sustine ca “ordinul Ministrului Transporturilor nu poate avea putere mai mare decat o prevedere a administratie locale clujene (adica PUG-ul)”.

Arhitectul mai spune ca “daca am fi cerut proprietarilor sa obtina avizul Autoritatii Aeronautice, acestia ar fi putut da in judecata Primaria pentru ca le cere mai multe autorizatii decat prevede legea”.

Primaria il apara pe Iancu

De cealalta parte, in sustinerea arhitectului Iancu, Primaria Cluj-Napoca a precizat oficial fata de problema constructiilor de langa aeroport ca “PUG-ul a fost aprobat prin HCL nr. 792/1999 si nu prevede interdictia de a construi in zona aeroportului”.

Juristii consultati de ZIUA de Cluj sustin ca deoarece ordinul ministrului Transporturilor se bazeaza pe o lege si pentru ca are caracter general, pentru toata tara, si special pentru siguranta circulatiei aeronavelor, respectarea lui trebuie facuta indiferent de reglementarile de urbanism locale, cazul de fata, Planul de Urbanism General al orasului Cluj- Napoca.

6 luni de ancheta

Procurorii Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) Cluj verifica de mai bine de o jumatate de an activitatea fostului arhitect-sef al orasului Adrian Iancu.

Informatia a fost confirmata de conducerea DNA insa arhitectul Iancu a sustinut ieri intr-o discutie cu reporterii ZIUA de Cluj ca nu stie de existenta acestui dosar si ca nu a fost chemat pentru a da declaratii in fata anchetatorilor.

Arhitectul a parasit functia sa oficiala de director al Directiei de Urbanism din cadrul Primariei Cluj-Napoca, dar are in continuare un cuvant greu de spus in comisia tehnica a Primariei, care avizeaza constructiile din oras.

Iancu a devenit membru al acestei comisii printr-o hotarare de Consiliu Local care nu a fost insa anulata, drept pentru care Iancu si-a pastrat pozitia.

Motivele pentru care arhitectul Adrian Iancu este cercetat de procurori sunt neclare. Presa locala a prezentat o serie de informatii pe surse, potrivit carora impotriva arhitectul, se fac verificari pentru acuzatia de abuz in serviciu, deoarece ar fi semnat autorizatii de construire ilegale.

ZIUA de Cluj s-a deplasat la fata locului pentru a identifica constructiile ridicate in zona de servitute a aeroportului fara avizul Autoritatii Aeronautice Civile Romane.

O mare parte din cladiri, in special in zona strazii Elicei, sunt extrem de aproape de pista de decolare a aeroportului, iar celelalte se afla la cateva sute de metri de incinta aeroportului.