A fost evident pentru cei care l-au insotit ieri pe Ludovic Orban in vizita din Portul Constanta ca ministrul Transporturilor a ramas impresionat de cele vazute. A marturisit-o si el la conferinta de presa: „Traseul a fost mult prea scurt fata de tot ce as fi vrut eu sa vad”.

"Vizita de lucru” a inceput la sediul Administratiei Portului Constanta, acolo unde ministrul Orban a dat mana cu toti membrii (inclusiv democrati) staff-ului de conducere si a discutat cateva zeci de minute cu noul director general al APC, liberalul Matei Constantin.

Totodata, ministrul a anuntat in mod oficial si schimbarea din functie a sefului Autoritatii Navale Romane, democratul Paul Branza, cu liberalul Valentin Serbanescu. Surse din conducerea PNL ne-au spus ca saptamana viitoare este asteptata si inlocuirea din functie a directorului general de la Administratia Canalelor Navigabile, democratul Valentin Zeicu, cu un alt liberal, Ovidiu Cupsa.

Pana atunci, ministrul Orban a ramas vizibil marcat de cele vazute in Port, demnitarul decalandu-si programul tocmai pentru a putea vizita mai pe indelete obiective precum terminalul de containere de la Agigea.

Impresia puternica pe care i-a facut-o ministrului portul constanetan poate fi si unul dintre motivele pentru care Orban a anuntat ieri ca cel putin in urmatorii trei-patru ani nu se pune problema transferarii acestui „punct strategic in dezvoltarea economica a Romaniei ” la autoritatile locale.

"Prin portul Constanta putem sa asiguram intensificarea comertului, intrarea Romaniei pe toate rutele maritime, cu sprijinul dezvoltarii culoarelor pan-europene”, a declarat Orban.

"Deocamdata, datorita interesului strategic marit al portului Constanta pentru dezvoltarea de ansamblu a economiei romanesti nu intentionam sa il transferam catre autoritatile locale, cel putin pentru o perioada de 3 - 4 ani, pana reusim sa sustinem toate investitiile necesare care sa duca la competitivitatea pe care o dorim.

Exista un proiect de lege care se afla in dezbaterea Parlamentului care urmareste transferul a 25% din actiunile detinut de stat la CN APMC la Consiliul Judetean Constanta. Noi am dat aviz negativ pe acest proiect de lege si asteptam ca Parlamentul sa inteleaga ca aceasta pozitie a noastra nu este determinata de o lipsa de respect fata de autoritatile locale”, a mai spus ministrul.

Orban a anuntat insa ca toate porturile Dunarii vor putea trece in administrarea autoritatilor locale, acolo unde acestea vor solicita acest lucru. La fel stau lucrurile si cu Aeroportul International „Mihail Kogalniceanu”, despre care ministrul a spus ca nu poate trece sub autoritate locala deoarece reprezinta interes strategic pentru Romania.

Si tot legat de port, Ludovic Orban a declarat ca va inainta un proiect de hotatare pentru finantarea de la Fondul National de Dezvoltare, rezultat in urma marilor privatizari, a unui pod care sa faca legatura intre terminalul de containere, restul portului si Autostrada Soarelui.

Ministrul sustine ca podul va avea o banda care va asigura legatura cu autostrada, pentru a elibera podul rutier de traficul comercial, care ingreuneaza foarte mult circulatia.

Pe de alta parte, ministrul a precizat ca urmareste indeaproape toate proiectele aflate in derulare in port, dar si realizarea soselei de centura, finalizarea Autostrazii Soarelui, refacerea infrastructurii CFR dintre Bucuresti si Constanta si terminarea cat mai rapida a lucrarilor de la soseaua care desparte cele doua Eforii.

Orban a spus ca termenul de finalizare a celui din urma proiect este 10 iunie, in caz contrar constructorul urmand sa primeasca amenzi drastice. In privinta podului de IPCM, Orban a declarat ca nu poate fi terminat mai devreme de anul viitor, indiferent de modalitatea de finantare. In alta ordine de idei, schimbarea din functia de director general al ANR l-a nemultumit pe democratul Paul Branza.

"Ministrul Transporturilor nu mi-a reprosat nimic legat de activitatea mea. Am fost schimbat din functie strict pe criterii politice”, a declarat ieri Branza.