Daca va intrebati unde au disparut pantofii si ghetele “Clujana”, aflati ca nu sunt sanse sa ii vedeti prea curand in magazinele din apropierea blocului. Desi incaltamintea sub marca proprie se produce in continuare, vanzarea se face la doar o mana de magazine. Si acestea, doar in Cluj Napoca. Produsele “Clujana” nu ajung in afara orasului.

Stocurile vechi nu se cumpara nici macar pentru cinci lei / bucata. Cea mai vizibila marca romaneasca de pantofi a ajuns o raritate pe rafturi.

“Ce a ramas pe stoc nu mai trebuie nimanui. S-au dat cu cinci lei pe bucata, dar acum nici gratis nu le mai vor. Sunt demodate. Acum nu scoti nici macar combustibilul, sa mergi pana in Craiova cu ei”, spune angajatul unei societati cu care Clujana a avut pana recent contract pentru vanzarea stocurilor.

Clujana lucreaza cu Silvelia Impex SRL inca din 2001, dar relatia contractuala a fost sistata la sfarsitul anului trecut. “Nu mai merge, efectiv. Nu mai e cautata marca, sunt mai interesati oamenii din Sud de ea decat cei de aici”, spune administratorul Silvelina Impex, Gheorghe Stan, fost angajat al Clujana.

Doar cinci parteneri

“Cred ca cea mai buna solutie pentru Clujana e sa ajunga o casa de productie. Are o marca buna, e cunoscuta peste tot in tara. Ar putea face comenzi in Moldova de exemplu, si aici doar sa asambleze. Altfel e foarte greu sa reziste pe piata, e plin de produse chinezesti”, a declarat angajatul unei societati de distributie a pantofilor.

“Toata lumea a auzit de Clujana, spun ca pe vremea studentiei lor stateau la coada ca sa cumpere ghete. Dar acum, daca-i intreb ce au in picioare imi arata ori pantofi chinezesti ori, cei cu dare de mana, pantofi mai scumpi”, a mai spus sursa. Volumul vanzarilor de marfuri al fabricii clujene la sfarsitul anului trecut a ajuns al 728.350 de lei.

Suma reprezinta o crestere de 327.5% fata de anul 2005, cand vanzarile ajunsesera la doar 215.803 de lei. De precizat ca, potrivit raportului anual al fabricii, aproape toata cresterea se datoreaza magazinului de prezentare al Clujana, din piata “1 Mai”. Un alt motiv este colaborarea cu Silvelia SRL, precizeaza raportul anual al societatii. In fapt, Silvelia are doar sase angajati.

Situatia e similara si la Class Shoes, al doilea partener al Clujana in ceea ce priveste volumul tranzactiilor. Cu 7% din totalul vanzarilor Clujana in 2006, conducerea Class Shoes a decis sa inceteze relatiile de colaborare cu producatorul de incaltaminte. “Acum nu ne mai intereseaza problema Clujana” - acesta e singurul comentariu al directorului Sorin Grindean.

Vanzare mica

“Clujana are creatie proprie. Face modele proprii, le fabrica din cap in coada si le vinde”, spune administratorul special al Clujana, Gheorghe Feurdean. Intrebat unde vinde Clujana productia proprie, Feurdean sustine ca “acum construim reteaua de distributie”. Astfel, cota interna de piata a Clujana este redusa - doar 0.5%, anul trecut.

De altfel, principala metoda de distributie a produselor este vanzarea directa. Cu alte cuvinte, doar in doua magazine, care apartin societatii, si care au vandut, anul trecut, 66% din totalul produselor. Este vorba de magazinul de prezentare din piata “1 Mai” si de cel de pe strada “Einstein”.

Productia proprie a societatii clujene s-a vandut in opt alte magazine, in cuantumuri modeste: Silvelia a vandut 19% din productie, la o suma totala de 67.172 lei.

Class Shoe - vanzari de 23.380 de lei (7%), Bio Step - vanzari de 15.700 lei (4%), Monteiro Flex - vanzari de 9.500 lei (3%), AT Grup International a vandut de 6.500 lei (2%), in vreme ce alte trei societati - Onda Verde, Favior Vidra si Linpau SRL - au cate un procent din totalul vanzarilor Clujana.

Directorul Sabin Pop spune ca societatea nu are in intentie sa diversifice productia, dar are de gand sa mareasca bugetul alocat pentru cercetare-dezvoltare de la 30.000 de lei anul trecut la 200.000 de lei in acest an.

In conditiile in care toate cladirile excedentare ale fabricii de incaltaminte au fost vandute, gradul de indatorare raportat la totalul activelor s-a triplat in doi ani, de la 1.8% in 2004 la 5.39% anul trecut. Privatizarea societatii se lasa inca asteptata, dupa ce Consiliul Judetean Cluj, actionar majoritar, nu a finalizat procedura de desemnare a evaluatorului.

Surse de pe piata acrediteaza ideea ca suma pe care CJ Cluj vrea sa o ceara pentru contravaloarea pachetului de 85% din actiunile Clujana este sapte milioane de euro.