Atmosfera de acolo m-a dus cu gandul la vizitele de neuitat ale lui Nicolae Ceausescu prin orase si sate, cand totul trebuia sa arate impecabil, copacii se vopseau in verde, sau la CAP-uri, cand cu trei zile inainte de intalnirea cu presedintele, vacile nu se mulgeau si cu ocazia marelui eveniment, al inspectiei, aveau ugere «festive», «oficiale», pana la pamant.

La fel de caraghioase mi-au parut pregatirile si in cazul vizitei lui Tariceanu. La Savadisla ploua torential, dar masinile de mare tonaj, postate pe aliniament, isi faceau nestingherite treaba, contribuind la «infaptuirea planului cincinal» al construirii autostrazii Transilvania. Oamenii stateau aliniati, in pozitie de drepti, «scoliti» parca la scoala de bune maniere.

Si pentru premier vizita a fost demna de tinut minte, avand in vedere ca elicopterul a avut o defectiune, astfel incat, cu un efort de imaginatie, pot spune ca Tariceanu a adus ploaia cu un elicopter hodorogit al birocratiei protocolului.

Autostrada Transilvania se construieste «ardeleneste»

Chiar daca s-au facut eforturi insemnate ca sa para ca se munceste cu spor, premierul s-a declarat nemultumit de faptul ca Bechtel nu are capacitatea sa lucreze pe cat de mult poate plati Guvernul si de faptul ca se lucreaza incoerent, fiind lasate portiuni de drum neasfaltate intre lucrari.

Zona Cluj-Oradea trebuie sa fie gata pana in 2008, pentru ca autostrada Transilvania sa fie legata de autostrada Ungariei.

Se lucra incoerent, dar se lucra. Pe timp de ploaie chiar. Si nu una oarecare, ci chiar o ploaie torentiala, in ciuda protectiei muncii.

La autostrada s-au repartizat in acest an 126 de milioane de euro, ceea ce reprezinta 22 la suta din valoarea lucrarilor care sunt contractate. Premierul a precizat ca “motivul pentru care s-a renegociat contractul cu Bechtel a fost acela ca, potrivit vechiului contract, se plateau in avans lucrari neefectuate si cu sume exagerate.

Oricine ar fi venit la guvernare si ar fi semnat plati in baza contractului vechi ar fi putut fi tras la raspundere pentru incalcarea legii.

In opinia premierului, problema cea mai mare la ora actuala este ca Bechtel nu are capacitatea de a lucra pe masura fondurilor pe care Guvernul e dispus sa le dea. Autostrada va fi gata in 2013. Se lucreaza acum pe tronsonul 2B, Cluj-Campia-Turzii si se ataca tronsonul 3C, Oradea- Zalau.

Seful Executivului a aratat ca s-au efectuat deja plati in valoare de 126,3 milioane euro, ceea ce reprezinta peste 22% din valoarea lucrarilor demarate, in conditiile in care volumul de lucrari realizat este in jur de 2%.

Compania americana Bechtel International construieste autostrada Transilvania in baza unui contract in valoare de 2,2 miliarde de euro, finalizarea lucrarilor fiind programata pentru 2013. Directorul de comunicare al companiei, Bogdan Zgarcitu, sustine ca Bechtel va lua masuri pentru urgentarea lucrarilor la autostrada.

Mai mult, acesta sustine ca pentru recuperarea intarzierilor se va lucra si noaptea.

Nici bagheta lui Tariceanu, nici zana Bechtel nu fac minuni

Desi acum un an, in aprilie 2006, Tariceanu a precizat ca proiectul «Autostrada Transilvania» poate fi catalogat ca reprezentand doar un interes regional, azi premierul sustine importanta mare pe care finalizarea acestei autostrazi o are in plan national.

Potrivit unor critici, in bugetul pe acest an au fost cuprinse abia 200 de milioane de euro pentru lucrari, cand de fapt ar fi fost cel putin 600 de milioane de euro.

Cu toate ca zona de nord-vest a tarii varsa cele mai consistente sume de bani in bugetul national, pentru Autostrada Transilvania cu greu s-au gasit 100 de milioane de dolari, cu vagi promisiuni ca s-ar mai aloca pentru acest proiect inca 200 de milioane de dolari.

In toamna anului trecut s-a avansat ipoteza potrivit careia 400 milioane de euro din privatizarea BCR vor fi pompati in continuarea lucrarilor la Bechtel. Cum insa banii publici aveau “interzis” pentru Bechtel, era clar faptul ca autostrada urma sa fie finalizata in mai bine de 20 de ani.

Necesarul neacoperit pentru 2007 se ridica la 830 milioane, din cele 1,17 miliarde de euro programate.

In iarna acestui an, ministrul Dobre a cerut 120 milioane euro pentru autostrada Transilvania, suma aprobata. Liberalul Bogdan Olteanu, intr-o vizita la Cluj, a reiterat promisiunea facuta de presedintele PD, Emil Boc, ca 126 de milioane de dolari vor fi virati in luna aprilie catre Bechtel, iar apoi, la rectificarea de buget, alte 200.

Astfel, in acest an, deocamdata s-au alocat doar 126 de milioane de dolari pentru autostrada Transilvania. Alte 200 de milioane sunt asteptate la rectificarea bugetara. Din pricina intarzierilor, provocate de Guvernul Tariceanu, la autostrada Transilvania, in luna august 2005, au fost trecuti in somaj tehnic peste 600 de angajati, care au fost disponibilizati ulterior.

Bine ca a venit Tariceanu in vizita, ca s-au mai udat culturile, s-au mai spalat masinile, salopetele si mintile angajatilor. Ca aveam nevoie de ploaie, sa creasca mare autostrada noastra. Pe care se munceste cu un «spor incoerent».