Patru tehnicieni romani, angajati ai Bechtel, doresc sa paraseasca compania americana, sustinand, sub protectia anonimatului, ca tensiunile dintre angajatii romani si turci “au degenerat in jigniri si chiar busculade”. Sindicatul Cartel Alfa s-a adresat deja Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii.

Tehnicienii romani afirma ca sunt decisi sa plece de la Bechtel, antreprenorul general al Autostrazii Transilvania. Conform acestora, tensiunile dintre angajatii turci si cei romani au degenerat. Unul dintre ei ne-a spus ca romanii sunt “scuipati si injurati” de catre unii dintre angajatii turci.

Altul a afirmat ca au existat conflicte intre cele doua parti care s-au soldat cu batai, din care cei mai sifonati ar fi iesit turcii, pentru ca se aflau in inferioritate numerica. Aceleasi surse ne-au dezvaluit ca datorita acestor conflicte angajatii turci au fost mutati din chiriile din Turda si Cluj in campusul bazei operationale de la Savadisla.

“Romanii nostri i-au prins pe niste turci la Turda si i-au articulat. Scandalul a fost musamalizat, iar turcii batuti, vreo trei, au fost trimisi acasa si inca vreo doi, adusi la Savadisla”, ne-a confirmat o alta sursa din cadrul companiei Bechtel.

Conflictul, pe masa Consiliului pentru Discriminare

Liderul filialei clujene Cartel Alfa, Grigore Pop, a declarat ca a instiintat conducerea Enka si Bechtel despre aceasta situatie, “dar nu s-a luat nici o masura”.

Aceste conflicte au fost aduse si la cunostinta Colegiului Director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD), luna trecuta, cand Pop si liderul la nivel national al Cartel Alfa, Bogdan Hossu, au fost chemati in fata CNCD pentru a argumenta afirmatiile cu privire la discriminarea salariala aplicata de Bechtel angajatilor romani fata de cei turci.

CNCD nu a emis inca un raspuns oficial privind solutionarea anchetei. intre timp insa, Pop si sindicatul Bechtel au ajuns la un consens cu staff-ul administrativ al tandemului Bechtel-Enka, privind negocierea contractului colectiv de munca, angajatii romani primind o majorare salariala medie de 26%. “Asteptam decizia CNCD.

Daca aceasta decizie spune ca salariile romanilor trebuie aliniate la cele ale turcilor, atunci vor urma alte negocieri. Noi vom pune in aplicare decizia CNCD, oricare ar fi ea”, sustine Pop.

Munca ilegala, din cauza birocratiei

Daniel Pacurariu, inspectorul sef al Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Cluj, a declarat pentru ZIUA de Cluj ca problemele legate de conflictele dintre angajatii turci si romani nu intra sub jurisdictia institutiei pe care o conduce.

“Noi vom efectua controale in conformitate cu prevederile legii si dupa intrarea acestora in legalitate”, a declarat Pacurariu. in ultimul raport depus la sediul institutiei, conducerea tandemului Bechtel-Enka a anuntat ca s-au emis inca 40 de permise de munca de tip B.

La ultimul control, efectuat in aprilie, ITM a descoperit ca doar 101 turci mai lucrau la Autostrada Transilvania fara forme legale.

“Conducerea Enka ne-a anuntat ca personalul turc care nu detine permise a fost retras de la lucrari”, a afirmat Pacurariu. Conform acestuia, intrarea in legalitate a turcilor este o chestiune de timp care tine de birocratie.

Urmeaza conditii mai dure pentru angajatii turci

Potrivit directorului Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Cluj, Daniel Don, eliberarea permiselor de munca de tip B nu rezolva intrarea turcilor in legalitate.

AJOFM va prelua, in curand, o parte din atributiile Oficiului Migratiei Fortei de Munca (OMFM), astfel ca acesta este pregatit ca, odata cu asumarea noilor prerogative, sa solicite transferatilor turci de la Enka sa intre in posesia permiselor de tip A, care sunt folosite pentru angajarea strainilor in Romania.

“Abia dupa obtinerea permiselor de tip A putem spune ca muncitorii turci sunt in legalitate. Degeaba au clauza contractuala care le permite aducerea a 1.200 de angajati straini la constructia autostrazii, pentru ca, din informatiile pe care le detin, cei de la Enka au completat contingentul de straini aferent anului 2007”, a concluzionat Don.

Bursa transferurilor Enka

Contractul incheiat intre Comisia Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) si Bechtel INC SUA prevede, printre altele, si atragerea in proiectul Autostrada Transilvania a partenerului la toate lucrarile din Europa al filialei Bechtel din Londra, respectiv filiala Enka BV Amsterdam.

Intre cele doua companii exista un “joint-venture” (asociere cu participare 50% - 50%) prin care antreprenorul si contractorul lucrarii impart profiturile si cheltuielile pentru realizarea lucrarii.

Desi asocierea dintre cele doua companii s-a semnat in 2004, dupa semnarea contractului dintre CNADNR si Bechtel (2003), contractul-cadru prezinta o clauza prin care se permite aducerea a 1.200 de specialisti straini care sa munceasca la autostrada.

Desi clauza le permite acest lucru, firma de consultanta care se ocupa de Enka si Bechtel, PriceWaterhouse Cooper, a evaluat gresit situatia.

Conform unui raport al OMFM, semnat de directorul Aurel Teodorescu, modalitatea prin care au fost “transferati” angajatii turci in Romania reprezinta “fapte penale si infractiuni de fals in declaratii”, precum si o mediere mascata privind plasarea fortei de munca turce in Romania.

Contactat de ZIUA de Cluj, pentru a confirma sau a infirma informatiile, Bogdan Sgarcitu, directorul de comunicare al Bechtel, nu a raspuns apelurilor noastre.